INZERCE

Tunelem by měly projíždět vlaky vysokorychlostních tratí. Foto: Ministerstvo dopravy

Správa železnic začala vyhodnocovat nabídky na realizaci geologických technických prací pro Krušnohorský tunel

Správa železnic začala před pár dny vyhodnocovat nabídky na realizaci geologických technických prací pro Krušnohorský tunel – „RS4 úsek Ústí nad Labem – státní hranice CZ/SRN“. Výběrové řízení bylo vypsáno 10 července, nabídky mohly být podány do 2. srpna do 9 hodin, jak vyplynulo z webu Správy železnic. Podlimitní zakázka byla zadána v otevřeném řízení, její předpokládaná hodnota nebyla uvedena. Krušnohorský tunel je jako přeshraniční úsek vysokorychlostních tratí připravován společně s německým partnerem Správy železnic, společností DB Netz AG.

Krušnohorský tunel je pojmenování pro úsek Nového železničního spojení Drážďany – Praha vedoucí z Heidenau do Ústí nad Labem, který má být součástí vysokorychlostní sítě tratí (VRT).

Studie proveditelnosti počítá s jeho využitím pro osobní i nákladní dopravu, což umožní převedení až 150 vlaků přepravujících zboží z údolí řeky Labe. To přispěje ke snížení hlukové zátěže v okolí stávajících tratí. Zprovozněním tunelu zároveň dojde k radikálnímu zkrácení jízdní doby z Ústí nad Labem do Drážďan. Expresní vlaky přepraví cestující na této trase za méně než půl hodinu.

Připravované železnice budou součástí transevropské sítě TEN-T a připojí Českou republiku na stávající systém vysokorychlostních železnic v západní Evropě, který funguje již několik desetiletí. Nové tratě zároveň uvolní kapacitu stávajících tratí, čímž umožní další rozvoj regionální dopravy.

Předmětem aktuální veřejné zakázky je realizace vrtných prací včetně vystrojení vrtů podle projektu geologických prací (případně jejich likvidace), inženýrsko-geologických, karotážních a hydrogeologických zkoušek a měření, geomechanických zkoušek hornin a zemin a chemických rozborů vod pod vedením a dle pokynů geologické služby (řešitele geologických prací). Činnosti geologické služby (odpovědného řešitele) budou provedeny třetí stranou.

Terénní práce budou zahrnovat mimo jiné přípravné práce, realizaci hlubinných vrtů v oblasti Krušnohorského tunelu a dále mělkých vrtů po trase navrhované VRT v úseku portál Krušnohorského tunelu – státní hranice CZ/SRN a rekultivaci dotčených pozemků, měření v průběhu vrtných prací, geodetické zaměření, vystrojení vrtů, likvidaci vrtů, manipulaci se vzorkovnicemi, transport vzorkovnic, dočasný sklad vrtných jader, odběr vzorků z vrtu, doprava vzorků k laboratorním zkouškám a provedení laboratorních zkoušek dle projektu geologických prací.

Terénní zkoušky budou zahrnovat geomechanické a geotechnické zkoušky zemin/hornin, hydrogeologické zkoušky, odběry vody a analýzy vody a geofyzikální měření ve vrtech – karotáž.

Z Ústí do Drážďan za 24 minut

Novostavba Krušnohorského tunelu zahrnuje vybudování nového terminálu Ústí nad Labem centrum, rozšíření stávající trati 130 Děčín – Chomutov v úseku Ústí nad Labem – Chabařovice a přeshraniční Krušnohorský tunel o celkové délce nejméně 26 kilometrů, z čehož se 11,7 kilometrů nachází na českém území.

Rychlé spojení:   RS 4 VRT Praha – Ústí nad Labem/Most – Drážďany
Úsek: Ústí nad Labem – Heidenau (Drážďany)
Délka: úseku v ČR: 23 km, z toho 11,7 km v tunelu
Maximální rychlost: osobní vlaky 230 km/h, nákladní vlaky 120 km/h
Provoz: osobní vysokorychlostní vlaky
osobní vlaky tažené lokomotivou rychlostí 200 km/h 
nákladní vlaky
Územní rozhodnutí: předpoklad 2024
Zahájení stavby: předpoklad 2028
Uvedení do provozu: předpoklad 2038
Zdroj: Správa železnic

Stavebně se jedná o novostavbu dvoukolejné trati elektrizované střídavou napájecí soustavou a zabezpečené evropským zabezpečovacím systémem ETCS Level 2. Tunelová část bude realizována převážně dvojicí jednokolejných železničních tunelů.

Zdroj: Správa železnic

V úseku budou ve směru do a z Německa provozovány jak vlaky osobní dopravy jedoucí po nově realizované dvojici kolejí, vedených společně se stávající tratí, tak i nákladní vlaky využívající zejména upravenou stávající trať až do oblasti Chabařovic. Smíšený provoz v Krušnohorském tunelu umožní převedení až 150 vlaků denně z údolí Labe a výrazně tím přispěje ke snížení hluku na stávající trati podél Labe do Drážďan.

Zprovozněním úseku dojde k dosažení jízdní doby 24 minut pro expresní vlaky z Ústí nad Labem do Drážďan.

Mapa VRT Krušnohorský tunel
Zdroj: Správa železnic

Krušnohorský tunel je jako přeshraniční úsek VRT připravován společně s německým partnerem Správy železnic, společností DB Netz AG.

obrázek Česko německá spolupráce
Zdroj: Správa železnic

Aktuální stav přípravy stavby

Krušnohorský tunel je jedním z prvních úseků systému rychlých spojení v České republice.

Které konkrétní kroky Správa železnic nyní realizuje a které připravuje pro nejbližší období, je znázorněno níže.

Fáze přípravy Krušnohorský tunel
Zdroj: Správa železnic

(nik)