INZERCE

Vlaky Českých drah. Ilustrační snímek. Foto: Tereza Čapková

Středočeský kraj se připravuje na historický tendr za 60 miliard. V první polovině 2024 bude hledat železniční dopravce

Středočeský kraj plánuje vypsat v prvním pololetí letošního roku veřejnou soutěž na železniční dopravce. Vítěz nebo vítězové výběrového řízení by měli zajistit dopravu elektrickými jednotkami na hlavních železničních tratích kraje od roku 2029. Koncem tohoto roku totiž vyprší kontrakt Středočeského kraje s Českými drahami. Hodnotu tendru kraj vyčíslil na přibližně 60 miliard korun.

„Soutěž určí podobu středočeské, a také pražské, železniční dopravy na příštích 30 let a svým objemem bude největší soutěží tohoto typu v historii České republiky,“ sdělil středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).

O tom, zda kraj vypíše soutěž v prvním nebo druhém čtvrtletí letošního roku, bude podle Boreckého rozhodovat to, jak rychle se podaří připravit podklady pro soutěž. Už vloni v létě Středočeský kraj vybral administrátora tendrů na železniční dopravce, jde o advokátní kancelář MT Legal. Na starosti bude mít zpracování kompletních zadávacích podmínek, komunikaci s dodavateli před podáním nabídek a přípravu veškerých dokumentů. Jak tehdy uvedl radní Borecký, s kanceláří má kraj dobré zkušenosti z tendru na autobusové dopravce.

Ohledně nákladů připravovaného tendru Středočeský kraj již dříve oznámil, že bez změny rozpočtového určení daní bude nutné řešit financování celého projektu buď navýšením podílu měst a obcí v celém systému nebo výrazným zdražením jízdného, přibližně na jednonásobek současného stavu v průběhu několika málo let po roce 2029.

Chystané nabídkové řízení podle Středočeského kraje předpokládá mimo jiné pořízení zcela nových, dvousystémových, elektrických jednotek o kapacitě přibližně 400 míst, které doplní stávající flotilu vozidel a zároveň budou zajišťovat dopravu primárně mezi Prahou a Berounem, Prahou a Kladnem po roce 2030 a po dokončení nové infrastruktury i na trati mezi Prahou – Lysou nad Labem a Mladou Boleslaví.

Nabídkové řízení jako nutnost

Nejvýhodnější cestou se podle vyjádření Středočeského kraje ukazuje pořízení vozidel do vlastnictví kraje, ale s ohledem na zákon o rozpočtové odpovědnosti je toto řešení nerealizovatelné, protože by došlo k překročení maximální výše jeho zadlužení. Podle kraje tedy bylo nutné zvolit variantu standardního nabídkového řízení na dopravce.

Středočeský kraj chce vypsat tendr na železniční dopravce za přibližně 60 miliard korun. Foto: Prezentace Středočeského kraje

„Musím konstatovat, že současná legislativa nás doslova nutí do méně výhodného řešení. A na její změnu bohužel není čas. Přesto uděláme vše pro to, aby podobně jako soutěž na autobusové dopravce, byla i středočeská a pražská soutěž na železniční dopravce transparentní a přívětivá k cestujícím,“ uváděl v souvislosti s tendrem Petr Borecký.

Středočeský kraj chystá i nabídkové řízení na dopravce, který by zajistil nová nebo zánovní vozidla pro provoz na tratích Praha – Mladá Boleslav, Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany a na tratích Hostivice – Podlešín a Praha – Hostivice – Rudná u Prahy. Termín soutěže by se měl uskutečnit v prvním čtvrtletí roku 2024 a smluvní kontrakt by měl odstartovat v prosinci 2025. Spolu s Českými drahami Středočeský kraj jedná také o prodloužení provozu na regionálních neelektrifikovaných tratích od prosince 2023 na dalších deset let. Jednání podle Boreckého ještě nejsou u konce, výsledek by měl být znám letos v únoru.

Roli v obnově vozidel na tratích Středočeského kraje hraje i instalace jednotného evropského železničního zabezpečovacího systému ETCS. Postupně by jím měla být vybavená všechna vozidla řady 471, která jsou známá pod názvem CityElefant.

Tereza Čapková