ANKETA EKONOMICKÉHO DENÍKU
Ekonomický deník bude v následujících týdnech přinášet profily odborných mluvčích politických subjektů, kteří mají šanci se po podzimních volbách dostat do Poslanecké sněmovny. Věnovat se budeme klíčovým resortům. Dnes přinášíme anketní rozhovor s odborným mluvčím ODS pro oblast dopravy, poslancem, krajským zastupitelem a starostou města Uherské Hradiště, Stanislavem Blahou.
Můžete nastínit své hlavní vize pro následující volební období?
Chci, aby Česko mělo funkční, kapacitní a spolehlivou dálniční, silniční i železniční síť včetně vysokorychlostních železničních tratí, které budou napojeny na dopravní sítě našich sousedů.
Místo megalomanského projektu kanálu Dunaj–Odra–Labe bychom měli využívat rychlé nákladní železniční dopravy, která nabídne alternativu k přetíženým dálničním a silničním tahům. Plánování výstavby i oprav dopravní infrastruktury musí být koncepční a s oporou ve smysluplné legislativě.
Doprava ale není jen o výstavbě a opravách. Potřebujeme se posunout ke smart řešením a rozhodování za podpory velkých dat ve spolupráci dopravními experty. Chytrá řešení obvykle přímo nesouvisí s množstvím “vylitého betonu”, ale častěji s inteligentním a promyšleným dopravním plánováním.
Kdo je Stanislav Blaha?
Ing. Stanislav Blaha vystudoval strojní fakultu VUT v Brně, obor strojírenská technologie. Deset let se věnoval podnikatelským činnostem. Je ženatý a má tři děti.
Od roku 2002, kdy byl zvolen radním města Uherské Hradiště, se věnuje komunální politice. Mezi roky 2006 a 2014 zde působil jako místostarosta, od roku 2014 jako starosta.
Na pozici zastupitele Zlínského kraje pracoval od roku 2012 do roku 2018. V roce 2017 byl za Zlínský kraj zvolen do Poslanecké sněmovny, kde je místopředsedou Petičního výboru.
Zároveň působí jaké člen Výkonné rady ODS. Je předsedou místního sdružení ODS Uherské hradiště a předsedou regionálního sdružení pro Zlínský kraj.
Volný čas rád tráví na kole, doma na zahradě s rodinou. Nevyhýbá se ani posezení s přáteli při sklence dobrého vína.
Můžete nastínit, jaké legislativní úkoly primárně rezort podle vás čekají?
Za všechny zmíním hlavně jeden – legislativní i věcná podpora zkrácení doby přípravy dopravních staveb, která v současnosti jak na silnici, tak i železnici trvá průměrně neuvěřitelných 15 let.
Můžete popsat, jaké problémy podle vás rezort nejvíce tíží? A jaké řešení pro tyto problémy přinášíte vy?
Vezmu to postupně. V oblasti dálnic a silnic je to jednoznačně D1 – dokončení oprav a zkapacitnění v okolí Brna a dobudování D35 jako alternativní trasy k přetížené D1. Na železnicích výstavba vysokorychlostních tratí, jejich napojení na sítě Rakouska a Německa.
Obrovsky to pomůže odlehčit stávající koridorové tratě, kam se může přesunout i nákladní doprava. Ve vodní dopravě je jasné, že stavba kanálu Dunaj–Odra–Labe je nesmysl bez budoucnosti, který jen blokuje územní rezervy dotčených obcí.
Lucie Přinesdomová