INZERCE

Rivalita Applu a Samsungu posílá peněženku do muzea

Je otázkou času, než chytré telefony nahradí naše peněženky. Poslední čtyři roky se velké firmy jako Google, PayPal či Apple snaží přijít se systémem, který by uživatele přesvědčil, že klasické peněženky patří historii. Nyní se do souboje o zákazníky přidal i Samsung.

Trvající rivalita společností Samsung a Apple tak může přinést masové rozšíření mobilních plateb. Úspěch však může převzít i někdo úplně jiný. Ať už souboj dopadne jakkoliv, výsledkem bude tlak na snižování cen zboží.

NFC na hranici revoluce a zapomenutí

V současnosti se pro mobilní platby společnosti jako Google či Apple upínají na novou a příliš nerozšířenou technologii NFC. NFC znamená Near Field Communication, tedy komunikaci zařízení na krátkou vzdálenost. Pomocí NFC je možné mezi dvěma telefony nebo telefonem a terminálem vyměnit na vzdálenost několika centimetrů informace. Terminálu tak lze po přiložení telefonu zaslat informaci o platební kartě, která je v telefonu uložena a následně platbu potvrdit.

Přestože je technologií NFC vybavena již řada telefonů nižší třídy, mezi uživateli se příliš neujala. Pro většinu lidí tato technologie totiž nepřináší nic nového oproti staršímu a rozšířenějšímu Bluetooth, na které si již zvykli. Výjimky jsou zejména dvě. První je myšlenka chytrých nálepek, které pomocí NFC spouští na telefonu vybaveném touto technologií aplikace podle přednastaveného plánu. Praktické využití našla nálepka kupříkladu na vstupních dveřích bytů. Pokud ji telefon s NFC detekuje, automaticky například vypne či zapne bezdrátové připojení k internetu. Ráno při odchodu do práce si tak můžete nechat automaticky vypnout Wi-Fi, při příchodu do práce vypnout vyzvánění a při cestě zpět naopak. S těmito nálepkami přišlo nejprve SONY a později Samsung, avšak příliš se neujaly. Podobné chování lze na telefonu nastavit pomocí externích aplikací, které místo NFC nálepek pracují s GPS signálem a telefon nastavují podle jeho umístění. NFC nálepky tak používá zatím jen minimum lidí.

Skutečné využití NFC proto čeká právě v možnosti mobilních plateb. NFC využívají k platbám za veřejnou dopravu některé dopravní podniky v Evropě, ale soukromých prodejců je zatím k dispozici výjimečně.  Pokud by se NFC nepodařilo získat své místo zde, celá technologie by mohla zůstat okrajovou či dokonce zapomenutou. Výrobci mobilních telefonů by neměli motivaci NFC podporovat.

Google Wallet ve stínu Apple Pay

NFC začal pro mobilní platby jako první z velkých firem propagovat Google. Službu, na které pracoval řadu let, představil v roce 2011 pod názvem Google Wallet. Provedení je jednoduché. Do telefonu s NFC čipem a systémem Android od Googlu stačí nahrát aplikaci, do které se zaregistrují platební karty. Při platbě stačí telefon přiložit k terminálu a údaje potvrdit.

Google však nezůstal dlouho sám. Brzy se přidala mobilní peněženka Isis, která se později kvůli neslavně proslulé zkratce Islámského státu v Iráku a Sýrii (ISIS) přejmenovala na Softcard. Přední americké řetězce jako Walmart, Target nebo Best Buy vytvořily alternativní službu Merchant Customer Exchange (MCX). Svou mobilní peněženku založenou na NFC představil i PayPal.

Nakonec v září loňského roku přišel Apple se svou službou Apple Pay. Firma s jablkem v logu čekala na svou platební službu až do šesté řady svého populárního mobilního telefonu iPhone. iPhone 6 jako první z celé série získal NFC čip a s ním i možnost provádět platby pomocí mobilního telefonu. Služba funguje prakticky shodně jako o několik let starší Google Wallet, ale obdobně jako u jiných produktů společnosti Apple i zde je to právě až Apple Pay, co může přitáhnout masy. Masové rozšíření mezi uživateli je nutné k tomu, aby Google či Apple mohli přesvědčit prodávající k inovaci svých terminálů.

Samsung v ringu

Apple Pay však zůstal ukryt za nablýskanou slávou dvou současně představených produktů Applu. Platební služba byla zastíněna šestou řadou telefonů iPhone a stylovými chytrými hodinkami iWatch, které Apple ukázal světu ve stejnou dobu. Oba produkty přitom jsou pro Apple Pay klíčové. Uživatelé iPhone 6 mají jako první možnost službu vyzkoušet přímo v telefonu a iWatch umožní mobilní platby i uživatelům páté řady telefonu.

V únoru do souboje vstoupila společnost Samsung. Ta se rozhodla koupit firmu LoopPay, která vznikla teprve před rokem. Samsung do LoopPay investoval již dříve a tento krok se tedy dal očekávat. Korejská firma tím vsadila na odlišný produkt, než její američtí konkurenti. Služba, která se po akvizici jmenuje, jak jinak, Samsung Pay, umožní svým uživatelům platit i na stávajících platebních terminálech. Oproti Apple Pay nebo Google Wallet jde o zásadní výhodu, jelikož prodejci nepotřebují investovat do výměny terminálů. Samsung totiž nevsadil na NFC, ale na magnetické pole, které dokáže pracovat s většinou současné platební techniky prodejců.

Samsung plánuje spuštění své služby spolu s šestou řadou své vlajkové řady mobilních telefonů Galaxy, tedy pravděpodobně ještě v první polovině roku 2015. Chystá se tak velký souboj, kde z ringu nemusí nutně vyjít jediný vítěz. Jedním z vítězů bude nepochybně autor konceptu, který se uchytí. Google má za sebou řadu úspěšných projektů a jeho peněženka slaví již několik let na trhu. Předností Applu jsou jeho věrní fanoušci. Samsung mezi tyto dva vstupuje s odlišným konceptem, který naopak zjednodušuje přijímání plateb prodejcům.

Ať už se v tomto klání trh rozdělí jakkoliv – a pochopitelně nelze vyloučit, že se do něj zapojí další společnosti – jednoznačným vítězem budou uživatelé a kupující obecně. Konkurenční boj velkých firem bude tlačit na snižování poplatků, které musí z každé platby odvádět prodejci. To jim může krátkodobě zvýšit marže a zisky a v delším období zákazníkům ceny.

Dominik Stroukal