Jeden z uchazečů o provozování mýtného systému v České republice, společnost SkyToll, chystá právní kroky proti českému státu. Reaguje tak na pondělní uzavření smlouvy se společností Kapsch o provozu mýta na stávajícím systému až do konce roku 2019.
„V současné době finalizujeme právní kroky, které nám umožňuje české i evropské právo,“ uvedl na dotaz Ekonomického deníku šéf komunikace SkyToll Anton Bódis. Tento krok se dal očekávat, jelikož firma již na konci dubna avizovala, že případné zadání mýta napřímo stávajícímu konsorciu firem vedené společností Kapsch, napadne.
„Celý postup ministerstva dopravy nás utvrzuje v názoru, že primárním zájmem bylo podepsat smlouvu se současným provozovatelem. Tuto domněnku potvrzuje i skutečnost, že na námitky, které společnost SkyToll proti zamýšlenému JŘBU podávala, ministerstvo dopravy vůbec nereagovalo,“ dodal Bódis.
Mohlo by vás zajímat
Tahanice kolem vybírání mýtného na našich dálnicích tak zřejmě neskončí. Společnost SkyToll kritizuje rychlost uzavření kontraktu. „Zarážející je především fakt, že předtím se ministerstvu nepodařilo dojednat součinnost současného provozovatele za několik měsíců, ale na dojednání několika miliardového kontraktu mu stačilo několik hodin. Je velká škoda, že podobné nasazení nepředvedli ministerští úředníci v posledních měsících, pak by neměli problém stihnout i standardní výběrové řízení,“ dodal Bódis.
O tom, že bude mýto provozovat další tři roky současný dodavatel bylo nicméně jasno už minimálně od konce loňského roku, na což již v červnu při jednání rozpočtového výboru poslanecké sněmovny upozorňoval bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). „Každý, kdo tomu rozumí, už loni věděl, že jiná varianta, než tato není možná. Stačí jen znát lhůty právního systému na tendry, případná odvolání atd.,“ podotkl ve Sněmovně Stanjura. S kritikou stávajícího stavu okolo mýta se přidal také člen vlivného hospodářského výboru František Laudát (TOP 09), který se dokonce obává arbitráže. „Kauza mýto končí velkou nejistotou jak se zachová ÚOHS a vidím také nebezpečí případné arbitráže. Bohužel už je dnes pozdě, ale trvám si na tom, že jsme mohli připravit nějakou variantu, která by změnila rozsah zpoplatnění,“ řekl na posledním předprázdninovém zasedání výboru Laudát.
Ministerstvo svůj postup odůvodňuje tím, že by se nestihlo výběrové řízení a především předání technologie případnému jinému vítězi. To ostatně potvrdily i odborné posudky, které si Doprava nechala vypracovat. Ptalo se dvou znaleckých ústavů na otázku: „Je možné , aby předmět plnění připravované veřejné zakázky Provoz systému elektronického mýta od 1.ledna 2017 s uvažovaným jediným uchazečem, jímž je konsorcium společnosti Kapsch, realizoval i kterýkoli jiný odborně způsobilý dodavatel?,“ položili ministerští úředníci dotaz znalcům. Jejich odpověď byla: „Není možné, aby předmět plnění připravované veřejné zakázky „Provoz stávajícího systému elektronického mýta mýtného systému od 1. ledna 2017“ s uvažovaným jediným uchazečem, jímž je konsorcium společnosti Kapsch, realizoval i kterýkoli jiný odborně způsobilý dodavatel.“ Podrobně jsme o obsahu posudků psali v květnovém textu Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS
Postup znaleckých firem pak potvrdily i právní analýzy,které vypracovaly dvě právní kanceláře (Becker & Poliakoff a Dáňa, Pergl & Partneři) s tím, že v tomto případě může ministerstvo dopravy vyhlásit tzv. Jednací řízení bez uveřejnění, což potvrdila také speciální poradní skupina Vlády. Ministři Sobotkova kabinetu pak v červnu tento krok odsouhlasili a tento týden byla smlouva podepsána. Ministerstvo dopravy zaplatí maximálně 5,629 miliardy korun za tři roku provozu mýta. Dosud platí 20% z výnosu mýtného (loni 9,7 miliardy korun). Za první pololetí letošního roku pokořil výběr mýta hranici 5 miliard korun.
Ťok a jeho lidé nyní hledají firmu, která jim pomůže připravit „velký“ tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019. Aby mohla být zakázka dobře vypsána, je potřeba vyřešit otázku případného rozšiřování zpoplatněných úseků, což je výsostně politické rozhodnutí. Ministerstvo dopravy před dvěma týdny poslalo do vlády materiál, v němž analyzuje různé možnosti. Vyplývá z něj, že pokud bude celková délka nově zpoplatněných úseků do 700 kilometrů, je ekonomicky nevýhodné měnit stávající technologii výběru mýta Pokud by to bylo nad 700 kilometrů, už by se vyplatilo uvažovat nad změnou systému. Ve stejném materiálu ministerstvo navrhuje, zpoplatnění jen některých vybraných silnic I. třídy. Podrobně jsme o tomto návrhu psali v textu Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“ .
Kde všude se dosud vybírá mýto? Podívejte se:
Jiří Reichl
Přečtěte si další články o mýtu
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
ANO se diví, že na ně ČSSD „střílí“ kvůli mýtu. Náboje jí však dalo samo
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS