INZERCE

Stavba úseku dálnice D4. Foto: ŘSD

První český PPP projekt se chýlí ke konci. Stavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vstupuje do závěrečné sezony

Výstavba dálnice D4, prvního českého infrastrukturního PPP projektu, vstoupila letos do závěrečné sezóny. Na konci loňského roku bylo hotovo téměř 80 procent, závěrečné stavební práce přijdou na řadu po zimní přestávce. Letos v prosinci bude po 43 měsících prací tak dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem dokončena. Mezi hlavní úkoly bude patřit příprava vozovkových vrstev a kompletní vybavení dálnice, vyplývá ze zprávy ministerstva dopravy.

Závěrečné práce se v závislosti na počasí zahájí po zimní přestávce. Většina těch zemních už je hotová, a tak mezi klíčové letošní úkoly patří příprava vozovkových vrstev a kompletního vybavení dálnice.

„Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že PPP projekty jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují. V příštích deseti letech budeme potřebovat investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu 2,8 bilionu korun v cenách roku 2022. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu, tedy s PPP projekty,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Pozitivní spolupráce se zadavatelem, ministerstvem dopravy a naším zhotovitelem, společností DIVIA stavební, která je součástí skupiny VINCI Construction CS, byla klíčovým faktorem, uvedl generální ředitel Via Salis a výkonný ředitel VINCI Highways pro střední Evropu Christian Biegert, který umožnil dosáhnout milníku ve výši 80 % dokončení. „Jsme připraveni v tomto tempu pokračovat i při dokončování zbývajících prací,“ dodal.

Mosty zatím ve fázu hrubé stavby

V první polovině roku stavbaři na trase D4 postupně připraví všechny vozovky. Kromě podkladních vrstev ze štěrku a kamení položí asfaltové vrstvy. Pokračovat budou práce na 40 mostech, které jsou zatím většinou ve fázi hrubé stavby. Dělníci budou například pokládat izolace, klást jednotlivé vrstvy vozovky nebo dodělávat zábradlí.

Stavba úseku dálnice D4. Foto: ŘSD

Na jaře začnou hlavní práce na stavbě odpočívek u Krsic, kde vznikne 246 parkovacích míst. Souběžně začnou dělníci stavět dvě čerpací stanice s restauracemi. Během podzimních měsíců proběhnou desítky dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice. „Naše strojní i lidské nasazení na tomto projektu je extrémní. Řidiči, kteří stavbu míjí, vidí, jak jim nový úsek D4 roste přímo před očima. Byť aktuálně klimatické podmínky nedovolují plné nasazení, práce přesto postupují dle plánu tak, aby jej řidiči mohli začít využívat na konci tohoto roku,“ uvedl generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka.

Operační centrum u křižovatky Lety je ve fázi hrubé stavby. Vznikne v něm středisko řízení provozu a budou tam i hlídkové a technické stroje a zařízení pro zimní údržbu, jako je sklad soli a zařízení na výrobu solanky. Důležitou součástí stavby je komplexní informační systém. Letos se počítá s instalací kabelových rozvodů, které se budou sbíhat do operačního střediska v Letech. Informační systém umožní poskytovat řadu technologických služeb včetně úsekového měření a kamerového dohledu, který pokryje 100 procent dálnice i přilehlých oblastí.

Dostavba D4 mezi Příbramí a Pískem je největší liniovou stavbou v České republice, která využívá technologii BIM. Díky němu má dálnice D4 digitální dvojče, které obsahuje veškeré informace o jednotlivých součástech dálnice a klíčovou dokumentaci, jako jsou kolaudační rozhodnutí a manuály. Technologie BIM se podílí i na plynulém přechodu mezi fází výstavby a provozu a zajistí vysoce kvalitní údržbu dálnice D4 po celou dobu 25 let trvání koncese.

Podél D4 se osází travní směs s lučními bylinami

Podél celé trasy budované dálnice D4 se na jaře po obou stranách začne vysévat speciální obohacená travní směs, v níž je vedle tradiční trávy vysoký podíl lučních bylin a květin, které jsou přirozené pro tuto oblast a podpoří rozvoj biodiverzity v této lokalitě. Současně se budou i nahrazovat dřeviny, které byly vykáceny při vytyčení trasy dálnice.

Úsek dálnice D4. Foto: ŘSD

Zadavatelem projektu je Ministerstvo dopravy ČR, PPP projekt realizuje sdružení Via Salis. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 kilometrů dálnice D4 z Příbrami do Písku. Náklady budou téměř deset miliard korun. Součástí zakázky je i modernizace a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat, za což by mu měl stát zaplatit 17,8 miliardy korun.

Všechny stavební práce provádějí společnosti ze Skupiny VINCI Construction CS pod vedením společnosti DIVia stavební.

(mig)