INZERCE

Tratě budou vedeny po stranách náměstí, v jeho středu má vzniknout pěší bulvár. Chodníky by měly být rozšířeny, přibýt stromy, vzniknout by měl samostatný pruh pro cyklisty. Tento urbanistický krok pak logicky sníží počet parkovacích míst. Foto: IPR Praha

Tramvaje na Václaváku? Pražský Dopravní podnik vypsal řízení na stavbu tratě „pod koněm“. Za jednu a čtvrt miliardy bez DPH

Už je to černé na bílém. Dopravní podnik hlavního města Prahy hodlá stavět tramvajovou trať v horní části Václavského náměstí. Odhadovaná cena je 1 251 504 362 korun bez DPH. Nabídky bude přijímat advokátní kancelář Brodec&Partners. Pražský dopravce tak plní svá slova o návratu tramvají do horní části Václavského náměstí, takzvané „pod koněm“. Zakázka se dnes objevila ve veřejných registrech.

Lhůta pro doručení nabídek nebo žádostí o účast vyprší 24. října.

„Předmětem plnění této veřejné zakázky je zajištění novostavby tramvajové trati (TT) Václavské náměstí obsahující zejména výstavbu nové tramvajové tratě včetně souvisejících technologií a vybavení, související rekonstrukce vozovek a chodníků, vyvolané přeložky a úpravy inženýrských sítí a nezbytné úpravy stropních desek vestibulů metra, a to vše rozsahu projektové dokumentace,“ stojí v popisu zakázky.

Propojení tratě z Vinohradské ulice do Jindřišské a Vodičkovy ulice by podle plánů mělo ulevit přetíženým spojením v centru metropole. Úsek středem Václavského náměstí mezi Lazarskou a Jindřišskou ulicí funguje mnohdy jako úzké hrdlo.

Součástí plnění je dopracování dokumentace pro provádění stavby a dokumentace skutečného provedení stavby, dále veškeré pomocné a přidružené činnosti (např. zajištění atestů, zkoušek, revizních zpráv, průkazů způsobilosti a dalších specifikovaných dokladů apod.), a poskytnutí součinnosti ze strany vybraného dodavatele při obstarání povolení zkušebního provozu a kolaudačního souhlasu.

Rada hlavního města odsouhlasila možnost stavby tramvajové trati v horní části Václavského náměstí na začátku roku 2019.

Tratě budou vedeny po stranách náměstí, v jeho středu má vzniknout pěší bulvár. Chodníky by měly být rozšířeny, přibýt stromy, vzniknout by měl samostatný pruh pro cyklisty. Tento urbanistický krok pak logicky sníží počet parkovacích míst.

Plán na návrat tramvají na Václavské náměstí vznikl už v předchozím volebním období v Institutu plánování a rozvoje. Kvůli tomu byla vybudována 70 metrů dlouhá kolej u Národního muzea, zárodek možné budoucí trati.

„Na základě usnesení rady hl. m. Prahy jsme  v koordinaci s IPR  zajistili, aby v rámci rekonstrukce okolí Národního muzea mohly být položeny koleje v definitivní poloze. Zajistili jsme směrové a výškové projekční prověření napojení na tratě ve Vinohradské a Škrétově ulici, a v koordinaci s ostatními investory a stavebníky v lokalitě realizovali instalaci kolejí v požadovaném úseku,“ uvedl v roce 2018 generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Martin Gillar.

Praha má návrh na proměnu celého Václavského náměstí od roku 2005. Vítězný návrh, který vznikl ve spolupráci ateliéru Cigler Marani Architects (dnes Jakub Cigler Architekti) a Atelieru DUA, tehdy vzešel z urbanisticko-architektonické soutěže. Nyní se aktualizovala část návrhu, která řeší horní část náměstí, a projekt se významně přiblížil realizaci.

„Vrátíme Václavské náměstí lidem, tak jak tomu bylo ve 20. století, než museli lidé ustoupit stanovištím taxikářů, stánkům s klobásami a naháněčům do nočních klubů. Posunutím tramvajové trati se nám navíc podaří vytvořit krásnou promenádu pro pěší uprostřed náměstí. To se také konečně stane dostupné pro běžné Pražany. Samotná nová tramvajová trať znamená velký krok pro stabilizaci pražské tramvajové sítě, alternativní tratě v centru umožní rozvoj dalších tramvajových tratí na okrajích Prahy,“ vysvětloval o rok později Adam Scheinherr, radní pro oblast dopravy.

V původním návrhu z roku 2005 byla tramvajová trať vedená středem náměstí. Nyní je trať navrhovaná ve třetinách šířky náměstí, kde v dnešní době jezdí auta. Bude vedená dvěma jednosměrnými tratěmi, díky čemuž se minimalizují zábory pro dopravu a zůstane víc místa pro pěší.

(nik)