Pražský Libeňský most, který od roku 1928 spojuje Prahu 7 a 8, čeká rozsáhlá přeměna. Kubistická konstrukce architektů Pavla Janáka a Františka Mencla se změní k nepoznání, proměnou projde i celé okolí. Poprvé v historii Prahy se ve výběrovém řízení objevilo nejen kritérium ceny, ale rozhodující byla také délka tramvajové výluky. Nakonec zvítězil projekt, který tramvajovou dopravu na mostě omezil pouze na jeden rok.
V současné době probíhají projekční a přípravné práce v terénu, kterým předcházela diagnostika mostu, schválení projektu rekonstrukce a podepsání smlouvy s firmou BridgeStructures, která se specializuje na návrhy a projekty mostních konstrukcí. Dvouletá rekonstrukce by měla být zahájena v roce 2024.
„Stále platí, že zachováme to nejcennější – obloukové konstrukce – most přes Vltavu a oblouk přes bývalé východní rameno řeky. Obloukové konstrukce propojí nové mostní konstrukce tvarově vycházející z Janákových skic, aktuálně detailně dispozičně a tvarově navržené“, říká radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Nejde ale jen o samotný most. Prostory pod trámovými konstrukcemi i historickými oblouky nabídnou kavárny, obchůdky a další služby. Budovat se budou i nové přístupy k vodě a nový skatepark. ,,Počítáme i s novými přístupy k vodě a skateparkem. Most bude doplněn také bezbariérovými rampami na Rohanský ostrov, kde v budoucnu vznikne nový park“, říká radní.
Jediný kubistický most na světě?
Libeňský most spojuje od roku 1928 levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Po proudu řeky je v pořadí patnáctým mostem a tvoří jej šest celků, proto také bývá někdy nazýván Libeňským soumostím. Po mostu je vedena dvoukolejná tramvajová trať, která spojuje pravý a levý břeh Vltavy.
Most je postaven ve stylu označovaném jako avantgardní funkcionalismus či kubismus. Český architekt Vít Máslo je dokonce toho názoru, že jde o jediný kubistický most na světě.
Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928 k 10. výročí vzniku Československé republiky. Nesl název po tehdejším primátorovi Prahy, Karlu Baxovi. Most byl ale od začátku spíše známý jako Libeňský most. Tento název mu zůstal, i když se v minulosti ještě několikrát měnil.
Například v roce 1950 byl při výročí osvobození ruskou armádou přejmenován na Stalingradský most. Tento název mu zůstal až do roku 1962.
V roce 2004 se objevil záměr most radikálně přestavět a rozšířit, případně i zbourat. Odpor odborné i laické veřejnosti ale nakonec vyústil v žádost o prohlášení díla architektů Pavla Janáka a Františka Mencla za kulturní památku.