INZERCE

Aby bylo možné tunel do té doby bezpečně provozovat, BLS zintenzivňuje kontroly. Foto: BLS AG

Rekonstrukce tunelu Weissenstein začne nejdříve v roce 2023. Soud řeší napadení veřejné zakázky

Renovace 3 700 metrů dlouhého jednokolejného tunelu Weissenstein na trati Solothurn – Moutier se kvůli odvoláním podaným v souvislosti s tendrem na dodavatele prací zpozdí. Švýcarská železniční společnost BLS očekává zahájení prací nejdříve v přespříštím roce. Aby bylo možné tunel do té doby bezpečně provozovat, zintenzivňuje kontroly.

Zdá se, že rychlé rozhodnutí o veřejné zakázce na renovaci tunelu Weissenstein není v dohledu. Na konci loňského roku vybrala společnost BLS pro renovaci tunelu a dvou sousedních vlakových stanic Oberdorf a Gänsbrunnen společnost Implenia Schweiz AG. Proti tomuto rozhodnutí však byla podána dvě odvolání, které nyní řeší soud.

Odvolání k nejvyššímu soudu

U jednoho ze dvou odvolání již federální správní soud vydal letos v dubnu rozhodnutí, kterým zrušil výběr společnosti Implenia a rozhodl o tom, že zakázku by měl získat stěžovatel – konsorcium EWT, zastoupené stavební společností Porr Suisse AG.

Proti rozhodnutí Spolkového správního soudu bylo nyní podáno odvolání k Nejvyššímu federálnímu soudu.

Společnost BLS v tiskovém prohlášení uvedla, že pokud se obrátí na Nejvyšší federální soud, postup a rozhodnutí o udělení renovace se potáhnou déle, než se dříve předpokládalo. BLS proto aktuálně předpokládá, že s pracemi nemůže začít dříve než v roce 2023.

Pravidelné kontroly

Přitom původně chtěla rekonstrukci tunelu zahájit už v červnu tohoto roku. Aby překlenula zpoždění související se zahájením stavby, provádí v tunelu pravidelné kontroly a na základě nich pak realizuje nezbytná údržbová a bezpečnostní opatření. 

Aby mohl být tunel i nadále bezpečně provozován, aktuálně plánuje kontroly každých šest měsíců. V souvislosti se zpožděním prací v tunelu budou odsunuty i práce na trase mezi Solothurnem a Moutierem. 

Společnost BLS plánuje investice do stavebních prací ve výši 150 milionů švýcarských franků, z toho je přibližně 85 milionů vyčleněno právě na renovaci tunelu Weissenstein.

Provoz v tunelu je obousměrnný, vlak jím projede každou hodinu a průjezd tunelem trvá asi tři minuty.

Lucie Přinesdomová