Pokud ministerstvo dopravy přidělí zakázku na provozování mýta na léta 2017-2019 napřímo stávajícímu provozovateli, další uchazeč tento postup napadne.
Tahanice kolem vybírání mýtného na našich dálnicích neberou konce. Jak Ekonomický deník informoval v pondělním článku, vše směřuje k tomu, že ministerstvo dopravy vedené Danem Ťokem zadá výběr mýta a provoz mýtných bran do roku 2019 stávajícímu provozovateli společnosti Kapsch. Odůvodňuje to tím, že by se nestihlo výběrové řízení a především předání technologie případnému jinému vítězi. I když vláda 9. března uložila, že má „bezodkladně vykonat všechny nezbytné úkony tak, aby zadávací řízení pro uzavření smlouvy na zajištění provozu stávajícího Systému elektronického mýta na dobu maximálně tří let bylo zahájeno v co možná nejkratší době a aby bylo vedeno se všemi subjekty, u nichž pro zadávací řízení budou splněny zákonné důvody“, nyní to vypadá, že bude vyhlášeno Jednací řízení bez uveřejnění a osloven Kapsch. „Pokud jde o stanovisko k rozhodnutí MD ČR, považujeme ho za špatné. Kromě toho, že poškodí ekonomické zájmy ČR, je v rozporu s Usnesením vlády ČR z 9.3.2016,“ uvedl mediální zástupce společnosti SkyToll CZ, která má o provozování českého mýta zájem, Jindřich Jindřich.
„Podnikli bychom právní kroky, jejich specifikace v tuto chvíli je však předčasná,“ odpověděl na otázku Ekonomického deníku Jindřich. Zjišťovali jsme, jak se firmy, jež deklarovaly zájem se účastnit tendru na české mýto, tváří na skutečnost, že vše směřuje k prodloužení spolupráce se stávajícím provozovatelem asi do roku 2019. Poté by měl být vyhlášen „velký“ tendr. Jestli se do něj SkyToll přihlásí, není jisté. „Až když relevantní státní instituce vyhlásí v ČR tzv. velký tendr, bude i na místě otázka, či se zúčastníme. Dosavadní vývoj okolo elektronického mýtného systému v ČR bohužel není zárukou, že někdy v budoucnosti k vypsání „velkého“ tendru dojde. Za tři roky můžeme být přesně tam, kde jsme dnes,“ dodal Jindřich. Podotkl, že firma, kterou zastupuje nabídla o 500 milionů korun ročně nižší náklady na provoz systému, což je oproti stávajícímu stavu 25% úspora. V současné době Kapsch inkasuje dvě miliardy korun ročně a stát od řidičů inkasuje miliard 10.
I když se cesta, kterou zvolilo ministerstvo dopravy, tedy vyhlášení Jednacího řízení bez uveřejnění s odkazem na složitost tendru a nemožnost případnému vítězi předat technologii včas, aby začal s vybíráním mýta od 1. 1. 2017, zdála celkem bezproblémová, tady může ministr Ťok narazit. Jindřich nechtěl specifikovat ony právní kroky, ale pokud by se tak skutečně stalo, mohlo by to celý proces ještě zkomplikovat a zdržet.
Mohlo by vás zajímat
Jiří Reichl
Čtěte k tématu více:
Ťok zadá mýto Kapschi na další 3 roky
100 miliard na rozvoj dopravy v Česku. SERIÁL VÝZNAMNÉ STÁTNÍ ZAKÁZKY – Ministerstvo dopravy
Prodloužení smlouvy s Kapschem míří do vlády