Další tři roky bude mýto v České republice provozovat stávající dodavatel Kapsch. Připravuje se tendr s oslovením jediného zájemce. Ministr dopravy Dan Ťok má za úkol vyjednat slevy. Půjde o desítky milionů.
Na ministerstvu dopravy dnes zasedá Řídící výbor pro přípravu zadávací dokumentace na mýto (ŘV), jehož členy jsou zástupci všech politických stran, ministerstev a odborníci na dopravní řešení, včetně bývalého ministra dopravy a proděkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose, či ředitele dopravní policie Tomáše Lercha.
Členové ŘV by se mj. měli seznámit s výsledky dvou znaleckých posudků soukromých firem, které mají potvrdit, že plánovaný postup ministerstva je v pořádku a úředníci ministerstva dopravy mohou vyhlásit Jednací řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) s jedním zájemcem a tím je stávající provozovatel mýtného systému, konsorcium vedené společností Kapsch. Termín pro dodání posudků byl 22. dubna.
Podle podkladů, které má ekonomický deník k dispozici, posudky vypracovávaly společnosti e-Fractal, s.r.o. a A-Consult plus, spol. s r.o. Obě měly toto zadání: „Odpovědět na otázku, zda je možné, aby předmět plnění připravované veřejné zakázky „Provoz Systému elektronického mýta od 1. ledna 2017“ s uvažovaným jediným uchazečem, jímž je konsorcium společností Kapsch, realizoval i kterýkoli jiný odborně způsobilý dodavatel; Pokud bude odpověď na první otázku záporná, uvést popis, z jakých technických důvodů to není možné a jaká rizika by hrozila, pokud by tuto činnost realizoval jiný dodavatel služeb než konsorcium společností Kapsch;„.
Zdroje obeznámené s děním okolo mýtného systému tvrdí, že odpověď na první otázku bude záporná. Předání stávajícího systému není de facto možné, jelikož je k provozování mýtného systému a platné smlouvě o cca 1.000 stranách, podepsáno asi 80 nejrůznějších dodatků, z nichž jsou některé téměř nevypověditelné jednou stranou (státem). Nový provozovatel by se musel vysoutěžit otevřeným výběrovým řízením a je téměř jisté, že by se soutěž nestihla napsat a vyhodnotit tak, aby případný nový vítěz tendru stihl vše převzít a začít provozovat od 1. 1. 2017. Navíc firma Kapsch má platnou smlouvu na stavbu mýtných bran, které získají stavební povolení do konce roku 2017.
Celou situaci už loni probírala vláda a letos také vládní pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky, která byla na začátku tohoto roku zřízena. Ta si v březnu vyžádala stanovisko Rady vlády pro informační společnost (RVIS), která má speciální komisi pro posuzování nezbytnosti JŘBÚ a nemožnosti vypsat otevřený tendr. Odpověď podle informací Ekonomického deníku ještě nedorazila, ale je více než jisté, že RVIS bude souhlasit s vyhlášením neveřejného řízení s jedním uchazečem.
Sleva? Možná desítky milionů
Pravděpodobně tedy bude schválena varianta, která je jedinou možnou. Tedy, že Kapsch bude provozovat mýto do roku 2019. A od roku 2020 bude provozovat mýtný systém vítěz tendru, které musí ministerstvo nachystat. Přihlásit se do něj budou moci všichni relevantní hráči na trhu. Kapsch už dal najevo, že se do soutěže přihlásí také. Vyplývá to také z vládních materiálů, kde se mj. píše, že „k tomuto kroku se vláda uchýlila ve snaze minimalizovat škody, které by vznikly nevybíráním mýta po 1. 1. 2017.“
Ročně se vybere cca 10 miliard korun, Kapsch inkasuje miliardy dvě. Vláda už pověřila ministra Ťoka, aby na „velkém“ tendru začal pracovat. Otázkou je, jak daleko se Ťok dostane, jelikož si plánoval, že mu s přípravou tendru pomůže auditorská firma Deloitte jako technologicko-organizační poradce, která mj. stála u prvního tendru na mýto před deseti lety. Přidělil jí zakázku za 52 milionů korun na rámcovou smlouvu na poradenství ohledně mýta. Jeho plány však zhatil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který zakázku zrušil jako netransparentní. Než však rozhodnutí nabylo právní moci, Deloitte, podle slov vedoucího tiskového oddělení Jakuba Stadlera, stihl dodělat práci na první zakázce (mýto na 3 roky) a vše je tedy připraveno. Tato část přišla „dopravu“ na 8 milionů korun. Ministerstvo asi bude muset vypsat tendr na nového technologicko-organizačního poradce, který mu pomůže připravit zmiňovanou „velkou“ zakázku na provozovatele mýta od roku 2020.
Zároveň vláda požaduje, aby ministr Dan Ťok vyjednal slevy u provozovatele na léta 2017-2019. Podle zdrojů Ekonomického deníku by se mohlo jednat o nižší desítky procent. Při ročních provozních nákladech 2 miliardy korun, což je 20% procent z výnosu mýtného, se tedy bude hrát o slevu v desítkách milionů korun.
Jiří Reichl
K tématu čtěte také: