INZERCE

Hudba budoucnosti nebo realita? Správa železnic slibuje síť rychlovaků do roku 2035. Výraznou podporu mají i od ministra dopravy Martina Kupky. Foto: Správa železnic

Správa železnic vybrala projektanty vysokorychlostní trati v Praze mezi Vršovicemi a Běchovicemi

Správa železnic vybrala zhotovitele technického návrhu vysokorychlostní trati (VRT) na území Prahy. Projekt v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností SUDOP Praha, EGIS Rail a Mott MacDonald. Součástí projektu bude podle oznámení Správy železnic také výstavba čtvrté traťové koleje mezi stanicemi Praha-Běchovice a Praha-Libeň, která výrazně navýší kapacitu železnice na tomto úseku.

Trať bude navazovat na již projektovanou VRT Polabí v úseku z Prahy-Běchovic do Poříčan, její přípravu už na konci roku 2020 dostalo na starost stejné konsorcium firem. Projektanti budou muset navrhnou trať v husté městské zástavbě, přičemž důraz je kladen na minimalizaci vlivů provozu na okolí a také na začlenění do stávajícího urbanismu hlavního města. Zvolené řešení tudíž musí být citlivé k místním podmínkám a lokálním specifikům dotčených městských čtvrtí.

Nová 12kilometrová trať bude využívána výhradně osobní dopravou. Do stávající železniční sítě bude napojena v Běchovicích a Vršovicích. Součástí projektu je i dostavba železniční stanice Praha-Zahradní Město a její napojení na VRT. Vlaky na trati využijí maximální rychlosti 200 km/h, při průjezdu zastavěným územím se rychlost dále sníží na úroveň, která je v souladu s běžným provozem vlaků ve městě.

Mapa plánovaného úseku VRT na území Prahy. Zdroj: Správa železnic

Při zadání zakázky využila Správa železnic metody Best Value Approach a Best Value Procurement, které hodnotí kvalitu nabídek účastníků výběrového řízení. Projekt zahrnuje také úpravy stávajících tratí. Dodavatelé tak připraví technický návrh čtvrté traťové koleje mezi stanicemi Praha-Běchovice a Praha-Libeň a realizaci tzv. Jahodnické spojky, tedy propojení tratí z Prahy-Malešic do Běchovic a Libně. Spojku využijí především nákladní vlaky.

Dokumentace vznikne také pro nové odstavné nádraží v Praze-Strašnicích, které bude sloužit vysokorychlostním soupravám. VRT Praha přispěje k rozšíření kapacity pražského uzlu pro osobní i nákladní dopravu. Pokud se podaří získat včas všechna povolení, výstavba by mohla začít na konci roku 2028.

(rov)