Zdražení elektrické energie budou muset, kromě domácností, podniků a dalších subjektů, začít řešit také železniční dopravci. Pro příští rok se totiž očekává zdražení trakční energie. Aktuální odhady se pohybují okolo třiceti procent směrem nahoru. Zatímco od roku 2019 se cena za silovou trakční energii postupně snižovala, aktuálně je na svém dvanáctiletém maximu.
„Dovolujeme si Vás touto cestou informovat o nepříznivém cenovém vývoji komodity silová
elektřina na energetických trzích, kdy došlo dokonce k překročení hranice 70 €/MWh, tím bylo dosaženo dvanáctiletého cenového maxima v rámci ročních obchodovaných produktů, stanovených k nákupu silové trakční elektřiny na komoditních burzách.“ Tak zní začátek dopisu, se kterým už před letními prázdninami obeslala Správa železnic jednotlivé železniční dopravce.
Současného maxima bylo dosaženo v polovině května a konkrétně šlo o částku 71,040 eur za jednu megawatthodinu, v přepočtu tedy něco málo přes 1810 korun, a to bez započítané marže obchodníka, která představuje 144 korun za megawatthodinu.
Konec levné elektřiny
Správa železnic proto předpokládá, že dosavadní sestupný cenový trend již není možné očekávat.
„Na energetickém trhu byla pokořena maximální cena z roku 2008 zhruba 91 eur za megawatthodinu. Aktuálně je cena ročního kontraktu dodávky na období 2022 na úrovni 107 eur za megawatthodinu K této částce je nutné přičíst obchodní přirážku dodavatele silové elektřiny,“ uvádí Nela Friebová ze Správy železnic.
Správa železnic proto při letošní aukci na dodavatele trakční silové elektřiny na období 2022 zůstala u hodnotícího kritéria ve formě přičítacího koeficientu, v případě použití násobného koeficientu by byla pozice železnice ještě o něco horší.
Miliarda navíc
České dráhy odhadují, že pokud bude tento trend nadále pokračovat i v závěru letošního roku, zvýší se náklady dopravce v této oblasti zhruba o jednu miliardu korun.
Podle společnosti RegioJet by navyšující se ceny silové trakční energie neměly její hospodaření nijak zásadně ohrozit. „Podle aktuálních informací zatím nepředpokládáme, že by se cena trakční energie pro nás vyvíjela tak, že by to znamenalo nějaký zásadní zásah do našeho hospodaření,“ uvádí za RegioJet Aleš Ondrůj. Případné zdražení jízdného společnost nekomentovala.
České dráhy předpokládají, že cestujících by se vyšší ceny za elektřinou prozatím dotknout neměly. „Aktuálně se ceny energií do jízdného nepromítnou. Cenu stanovuje objednavatel a zvýšení se do jízdného promítá s ročním zpožděním. Náklady, které nemůžeme ovlivnit, jako jsou právě ceny energií, jsou předmětem úhrady ze strany objednatelů veřejné dopravy,“ vysvětluje mluvčí Českých Drah Petr Šťáhlavský.
Úspora díky novele
O něco hůře situaci vnímají železniční nákladní dopravci. Dle jejich vyjádření představuje určitou kompenzaci za nárůst ceny trakční elektřiny novela zákona o podpoře obnovitelných zdrojů, která nedávno prošla senátem a díky které by mohli železniční dopravci ušetřit. Žádnou další veřejnou podporu však nepředpokládají.
„Očekává se nárůst trakční energie v řádech desítek procent. Odhady se nyní pohybují okolo třiceti procent. Stát nebude nic kompenzovat, to je jasné,“ uvádí prezident sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD Martin Hořínek.
Sdružení odhaduje, že díky novele zákona o podpoře obnovitelných zdrojů by dopravci mohli ročně ušetřit asi devět set milionů korun za rok. „Tímto krokem si tedy zmírníme dopady na růst cen trakční elektřiny. Cílem však bylo zlevnit ekologickou železniční dopravu, a to zdražením trakční energie bohužel nenastane,“ dodává Martin Hořínek.
Ze strany Správy železnic jsou dopravci o situaci informováni. Aktuální průběh nákupu ceny elektřiny jim úřad zveřejňuje na webových stránkách.
Lucie Přinesdomová