INZERCE

Stávka německých dopravních odborů, požadujících navýšení mezd. Foto: EVG

Němečtí dopravní odboráři po varovné stávce očekávají nabídky k jednání

Německé dopravní odbory EVG hodnotí výstražnou stávku ze 27. března více než pozitivně. Do stávky se zapojilo po celé zemi téměř 40 tisíc zaměstnanců. Celkem byla přerušena práce na 1 147 místech a stávkovalo se v 69 podnicích. Odboráři po varovné stávce očekávají nabídky k jednání.

Stávka za vyšší mzdy 27. března paralyzovala v Německu veškerou veřejnou dopravu. Dopadla i na Českou republiku, některé mezistátní spoje totiž podle Českých drah skončí na hranicích s Německem, zrušeny jsou i některé lety.

Za stávkou stály odbory Verdi a EVG. Svaz Verdi, který zastupuje zhruba 2,5 milionu pracovníků ve veřejném sektoru, požaduje zvýšení mezd o 10,5 procenta, nejméně však o 500 eur (zhruba 12 tisíc korun měsíčně).

Svaz EVG, který hájí zájmy 230 tisíc zaměstnanců železniční společnosti Deutsche Bahn a autobusových firem, chce navýšit mzdy o 12 procent, přičemž minimální nárůst měsíční mzdy má činit 650 eur (15 400 korun).

„Naše bilance je působivá: do stávky se zapojilo 38 159 členů EVG. Více než 1 000 se jich zastavilo ve virtuální stávkové hospodě, která byla zřízena poprvé. Celkem byla přerušena práce na 1 147 místech a stávkovalo se v 69 podnicích. Dopad ve všech podnicích byl obrovský. Na mnoha místech se nepracovalo vůbec. Kromě toho se po celé zemi konalo více než 50 shromáždění. EVG dosáhla toho, co si společně s ver.di předsevzala: země se zastavila,“ uvedli předsedové vyjednávání EVG Cosima Ingenschay a Kristian Loroch.

„Dali jsme tak jasně najevo, co pro lidi znamená, když nejezdí autobusy a vlaky. Pokud se nám nepodaří učinit práci v autobusové a železniční dopravě opět finančně atraktivní, stane se stagnace pravidlem, nikoliv výjimkou. Již dnes jsou vlaky a autobusy opakovaně rušeny kvůli nedostatku personálu. Pokud se nám nepodaří zlepšit rámcové podmínky, tato situace se ještě zhorší,“ prohlásil Kristian Loroch.

Výstražný den stávky byl podle odborářů pro zaměstnavatele silným signálem a dal jasně najevo, jak vážně zaměstnanci své požadavky myslí, vysvětlila Cosima Ingenschay.

EVG byla na místě v celé své pestrosti. Autobusové společnosti, všechny železniční podniky ze sektoru NE, Deutsche Bahn – prostě všichni, kteří byli vyzváni k účasti na výstražné stávce, tak učinili z hlubokého přesvědčení.

„Očekáváme, že nám nyní budou předloženy vyjednatelné nabídky od všech společností,“ řekla jako předsedkyně vyjednávání EVG. První kolektivní vyjednávání ve společnostech SInON a OHE už začaly.

Vzhledem k neustálým obviněním ze strany Deutsche Bahn, že se EVG nechce v předstihu vrátit k jednacímu stolu, se vyjednavač EVG Kristian Loroch vyjádřil takto:

„Jednání kolem Velikonoc jsme od počátku vyloučili. Ti, kdo vyjednávají, musí být schopni v krátké době stávkovat. Protože však nestávkujeme cestující, ale podniky, vylučujeme stávky o Velikonocích, a tudíž i jednání. Cestující to velmi uvítají.“

„Agitaci Deutsche Bahn nedokážeme pochopit. Se všemi společnostmi, se kterými v současné době jednáme, jsme se předem dohodli na třech termínech jednání. Další termín vyjednávání, na kterém jsme se s Deutsche Bahn dohodli již dávno, je 24./25. dubna 2023. Společnost měla již dvakrát možnost předložit nám vyjednatelnou nabídku a v obou případech tuto šanci záměrně nevyužila. Nyní společnost požaduje, aby byly termíny jednání s dalšími společnostmi v případě potřeby zrušeny,“ uvedl Kristian Loroch.

(nik)