INZERCE

Nehoda. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Sledování autovraků bude stát další miliony

Další „povedená“ IT zakázka se dostává na světlo. Sledování autovraků se prodraží. 

Ministerstvo životního prostředí, které mj. spravuje systém pro kontrolu nakládání s autovraky přiznává, že ač za jeho vývoj a implementaci zaplatilo miliony korun, nemá k němu autorská práva. Zařazuje se tak po bok desítek státních počítačových systémů, za něž sice stát platí, ale nepatří mu data v něm uchovávaná.

Od roku 2018 by měl platit nový zákon o odpadech a nahradit tak stávající, jehož kostra začala platit v roce 2011 a od té doby byl mnohokrát novelizován. Návrh novely, která je v mezirezortním připomínkovém řízení je velmi obsáhlý a proto z něj citujeme jednotlivé části. Při pročítání podkladů k zákonu nás zaujala problematika nakládání s autovraky a také s díly z likvidovaných vozidel. „Současný systém umožňuje sledování přijímaných vozidel s ukončenou životností do systému, ale již neumožňuje sledovat jejich další pohyb v rámci zařízení (na likvidaci odpadů –pozn. red.). Dále není umožněno sledování toků odpadů vzniklých při zpracování vozidel s ukončenou životností a tím sledování cílů recyklace, které nařizuje směrnice 2000/53/ES. Z důvodu možných daňových úniků, obchodu s odcizenými vozidly a také s náhradními díly z těchto vozidel je nutné zavést informační systém sledování dílů k opětovnému použití. Toto by měl mimo jiné zajistit informační systém na sledování toku vybraných vozidel,“ píší na úvod kapitoly odborníci z ministerstva životního prostředí a upozorňují na skutečnost, že pokud se stávající situace nezlepší, lze očekávat sankce ze strany Evropské komise.

vraky

 

Ministerstvo životního prostředí přiznává, že se buď budou muset investovat další prostředky do stávajícího systému, jenž by zlepšil dohled nad nakládáním s odpady z motorových vozidel, nebo bude muset vypsat nové výběrové řízení. „Nabízí se tyto dvě možnosti:

  1. Rozšíření současného informačního systému MA ISOH společností INISOFT s.r.o. Náklady jsou odhadnuty částku cca 6–8,5 mil. Kč (včetně DPH), autorská práva, zdrojová data a dokumentace budou nadále v majetku dodavatele.
  2. Kompletně nový systém – výběrové řízení. Předpokládáme, že cena by neměla přesáhnout částku cca 14 mil. Kč, autorská práva, zdrojová data a dokumentace budou v majetku ministerstva a při každé požadované větší změně bude možné dodavatele vybrat na základě výběrového řízení a tím snížit náklady v budoucnu,“ píší úředníci ministerstva životního prostředí.

Zajímavé přitom je, že za vytvoření systému MA ISOH v roce 2008, následný vývoj v letech 2009–2014, na údržbu systému a veškerou jeho systémovou a uživatelskou podporu (hot-line, školení, datová správa) včetně aktualizací freeware Autovraky bylo doposud vynaloženo 6 mil. Kč z finančních prostředků ministerstva. Čili celková částka by také přesáhla avizovaných 14 milionů korun jako je odhadováno u druhé varianty.

Vzhledem k tomu, že do systému přistupuje na pět stovek subjektů, které mají co do činění s likvidací autovlaků, je otázkou, kolik by zavedení nového systému reálně stálo. Zarážející je však skutečnost, že stejně jako v řadě jiných státních IT zakázek nikdo z MŽP v roce 2008 nepožadoval, aby ministerstvo bylo majitelem dat, kterými je systém plněn.

Jiří Reichl