INZERCE

Vizualizace vysokorychlostní tratě v krajině. Foto: Správa železnic

Tůně, ekodukt i nový park. I takové mohou být podle krajinné designérky ze Správy železnic úpravy v blízkosti vysokorychlostních tratí

Stará se o to, jak bude vypadat nejbližší krajina v okolí vysokorychlostních tratí v České republice. Co takové plánování obnáší, přibližuje designérka krajinných úprav ze Správy železnic Irena Růžičková. Vysokorychlostní tratě jsou podle ní naprosto novou liniovou stavbou a i přes všechna technická a zmírňující opatření to znamená podle ní určitý zásah.

Co vše obnášejí krajinné úpravy v oblasti výstavby vysokorychlostních tratí?

Celkový rozsah krajinných úprav vždy závisí na konkrétních podmínkách dané lokality. Obecně se dá ale říci, že krajinné úpravy v této oblasti zahrnují úpravu reliéfu krajiny, navrhování protihlukových valů a vegetačních bariér a samozřejmě nové výsadby, aby nedošlo k zásadní proměně krajinné podoby. Součástí krajinných úprav jsou i opatření na ochranu přírody a biodiverzity. To jsou opatření k zachování původních ekosystémů, předcházení erozi půdy a celkovou minimalizaci vlivu na životní prostředí.

V jaké fázi projektu se začínají krajinné úpravy řešit?

V momentě, kdy je trasa vyprojektovaná do takové podrobnosti, aby bylo jasné, že nemůže dojít k jejím změnám a máme k dispozici potřebné studie a průzkumy, začínáme s prvotním navrhováním.

Krajinářské řešení okolí vysokorychlostní trati v Horních Počernicích. Foto: Správa železnic
Je nějaký úzus, jak by měly úpravy vypadat?

Velice dbáme na to, aby náhradní výsadba byla vždy adekvátní vzhledem k rozsahu kácené zeleně. Dále je vždy velmi důležité plánovat nové výsadby s ohledem na veškeré okolní krajinné souvislosti tak, aby trať byla co nejlépe začleněna do svého okolí. Některá řešení si dokonce vyžadují zapojení místních obyvatel, aby byly vzaty v úvahu místní potřeby a představy. Kromě několika základních pravidel, která je nutné dodržovat vždy na všech tratích, a to především z důvodu bezpečnosti, přistupujeme ke krajinným úpravám vždy individuálně dle dané lokality. Tento přístup platí i při výběru druhů rostlin, které navrhujeme dle potencionální přirozené vegetace a katalogu biotopů České republiky.

Jsou už hotové nějaké konkrétní projekty?

Máme již hotové krajinné úpravy v úseku Praha Běchovice – Poříčany, kde ve spolupráci s Běchovicemi vznikl návrh nového parku, a to přímo v místě vedení vysokorychlostní tratě. Dále jsme v Horních Počernicích navrhli revitalizaci celého přilehlého území v blízkosti plánované trati, která zahrnuje revitalizaci Svépravického potoka, nové tůně, cyklostezku a ekodukt, který umožňuje ničím nerušený průchod do Xaverovského háje. V Poříčanech se nám dokonce podařilo navrhnout velkou vodní plochu, která nejen že se stane domovem mnoha živočichů, ale také má za cíl zadržet vodu v krajině a zlepšit místní mikroklima.

Designérka krajinných úprav Irena Růžičková ze Správy železnic. Foto: Správa železnic
Kolik lidí se na projektování podílí?

Na každém jednotlivém úseku se na vegetačních úpravách vždy podílí nejméně pět odborníků.

Řeší to například i externisté nebo jen vy?

Úpravy řeším v týmu s kolegy ze správy železnic, ale samozřejmě i s dalšími odborníky z oblasti krajinné architektury a životního prostředí a samozřejmě s projektanty.

Čerpáte inspiraci i v zahraničí – odkud konkrétně?

V této oblasti se nejvíce inspirujeme Francií, ale také ve Velké Británii a sousedním Německu a Polsku.

Jsou krajinné úpravy v okolí vysokorychlostních tratí něčím specifické oproti běžným železničním tratím?

Zásadní rozdíl je, že vysokorychlostní tratě jsou naprosto novou liniovou stavbou. I přes všechna technická a zmírňující opatření to znamená určitý zásah, který se snažíme krajině kompenzovat nejen pomocí vegetačních úprav, ale také navrhováním prvků pro zadržování vody v krajině. Dalším rozdílem oproti konvenčním tratím je, že vysokorychlostní tratě jsou z důvodu bezpečnosti oplocené po celé své délce. Proto se velmi důkladně věnujeme navrhováním prvků pro prostupnost krajiny, jako jsou propustky a různé přechody, doplněné o doprovodnou zeleň, a to nejen pro živočichy, ale i pro lidi. Dále je zde velký důraz kladen na bezpečnost i při navrhování nových výsadeb. Ty navrhujeme v takové vzdálenosti, aby ani za větrného počasí, zeleň neohrozila pádem bezpečný provoz na trati.  V neposlední řadě je nutné novou stavbu celkově esteticky zakomponovat do místního krajinného rázu, aby nepůsobila rušivým dojmem.

Vizualizace řešení okolí vysokorychlostní tratě v Běchovicích. Foto: Správa železnic
Co vše jsou krajinné úpravy?

Jsou to komplexní úpravy krajiny s cílem vytvořit atraktivní a harmonické prostředí, a to s ohledem na udržitelnost, estetiku, ekologickou rovnováhu a potřeby všech živočichů a lidí.

Tereza Čapková