INZERCE

Vlaky. Ilustrační snímek. Foto: DB AG/Bahnblogstelle/ Volker Emersleben

Spor o mzdy u Deutsche Bahn končí. Časově neomezená stávka zatím nebude

Od konce února se Deutsche Bahn a Odborový svaz železničářů a dopravců (EVG) přou o výplatu 180 tisíc zaměstnanců. Ve hře byla několikadenní stávka s desítkami zrušených vlaků, odboráři se však v hlasování nakonec rozhodli jinak. Zaměstnanci DB dostanou každopádně od října na své účty více peněz, napsal německý dopravní web Bahnblogstelle.

Dobrá zpráva pro cestující Deutsche Bahn: časově neomezená stávka ve společnosti v nejbližších týdnech nehrozí. Mzdový spor, který trvá od konce února, je u konce. Při hlasování se odboráři ve více než 50 procentech vyslovili pro přijetí vypracovaného rozhodnutí arbitra, oznámil EVG. To v praxi znamená, že 180 tisíc zaměstnanců DB dostane od října na své účty více peněz.

Časově neomezenou stávku požadovala méně než polovina účastníků hlasování. Vysoká 75procentní překážka pro protestní akci se tak nenaplnila. Vedoucí EVG Martin Burkert hovořil o „kolektivní smlouvě založené na solidaritě, která především přináší výrazné zvýšení, v některých případech o více než 50 procent“. Volební účast činila 65,3 procenta.

410 eur navíc za 25 měsíců a inflační příplatek v říjnu

Pokud nedojde k dalším zpožděním, může se 180 tisíc zaměstnanců DB těšit na 2850 eur čistého navíc na říjnové výplatní pásce. Součástí arbitrážní dohody je výplata inflačního vyrovnávacího bonusu, který je osvobozen od daní a příspěvků. Od prosince dojde k navýšení o 200 eur hrubého a od srpna 2024 o dalších 210 eur. Kolektivní smlouva platí 25 měsíců.

Kromě toho bylo pro jednotlivé profesní skupiny dohodnuto strukturální zvýšení platových tarifů, které se uplatní po uplynutí tohoto smluvního období. Příjmy zhruba 70 tisíců zaměstnanců se tak opět výrazně zvýší. Národní výkonný výbor EVG po bouřlivých diskusích doporučil členům přijmout rozhodnutí arbitra.

Dospět ke kompromisu ale nebylo jednoduché. Kolektivní vyjednávání začalo na konci února a zpočátku příliš nepokročilo. První kolo skončilo po necelých dvou hodinách. Ani poté se jednání nepodařilo urychlit. Dvakrát na jaře odbory výstražnými stávkami na několik hodin téměř zcela ochromily vlakovou dopravu. Třetí, obzvláště dlouhé stávce, pak zabránil v krátké době pracovní soud ve Frankfurtu nad Mohanem.

Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn. Foto: Wikimedia commons

Po tomto kroku se vyjednávající strany snažily intenzivněji dospět k dohodě, ale nakonec jednání ztroskotala. DB a EVG se ale nakonec dohodly na současném kompromisu se dvěma mediátory. Vyjednavač odborů Kristian Loroch v pondělí uvedl, že sociální partnerství mezi DB a EVG „plně neprošlo jednou z nejsilnějších zkoušek“. Bylo třeba investovat mnoho času a energie, aby se obnovilo to, co bylo během kola vyjednávání porušeno.

Představenstvo DB: Výsledek od nás vyžaduje hodně z ekonomického hlediska

Deutsche Bahn reagovala na výsledek hlasování s radostí. „Je to dobrá zpráva pro všechny, že jsme v této náročné době dosáhli kolektivní smlouvy. Touto dohodou oceňujeme vynikající výkony našich zaměstnanců. A to i přesto, že to od nás ekonomicky hodně vyžaduje,“ uvedl personální ředitel DB Martin Seiler.

Kromě více peněz pro zaměstnance obsahuje kolektivní smlouva také body, od kterých si skupina slibuje zvýšení produktivity. V DB Cargo byl například dohodnut pružnější model pracovní doby. „Tato dohoda také zajišťuje naši budoucí životaschopnost, abychom mohli společně utvářet a úspěšně zvládnout transformaci,“ řekl Seiler.

Regionální vlak Deutsche Bahn AG. Ilustrační snímek. Foto: WIkimedia Commons

Všichni v DB a EVG však pravděpodobně spokojeni nejsou, poznamenavá německý dopravní web Bahnhlogstelle. Vždyť téměř 48 procent hlasovalo proti rozhodnutí zprostředkovatele. Mnozí možná doufali ve více peněz, protože EVG šla do vyjednávání s požadavkem na 650 eur navíc pro všechny zaměstnance po dobu 12 měsíců. Vedoucí vyjednávání Cosima Ingenschayová v pondělí tento vysoký požadavek obhajovala s tím, že je oprávněný. Uvedla, že očekávání nebyla příliš vysoká, ale že spíše panuje velká nespokojenost s pracovními podmínkami po pandemii covidu, jízdence za 9 eur, která je nyní za 49 eur.

Od listopadu půjde o strojvůdce

Až do října včetně si zákazníci DB mohou být jisti, že jejich cestovní plány alespoň nenaruší stávky. Od listopadu však začne další konflikt v kolektivním vyjednávání na železnici – tehdy s Německým svazem strojvůdců lokomotiv (Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer). Předák odborů Claus Weselsky chce pro své zaměstnance získat o 555 eur měsíčně více a zkrácení týdenní pracovní doby pro pracovníky na směny z 38 na 35 hodin.

Jeho požadavky zahrnují také kompenzační příplatek k inflaci a chce, aby kolektivní smlouva platila dvanáct měsíců. Weselsky se zasazuje o ofenzivní přístup ke kolektivnímu vyjednávání – a to i přesto, že podle kolektivních smluv vyjednaných GDL je odměňováno jen asi osm tisíc zaměstnanců DB. 

Výstražné stávky jsou pak opět docela dobře možné. Pokud GDL dosáhne lepšího výsledku než EVG, nemůže znovu vyjednávat. Taková klauzule nebyla součástí dohody, uvedl vyjednavač odborů Loroch.

(mig)