INZERCE

Vizualizace nádraží Praha-Smíchov po plánované rekonstrukci. Foto: Správa železnic

Správa železnic investuje 5 miliard do obnovy Smíchovského nádraží

V hlavním město brzo odstartuje modernizace dvou velkých a dnes poněkud zanedbaných nádraží. Po Masarykově nádraží teď hledá Správa železnic zhotovitele stavby také pro renovaci stanice Praha-Smíchov. Stavební práce budou probíhat v letech 2024 až 2027, celkové náklady dosahují 5,2 miliardy korun.

Jak dále Správa železnic uvedla v tiskové zprávě, výsledkem budou kompletně zmodernizované koleje a nástupiště, prodloužené podchody pod celou stanicí a také nová lávka, která povede nad celou stanicí a umožní bezbariérový přístup na jednotlivá nástupiště. Areál bude napojený na plánovaný parkovací dům, jehož investorem je hlavní město Praha.

Rekonstrukce smíchovské stanice je rozdělena na více etap. V rámci už zahájené první fáze dojde zejména ke snesení části kolejí a také lávky přes celé kolejiště. Druhá etapa, pro kterou se nyní hledá zhotovitel stavebních prací, zahrnuje kompletní přestavbu kolejiště, obnovu tří stávajících nástupišť a vybudování nového čtvrtého nástupiště, které budou využívat zejména vlaky na trase takzvaného Pražského semmeringu, tedy ve směru na Prahu-Zličín a Hostivici. Poslední etapa zahrnuje rekonstrukci smíchovské nádražní budovy.

Most přes Nádražní ulici bude po dokončení prací tříkolejný, aby svou kapacitou odpovídal navazujícímu, v budoucnu rovněž tříkolejnému železničnímu mostu na Výtoni. Součástí prací bude také vybudování nové lávky do Radlické ulice, která navíc umožní i přístup na jednotlivá nástupiště a propojení s novou městskou čtvrtí Smíchov City. Další bezprostředně navazující stavbou bude výstavba moderního autobusového terminálu Smíchov, kterou připravuje pražský magistrát.

Rekonstrukce železniční stanice Praha-Smíchov je schválena ke spolufinancování z fondů Evropské unie, konkrétně z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Stejný zdroj uhradí také část z čtyřmiliardových nákladů na obnovu Masarykova nádraží v centru Prahy.

Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele rekonstrukce Masarykova nádraží letos v červenci. Modernizace rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět, chodcům propojí Florenc s hlavním nádražím a zároveň pohodlně a bezbariérově zpřístupní jednotlivá nástupiště. Nejvýraznějším urbanistickým prvkem bude platforma nad kolejištěm. Stavební práce začnou na přelomu roku, jejich dokončení je plánováno na první polovinu roku 2027.

Tomáš Rovný