Modernizace druhého nejvytíženějšího nádraží v jihomoravské metropoli může začít. Správa železnic vybrala dodavatele prací, kterými jsou společnosti OHLA ŽS, Subterra, Firesta-Fišer a Tramo Rail. Komplexní rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole a přilehlých úseků trati vyjde na 2,95 miliardy korun.

Jak dále uvedla Správa železnic, první práce začnou příští měsíc, hotovo má být do konce roku 2025. Připravovaná modernizace zahrnuje výstavbu nové nádražní budovy, která bude zároveň součástí přilehlého dopravního terminálu. Půjde o prosklený a zčásti dvoupatrový objekt, ve kterém se kromě pokladen budou nacházet také obchodní prostory. Po dobu výstavby nové budovy bude zázemí pro veřejnost zajišťovat provizorní čekárna pro 250 osob.

Zásadní přestavbou projde kolejiště ve stanici, koleje se prodlouží, postaví se nová nástupiště a jejich zastřešení. Stávající podchod se rozšíří a zároveň prodlouží, aby propojil nádraží s Myslínovou ulicí. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy.

Součástí zakázky je rekonstrukce části trati z Brna-Maloměřic až po Kuřim. Komfort cestujících pomůže zvýšit nový informační a orientační systém nejen přímo v královopolské stanici, ale také na zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká.

Mohlo by vás zajímat

Budoucí podoba nádraží Brno-Královo Pole, interiér budovy. Foto: Správa železnic

Součástí stavby bude rovněž obnova 13 mostů, 10 propustků, silničního nadjezdu a pěti opěrných zdí. Stanice získá nové zabezpečovací zařízení. Rekonstrukce železničního spodku a svršku umožní průjezd stanicí rychlostí 120 km/h.

Vysoutěžená hodnota stavebních prací činí 2 947 820 093 korun. Stavba je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava 2021–2027. Národní část financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Renovace starých a zanedbaných nádraží patří mezi priority Správy železnic. Ta v červenci vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele rekonstrukce pražského Masarykova nádraží. Modernizace rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět, chodcům propojí Florenc s hlavním nádražím a zároveň pohodlně a bezbariérově zpřístupní jednotlivá nástupiště. Nejvýraznějším urbanistickým prvkem bude platforma nad kolejištěm. Stavební práce začnou na přelomu roku, jejich dokončení je plánováno na první polovinu roku 2027.

Souběžně s Masarykovým nádražím má probíhat také renovace stanice Praha-Smíchov. Stavební práce budou probíhat v letech 2024 až 2027, celkové náklady dle odhadu Správy železnic dosáhnou 5,2 miliardy korun. Další bezprostředně navazující stavbou bude výstavba moderního autobusového terminálu na Smíchově, kterou připravuje pražský magistrát.

(rov)