ANKETA EKONOMICKÉHO DENÍKU
Ekonomický deník bude v následujících týdnech přinášet profily odborných mluvčích politických subjektů, kteří mají šanci se po podzimních volbách dostat do Poslanecké sněmovny. Věnovat se budeme klíčovým resortům. Dnes přinášíme anketní rozhovor s odborným mluvčím ODS pro oblast dopravy, poslancem, krajským zastupitelem a starostou města Uherské Hradiště, Stanislavem Blahou.
Můžete nastínit své hlavní vize pro následující volební období?
Chci, aby Česko mělo funkční, kapacitní a spolehlivou dálniční, silniční i železniční síť včetně vysokorychlostních železničních tratí, které budou napojeny na dopravní sítě našich sousedů.
Místo megalomanského projektu kanálu Dunaj–Odra–Labe bychom měli využívat rychlé nákladní železniční dopravy, která nabídne alternativu k přetíženým dálničním a silničním tahům. Plánování výstavby i oprav dopravní infrastruktury musí být koncepční a s oporou ve smysluplné legislativě.
Doprava ale není jen o výstavbě a opravách. Potřebujeme se posunout ke smart řešením a rozhodování za podpory velkých dat ve spolupráci dopravními experty. Chytrá řešení obvykle přímo nesouvisí s množstvím “vylitého betonu”, ale častěji s inteligentním a promyšleným dopravním plánováním.
Kdo je Stanislav Blaha?
Ing. Stanislav Blaha vystudoval strojní fakultu VUT v Brně, obor strojírenská technologie. Deset let se věnoval podnikatelským činnostem. Je ženatý a má tři děti.
Od roku 2002, kdy byl zvolen radním města Uherské Hradiště, se věnuje komunální politice. Mezi roky 2006 a 2014 zde působil jako místostarosta, od roku 2014 jako starosta.
Na pozici zastupitele Zlínského kraje pracoval od roku 2012 do roku 2018. V roce 2017 byl za Zlínský kraj zvolen do Poslanecké sněmovny, kde je místopředsedou Petičního výboru.
Mohlo by vás zajímat
Zároveň působí jaké člen Výkonné rady ODS. Je předsedou místního sdružení ODS Uherské hradiště a předsedou regionálního sdružení pro Zlínský kraj.
Volný čas rád tráví na kole, doma na zahradě s rodinou. Nevyhýbá se ani posezení s přáteli při sklence dobrého vína.
Můžete nastínit, jaké legislativní úkoly primárně rezort podle vás čekají?
Za všechny zmíním hlavně jeden – legislativní i věcná podpora zkrácení doby přípravy dopravních staveb, která v současnosti jak na silnici, tak i železnici trvá průměrně neuvěřitelných 15 let.
Můžete popsat, jaké problémy podle vás rezort nejvíce tíží? A jaké řešení pro tyto problémy přinášíte vy?
Vezmu to postupně. V oblasti dálnic a silnic je to jednoznačně D1 – dokončení oprav a zkapacitnění v okolí Brna a dobudování D35 jako alternativní trasy k přetížené D1. Na železnicích výstavba vysokorychlostních tratí, jejich napojení na sítě Rakouska a Německa.
Obrovsky to pomůže odlehčit stávající koridorové tratě, kam se může přesunout i nákladní doprava. Ve vodní dopravě je jasné, že stavba kanálu Dunaj–Odra–Labe je nesmysl bez budoucnosti, který jen blokuje územní rezervy dotčených obcí.
Lucie Přinesdomová