INZERCE

Podle ministerstva pro místní rozvoj však bude výstavba obchvatů i nadále pokračovat, jen nebude vykazovat příspěvek k plnění klimatických cílů. Foto: ŘSD

Šest miliard na krajské silnice? Z evropských peněz dostaneme míň kvůli obchvatům. Nepřispívají k zeleným cílům

Vláda potvrdila, že kraje letos dostanou na opravy silnic II. a III. tříd čtyři miliardy ze státního rozpočtu a další dvě z evropských peněz. A právě částka z operačního programu IROP je nakonec nižší, než s jakou Česká republika původně počítala. Každý operační program totiž musí určitou mírou přispívat k zeleným cílům, což však podle Evropské komise u silnic II. tříd neplatí. Prostředky se rozdělují podle délky silnic v krajích, a tak nevyšší částku může letos využít Středočeský kraj. Ve správě má 8,6 tisíc kilometrů těchto komunikací.

Navrhovaná částka na silnice II. tříd v IROP na aktuální období se oproti původnímu návrhu z roku 2019 snížila asi o dvě miliardy. Důvodem je skutečnost, že peníze měly být použity na obchvaty silnic II. tříd. 

„I Asociace krajů přijala skutečnost, že Evropská komise obchvaty měst nevnímá jako zelený cíl. To znamená, tu původní alokaci 12,8 miliardy nám snížila na 10,6 miliardy. O to více samozřejmě pak bude s kraji debata přes Státní fond dopravní infrastruktury,“ sdělila po jednání vlády ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Podpora čistější dopravy

Podle ministerstva pro místní rozvoj však bude výstavba obchvatů i nadále pokračovat, jen nebude vykazovat příspěvek k plnění klimatických cílů. Plnění klimatického příspěvku programu v oblasti dopravy zprostředkuje specifický cíl IROP, který je zaměřený na podporu udržitelné mobility.

„Cílem je zavést inteligentní, propojenější a čistější systémy dopravy. Dále také zatraktivněním veřejné osobní dopravy a zlepšením podmínek pro aktivní mobilitu motivovat veřejnost k přesunu z individuální automobilové dopravy na dopravu veřejnou, cyklistickou a pěší, a tím přispět ke snížení emisí skleníkových plynů,“ říká Vilém Frček z ministerstva pro místní rozvoj.

Aktuálně je z evropských prostředků na podporu těchto aktivit navrhováno téměř 22 miliard korun. Celkem 7,5 miliardy korun je určeno na nákup silničních nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu nebo bezemisních drážních vozidel pro městskou hromadnou dopravu.

Podpora za 1,4 miliardy korun má směřovat na výstavbu plnicích a dobíjecích stanic pro veřejnou dopravu. Další jedna a půl miliardy korun má směřovat na zavedení či modernizaci telematiky pro veřejnou dopravu a 3,3 miliardy korun na posílení multimodality osobní dopravy výstavbou nebo modernizací přestupních terminálů, parkovacích systémů, preferenčních a kapacitních opatření pro veřejnou dopravu.

Na zvýšení bezpečnosti primárně pěší dopravy výstavbou a rekonstrukcí komunikací pro pěší, stavebními úpravami v nehodových lokalitách a rekonstrukcí mostů jsou navrhovány tři miliardy korun. Celkem pět miliard korun by mělo směřovat na výstavbu a rekonstrukci vyhrazených komunikací pro cyklisty a doprovodné cyklistické infrastruktury.

Dofinancování silnic

„Vláda dodržela své slovo, a stejně jako ta minulá dofinancovává silnice nad rámec peněz, které se převádí z rozpočtového určení daní na silnice II. a III. tříd. Vloni jsme se zavázali, že v roce 2021 dáme šest miliard do těchto silnic II. a III. tříd,“ řekla po jednání vlády ministryně financí Alena Schillerová.

Podle ministerstva financí jsou přitom předmětné finanční prostředky krajům poskytovány jako mimořádné opatření s cílem pomoci regionům poškozeným v důsledku negativních dopadů šíření pandemie. 

„Vláda tímto způsobem přispívá k financování silniční infrastruktury ve vlastnictví krajů, jimž je péče o silnice nižších tříd dle zákona svěřena a které s nimi mají hospodařit, zatímco stát se stará o dálnice a silnice I. třídy,“ říká Šimon Blecha z ministerstva financí.

Zvýhodněné kraje

Od roku 2015 se finance na silnice II. a III. tříd přerozdělují podle délky silnic v jednotlivých krajích. Z českého rozpočtu získá více než 824 milionů Středočeský kraj, který se stará o téměř 18 procent ze všech silnic II. a III. tříd. 

V přepočtu na počet kilometrů získá nejméně Zlínský kraj, kde je pouze 1 772 kilometrů těchto komunikací, a dostane necelých 129 milionů korun. Praha by měla získat 173 milionů korun.

„Zároveň je nutné podotknout, že v loňském a letošním roce došlo ke „zvýhodnění“ Karlovarského kraje a Středočeského kraje o 100, respektive 200 milionů korun na základě dohody v rámci jednání Asociace krajů ČR,“ vysvětluje ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Většina z krajů již má peníze zasmluvněny a finanční prostředky jsou jim postupně uvolňovány.

Lucie Přinesdomová