Co stojí za odchodem šéfa Škody Auto a proč bychom se před novým vedením měli mít na pozoru

Končící šéf automobilky Škoda Auto na snímku z roku 2018. Foto: Wikimedia

Jak lze vnímat nečekaný konec šéfa Škody Auto Bernharda Maiera? Jemuž sice končil kontrakt, ale vzhledem k výsledkům automobilky se očekávalo, že bude pokračovat? Ve svém textu rozebírá různé pohledy šéfredaktor serveru Info.cz Michal Půr.

Odcházejícího šéfa Škody Auto Bernharda Maiera jsem měl možnost mnohokrát poznat osobně. Jednou dokonce na večeři, kdy několika vybraným jedincům jako hlavní „chod“ servíroval ještě nedokončený model Kodiaq. Když jsme jej fotili na obálku týdeníku Euro, neváhal kvůli tomu na moment zastavit jednu z linek. Oproti jeho předchůdci Winfriedu Vahlandovi to byl obrovský rozdíl.

Zatímco Vahland byl nesnesitelně puntičkářský, nechával se striktně oslovovat „herr professor“ a úzkostlivě se držel korporátních pravidel, Maier byl lidský. Kdekoliv jste ho zastavili, většinou si vás dobře pamatoval a dokázal se neformálně bavit. Nebál se zaujmout názor, což je v automobilovém průmyslu stále vzácnější, protože i tam byznys z velké části vystřídala ideologie.

Právě tohle všechno z něj dělalo „škodováka“ srdcem i duší, což ho paradoxně stálo funkci. Mluvil jsem s mnoha zaměstnanci a manažery mladoboleslavské automobilky, přičemž většina z nich se domnívá, že právě úspěch jej nakonec stál místo. Tady je korektní říct, že Maierovi skutečně končila smlouva, ale na druhou stranu Škoda Auto pravděpodobně neměla úspěšnějšího šéfa. Z hlediska chodu firmy, prodejů a koneckonců i z pohledu zaměstnanců odcházejícímu šéfovi není mnoho co vytknout.

Škoda bez problémů za korony trnem v oku?

Současnému šéfovi Volkswagen Group Herbertu Diessovi údajně nevadily ani tak skvělé prodeje v uplynulých letech, kdy se škodovce dařilo v podstatě nejlépe z celé skupiny, nýbrž to, že Maier se nijak netajil tím, že škodovce se nevede špatně ani během koronavirové krize. Zatím nemusí nijak výrazně propouštět, vytvořila si dostatečné rezervy a flotila jednotlivých modelů stále utěšeně roste. Mladoboleslaváci se nemusí nijak výrazně potýkat ani s nastupující elektromobilitou, jejíž osud je stále značně nejistý.

Ke splnění emisních limitů jim stačí prodat něco málo elektrického modelu Citigo a zbytek flotily zůstává spíše konzervativní. Nový pohon dává prostě jen tam, kam to má smysl. Náběh elektrických modelů je výrazně pomalejší než třeba u samotného Volkswagenu. Byl to přitom Diess, kdo ve VW vsadil všechno na jednu kartu a teď se musí potýkat s velmi nevýrazným rozjezdem vlajkového elektrického modelu ID3.

Problémy ID3 dokonce Diesse připravily o řízení značky Volkswagen, na tomto místě jej vystřídal Ralf Brändstatter. Proti šéfovi VW Group ovšem stojí i mocný šéf odborů Bernd Osterloh a z části také členové dozorčí rady, které Diess obvinil z protiprávního jednání, ale nakonec zařadil zpátečku.

Z výše zmíněných skutečností je zřejmé, že současný šéf koncernu hraje o život, což si velmi dobře uvědomuje a podle toho se také chová. O místo nepřišel jenom Maier, ale také šéf divize nákladních a užitkových vozů Andreas Renschler. Ten je v oboru považován za jednoho z největších expertů a v poslední době chystal velkou restrukturalizaci výrobce nákladních automobilů značky MAN. Ta měla o práci připravit několik tisíc lidí, což se nelíbilo odborům, přičemž Diess rozhodně nepotřebuje, aby se ocitl ještě pod větším tlakem.

Tady si můžeme dovolit menší spekulaci, že Maier i Renschler mohli představovat pro Diesse hrozbu, protože jejich výsledky byly mimořádné. Za pozornost stojí, že krátce po oznámení jejich odchodu šéf VW Group předstoupil před šéfy odborů a členy dozorčí rady s velmi smířlivým projevem, v němž děkoval kdekomu a snažil se všem vyjít vstříc. Web Business Insider dokonce napsal článek s všeříkajícím názvem „šéf VW Group jako vyměněný“.

Nový šéf naznačí, jak si automobilka stojí v koncernu VW

Z hlediska škodovky je teď důležité, kdo obsadí post nového šéfa. Někteří ze zaměstnanců vnímají jeho „životopis“ jako signál, zda to koncern myslí s mladoboleslavskou automobilkou vážně. Když Maier přicházel do Mladé Boleslavi, byl už tehdy těžká váha mezi koncernovými manažery. V současnosti se přitom jako o možném nástupci hovoří o Thomasi Schäferovi, současném šéfovi VW v Jihoafrické republice. „Při vší úctě by to byl jasný signál, že úspěšnost škodovky je asi to poslední, o co VW usiluje,“ dodává nejmenovaný zdroj.

Michal Půr, Info.cz