INZERCE

Ředitelství silnic a dálnic v nových tendrech značně uvolnilo kritéria co se týče počtu i stáří techniky. Ilustrační snímek. ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic zrušilo výběrové řízení na údržbu ve Zlínském kraji. Zakázkami se zabývá policie

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zrušilo výběrové řízení – velkou zakázku na zimní a běžnou údržbu na správě Zlín. Učinilo tak poté, co Ekonomický deník poukázal v několika textech na problémy, které soutěže provázely, zejména na podezřelé snížení požadavků na dodavatele v počtu i stáří techniky, absentující prohlášení o počtu zaměstnanců a snížení požadavků na kvalifikaci vedoucích pracovníků. Zakázky na údržbu silnic navíc prověřuje Národní centrála proti organizovanému zločinu, „My, jako ŘSD jsme trestní oznámení nepodávali. Ale mám informaci, že bylo podané ze strany ministerstva. Takže by to vyšetřování mělo probíhat, což je za nás v tuto chvíli dostačující,“ vysvětlil Ekonomickému deníku Mátl.

Už na podzim ŘSD vypovědělo smlouvy společnostem Silverton a Značky Morava kvůli podvodům při vykazování prací. Snižování kvalifikačních požadavků na dodavatele ve výběrových řízeních po tak negativních zkušenostech působí rozpaky. Experti na veřejné zakázky by naopak očekávali zpřísnění podmínek pro uchazeče.

„Zlínská zakázka se ze všech dosavadních zakázek vymykala. Nebyla to klasická zakázka na běžnou údržbu. Zrušili jsme ji z důvodu změny koncepce při zadání zimní údržby a běžné údržby, jde o kratší období (místo 9 let asi 5 až 6 let), změny rozsahu soupisu prací v běžné údržbě apod.,“ vysvětluje rozhodnutí šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Zároveň byla podle něj zakázka neobvyklá v tom, že ŘSD v prvním roce chtělo provádění zimní údržby pouze na 45 kilometrech dálnice a pak teprve od druhého roku na celý kraj, což dělalo výrazné komplikace v nastavení kvalifikace. Byly proti námitky, tak jsme usoudili, že změníme koncepci a zimní a běžnou údržbu budeme i ve Zlínském kraji soutěžit stejně jako v ostatních krajích od zimy 2025 2026,“ podotkl Mátl s tím, že proti tomuto rozhodnutí jsou možné různé opravné prostředky.

Viníci na straně zadavatele byli potrestání velice mírně

Po odhalených rozsáhlých podvodech, velmi kritickému auditu a prověřování policie, by se daly očekávat tvrdé postihy pracovníků ŘSD odpovědných za zadávání a kontrolu veřejných zakázek. Nic dramatického se však nestalo.

„Ve středních Čechách jsme toto řešili se dvěma zaměstnanci. Těch dílčích opatření je pak samozřejmě spoustu. Původně jsem předpokládal, že to skončí výpovědí, protože jsem byl přesvědčený o tom, že to pochybení bylo zásadnějšího charakteru. Po našich zjištěních i dopisech, které jsme objevili, všechno možné, je to v systémovém řešení, jsem nakonec usoudil, že není potřeba sahat až k výpovědi, ale ti zaměstnanci tu byli na pohovoru, byly jim zkráceny veškeré odměny za loňský rok, byly s nimi vedeny pohovory o nápravných opatřeních, že se situace nesmí opakovat, na nastavení nového systému a zatím v tuto chvíli tu jsou ´v podmínce´. Domluvili jsme se na další spolupráci s tím, že se ta situace nebude opakovat a nové principy v nových rámcových dohodách na běžnou údržbu budou nastavené jinak. Ta práce se bude kontrolovat. Samozřejmě pokud by se ta situace opakovala, tak pak se už není o čem bavit,“ říká Radek Mátl.

Zjistili jsme, že ten problém ve výkaznictví není jenom problém středních Čech, ale je to celorepublikový problém, kde úplně ty naše systémy a způsoby výkaznictví nefungují., přiznal Ekonomickému deníku šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Foto: Tereza Čapková

Co těmto krokům předcházelo? Ve středu 27. září 2023 se uskutečnilo setkání s novináři, kde Ředitelství silnic a dálnic ústy svého generálního ředitele Radka Mátla zveřejnilo informace o rozsáhlých machinacích s pracemi na údržbu silnic ve Středočeském kraji.

Ústředními firmami celého příběhu měly být dle ŘSD majetkově propojené firmy Silverton s.r.o. a Značky Morava a.s., které se měly dopouštět podvodů při vykazování provedených prací, a to například nahráváním duplicitních fotografií, které měly dokumentovat odvedené a fakturované práce, ke kterým ale nikdy nedošlo. Mělo se přitom jednat až o desítky zjištěných případů.

„Jde řádově o stovky takových případů, na které jsme přišli. Po zakázkách ve Středočeském kraji nyní prověřujeme i údržbu v jiných regionech,“ řekl před půl rokem Mátl. Podle něj jde o závažná pochybení, škody mohou být v řádu milionů korun.

Obě společnosti Ekonomický deník požádal o vyjádření, ale nijak nereagovaly.

„Žádnou výtku ze strany ŘSD vůči naší společnosti ohledně oblasti Středočeského kraje jsme neobdrželi,“ uvedly Značky Morava na dotaz deníku Zdopravy.cz.

Audit ukázal na řadu problémů

K podvodům při údržbě silnic mělo docházet u rámcové smlouvy na údržbu silnic v části Středočeského kraje v jarních měsících loňského roku. Mimo jiné se mělo jednat o čištění kanálů, opravy svodidel, sekání trávy nebo čištění žlabů. Podle vyjádření generálního ředitele ŘSD mělo k pochybení dojít v rámci pražské správy ŘSD, kde mělo již koncem srpna dojít k obměně vedení.

Z celorepublikového auditu KPMG, který si ŘSD kvůli problému zadalo, pak vyplývá, že největší podíl na duplicitě použitých fotografií o údajné údržbě měla společnost Silverton. A to ve výši 35, 7 procent. Z pohledu útvarů ŘSD pak bylo nejvíce duplicit na Správě Praha, a to 40, 65 procent.

„Stejné fotografie byly použity jako podklad pro doložení provedených prací v různých časech a v různých lokalitách/komunikacích,“ stojí v závěru auditu.

„Vzhledem ke skutečnosti, že kontrola provedených prací z velké míry probíhá pouze na základě doložené fotodokumentace v informačním systému Centrální evidence vad a s velkým časovým odstupem od provedení údržbových prací, nemůže být kontrola plnění provedených prací v některých případech provedena řádně,“ lze se dále dočíst v auditu.

Ředitelství silnic a dálnic nyní finišuje s přípravou několika tendrů na celokrajské zakázky na zimní a běžnou údržbu dálnic a silnic I. tříd v hodnotách v miliardách korun.

Informace z prostředí přitom hovoří o tom, že se o zakázky mohou ucházet i výše zmiňované firmy
Silverton a Značky Morava, kterých se týkal problém ve Středočeském kraji. A podle zjištění Ekonomického deníku se minimálně jedna ze zmíněných firem měla tlačit i do zakázky ve Zlínském kraji.

Pochybení byla auditem identifikována napříč celou republikou, mimo jiné také Ústeckém kraji.

„Kvůli tomu, že tam neexistoval centrální systém evidence vad, nefungoval ve všech správách a závodech, protože v dříve uzavřených rámcových dohodách nebyl. A každá správa si to v dílčích smlouvách zadávala individuálně, tak jsme ani někde nebyli schopní to pořádně zkontrolovat. Kontrolovali jsme různé výkaznictví, atd.,“ vysvětluje Radek Mátl.

„Na druhou stranu to fakt v těch středních Čechách bylo řádově jinde. Jinde jsme usoudili, když to bylo spíše v jednotkách kusů, že je to spíše šlendriánství, to se stát může. Protože prací, které se provádějí při té běžné údržbě, je neskutečné množství. Ono se to nezdá. A jestli potom ve výkaznictví tisíce položek najdeme dva, tři, nebo deset případů, kde jsou duplicitní fotografie z prací, tak jsem to nepřisuzoval tomu, že to je nějaká organizovaná činnost, ale neochota těch lidí vykazovat, co by vykazovat měli. Někde jsme měli třeba duplicity do 50 fotek, to je už větší číslo, ale zase při tom množství prací jsem tomu také nepřisuzoval takovou důležitost. Spíše nás to evokovalo k tomu, že ten systém musíme přenastavit úplně nově. Musíme změnit výkaznictví běžné údržby. Já, z pozice generálního ředitele, bych očekával, že toto je relativně rutinní činnost. Že kolegové na provozním úseku i dodavatelé jsou schopni tuto rutinní činnost dobře zadávat a správně kontrolovat výkaznictví. Ukázalo se, že to systémově není dobře nastavené a musíme to nastavit úplně nově. A to aktuálně probíhá,“ pokračuje Mátl.

Sklad soli pro zimní údržbu silnic. Foto: ŘSD

Značky Morava opět soutěžily a uspěly

Aktuálně probíhající zadávací řízení na běžnou údržbu pro období do roku 2025 v některých regionech nebyla dosud ukončena. Probíhá vyhodnocení předložených nabídek, včetně posuzování relevantnosti nabídkových cen. Ale Značky Morava, se kterým byla vypovězena smlouva ve Středočeském kraji, soutěžily a uspěly.

Radek Mátl předpokládá, že vyhodnocení všech zadávacích řízení proběhne v průběhu prvního čtvrtletí tohoto roku.

Do současné doby byla podle Mátla ukončena zadávací řízení v těchto oblastech, s těmito vítěznými uchazeči:
Kraj Vysočina, okres Havlíčkův Brod AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o.
Kraj Vysočina, okras Žďár nad Sázavou AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o.
Kraj Vysočina, okres Pelhřimov AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o.
Kraj Vysočina, okres Jihlava Značky Morava, a.s.
Jihomoravský kraj, mimo Brno – město Značky Morava, a.s.
Jihomoravský kraj, Brno – město AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o.

Aktuálně podle Mátla běží ještě sedm soutěží, když zlínská byla zrušena.

„Dvě jsou ve schvalovacím procesu, ale ještě nejsou zahájeny. To jsou náhradní za střední Čechy. A pak je tady smlouva na jižní Čechy, ta je také ve schvalovacím procesu. Pak tu je okres Třebíč, jednání komise, tam v tuto chvíli ještě probíhá hodnocení. Pak tu je Karlovarský kraj, nabídky byly podávány do 25. lednu, Liberecký kraj, kde bude možné nabídky podávat do 21. února a Plzeňský kraj, kde probíhá hodnocení,“ pokračuje šéf ŘSD.

„Víme, že v Třebíči byla nejvýhodnější nabídka podána firmou Značky Morava, tam ale ještě není dosoutěženo, ještě není podepsaná smlouva. Myslím, že tam byly nějaké námitky. V Karlovarském kraji se nabídky podávají. V Plzni je nejvýhodnější nabídka také Značky Morava, tam právě probíhá hodnocení. V tuto chvíli posuzování mimořádně nízké nabídkové ceny. Ve Zlíně zvítězily také Značky Morava a probíhalo tam také hodnocení mimořádně nízké nabídkové ceny,“ uvedl dále Mátl.

Pro pořádek je důležité uvést, kdo vyhrál nejvíce soutěží v poslední době. A jsou to již zmiňované majetkově propojené společnosti Značky Morava a Silverton.

Kdo v poslední době vítězil v tendrech na údržbu silnic? Společnosti Značky Morava a Silverton, se kterými ŘSD ukončilo smlouvu ve středních Čechách kvůli podvodným výkazům dokumentace. Autor: Jan Hrbáček

Jan Hrbáček