INZERCE

Závod společnosti Westinghouse ve Springfields v britském Lancashiru. Foto: ONR

Společnost Westinghouse bude zkoumat výrobu pokročilého jaderného paliva ve Spojeném království

Americká společnost Westinghouse získala od britské vlády grant na dokončení studie Pre-Front End Engineering Design ve spolupráci se společností Urenco pro výrobu paliva TRISO ve svém závodě Springfields v Prestonu v hrabství Lancashire. Palivo TRISO odolává velmi vysokým teplotám a používá se pro vysokoteplotní reaktory, které obvykle pracují při 750 až 950 °C. Informoval o tom odborný web World Nuclear News.

Grant poskytnutý prostřednictvím ministerstva pro podnikání, energetiku a průmyslovou strategii (BEIS) se bude zabývat bezpečnými a spolehlivými dodávkami pokročilých paliv TRISO – tristrukturních izotropních paliv – na podporu řady potenciálních vyvíjených technologií vysokoteplotních plynem chlazených reaktorů (HTGR). Společnost Westinghouse v této studii podpoří také společnost TRISO-X LLC, dceřiná společnost X-energy z USA. Hodnota grantu nebyla zveřejněna.

Palivo TRISO odolává velmi vysokým teplotám a používá se pro vysokoteplotní reaktory, které obvykle pracují při 750 až 950 °C. Částice paliva TRISO – každá o průměru menším než jeden milimetr – obsahují jádro z obohaceného oxykarbidu uranu obklopené vrstvami uhlíku a karbidu křemíku, což vytváří obal pro štěpné produkty, který je stabilní až do teploty přes 1600 °C. Je označováno za nejodolnější jaderné palivo na světě.

„Toto ocenění je důležitým krokem k vytvoření komerční výroby pokročilého paliva ve Velké Británii v našem závodě ve Springfields pro reaktory budoucnosti,“ řekl prezident a generální ředitel společnosti Westinghouse Patrick Fragman.

„Těšíme se na spolupráci se společností Urenco, která je světovým lídrem v obohacování uranu, a na podporu energetické bezpečnosti Spojeného království a cílů nulových emisí uhlíku. Vítáme také podporu společnosti TRISO-X a její cenné zkušenosti s výrobou pokročilých paliv TRISO,“ dodal Patrick Fragman.

Generální ředitel společnosti Urenco Boris Schucht dodal: „Zabezpečení dodávek energie a realizace zásadních cílů v oblasti změny klimatu vyžaduje vývoj jaderného palivového cyklu. To zahrnuje zaměření na výrobu nové generace paliv. Společnost Urenco se tomuto vývoji věnuje a je potěšena, že může spolupracovat s britským jaderným průmyslem a vládou na dosažení lepších služeb pro globální energetické společnosti a širších přínosů pro společnost.“

„Zavedení výroby paliva nové generace TRISO ve Springfields je důležitým krokem k dosažení cílů Spojeného království v oblasti dekarbonizace a energetické nezávislosti,“ řekl prezident společnosti TRISO-X Pete Pappano.

Začátkem tohoto měsíce společnost TRISO-X zahájila výstavbu prvního severoamerického zařízení na výrobu pokročilého jaderného paliva v komerčním měřítku v Oak Ridge ve státě Tennessee.

Zařízení TRISO-X Fuel Fabrication Facility – neboli TF3 – má být uvedeno do provozu do roku 2025. Zpočátku bude vyrábět 8 tun paliva ročně, které bude sloužit pro přibližně 16 pokročilých reaktorů, a počítá se s jeho zvýšením na 16 tun ročně do začátku roku 2030.

Začátkem září oznámila vláda Spojeného království financování ve výši 3,3 milionu liber (3,8 milionu USD) na podporu vývoje pokročilých jaderných technologií. Finanční prostředky v rámci programu výzkumu, vývoje a demonstrací pokročilých modulárních reaktorů, který je součástí Fondu pro pokročilé jaderné technologie ve výši 385 milionů GBP, podpoří vývoj inovativních jaderných technologií ve Spojeném království, jako jsou například reaktory HTGR. Cílem programu je demonstrovat technologii HTGR do začátku roku 2030.

V rámci tohoto financování obdrží společnost Springfields Fuels Ltd 243 311 GBP na projekt ve spolupráci se společností Urenco, jehož cílem je určit nejefektivnější způsob bezpečných a spolehlivých dodávek paliva z obalovaných částic (CPF) na podporu řady potenciálních technologií HTGR, které se mohou ve Spojeném království objevit. Studie se zaměří na palivo UCO-kernel TRISO jako standardní typ paliva CPF pro současné konstrukce HTGR, ale zařízení bude navrženo tak, aby bylo maximálně flexibilní pro výrobu široké škály variant tohoto paliva.

(nik)