INZERCE

Dutsche Bahn, S-Bahn, elektrický vlak v Kolíně nad Rýnem. Ilustrační snímek. Foto: WIkimedia Commons (CC-BY-2.0)

Stávka na německé železnici nakonec nebude, výpadky v dopravě zřejmě ano  

Výstražná padesátihodinová stávka na německé železnici, která měla začít v neděli večer a trvat do konce úterního dne, se nakonec konat nebude. Železniční a dopravní odbory EVG, které ji svolaly kvůli mzdové neshodě, dosáhly u soudu ve Frankfurtu nad Mohanem dohody s vedením společnosti Deutsche Bahn (DB). Přesto však nelze vyloučit výpadky v dálkové a regionální dopravě, a to kvůli nutnosti rychle přeplánovat směny. Omezení provozu se tak nadále může týkat i Čechů. 

Odbory dříve obvinily DB, že nereagují na klíčové požadavky. Požadují pro zhruba 230 tisíc zaměstnanců minimálně o 650 eur měsíčně vyšší mzdu, respektive o dvanáct procent více pro zaměstnance s vyššími příjmy, a to po dobu jednoho roku.

Pro dojíždějící a cestující by stávka už potřetí v současném konfliktu v rámci kolektivního vyjednávání znamenala značné omezení. V sobotu ráno se tak Deutsche Bahn obrátili na soud s naléhavou žádost o zabránění stávce s odůvodněním, že je „nepřiměřená“ a poškozuje zákazníky a třetí strany. Na vedení společnosti mimojiné aderesoval svůj požadavek i ŽESNAD, Sdružení železničních nákladních dopravců v Česku. Chtěl, aby dopravce zajistili hladký provoz v železiční síti pro nákladní dopravu, protože jí konkrétně se spor o mzdy netýká. 

„Železniční společnosti (EVU), které nepatří do koncernu DB, žádají po DB Netz a dalších provozních složkách (DB Energie) kritické infrastruktury, zachovat provozní a dostatečnou kapacitu k zajištění volné a bezpečné dopravy do a z České republiky. Mezinárodní železniční nákladní doprava je povolena a nemá být ovlivněna konfliktem mezi DB a EVG,” konstatuje se ve vyjádření podepsané za ŽESNAD ředitelem Oldřichem Sládkem. 

Obě strany teď už s nápravou minimální mzdy souhlasí. Ta v Německu činí 12 eur (284 korun) na hodinu. „Obrátit se na pracovní soud se Deutsche Bahn vyplatilo,“ zkonstatoval personální šéf DB Martin Seiler. Součástí dohody  je navíc vedle ustoupení od stávky také to, že se dráhy i odbory zavázaly k rychlému a konstruktivnímu vyjednávání. 

Škody zřejmě budou

Nicméně tak krátkodobé zrušení „výstražné“ stávky EVG zřejmě i tak způsobí ekonomické škody. „Ze 100 na 0 na 100 během několika hodin znamená, že plánovači v řídicích centrech našich společností se dnes (v sobotu) večer a na Den matek musí neplánovaně snažit znovu aktivovat své zaměstnance, operátory terminálů a zákazníky. Nechceme nést ještě další dodatečné náklady na mzdový spor mezi DB a EVG za tento chaos, který mnozí považují za hru a ve kterém jsou naše společnosti drženy jako rukojmí,“ konstatuje se v odpovědi pro ŽESNAD. 

Nádraží. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

V této věci navíc zřejmě nepanuje shoda ani spolehlivé upuštění od stávek v blízké budoucnosti, konstatuje se. „Proč musí pracovní soud něco takového navrhovat? V důsledku tohoto dění musí být situace provozu kritické infrastruktury – železniční sítě naléhavě zařazena na program jednání Spolkového sněmu,” píše se dále ve vyjádření.

Společnost Deutsche Bahn pak upozornila, že zákazníci mají stále možnost přesunout své cesty plánované na pondělí 15. května a úterý 16. května, jak upozornil německý dopravní web Bahnblogstelle. Pokud by pondělní či úterní vlaky byly zrušené, uplatní se práva cestujících, uvedla společnost. Vzhledem k nadcházejícímu státnímu svátku dodala, že ve středu a ve čtvrtek očekává velmi plné vlaky.

(mig)