INZERCE

Ředitelství silnic a dálnice pečuje o dálnice a silnice 1.třídy a podílí se na jejich výstavbě. Foto: ŘSD

První a hned nejlepší. Dostavba dálnice D4 vyhlášena nejúspěšnějším evropským PPP projektem


První český PPP projekt na dostavbu dálnice D4, který řídí koncorsium francouzských firem Via Salis, získal prestižní mezinárodní ocenění PFI Awards 2021 pro nejlepší evropský projekt svého druhu. Investice zahrnuje dostavbu dálnice D4 z Příbrami do Písku v délce 32 kilometrů a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků.

Stále oblíbenější PPP projekty, kdy do partnerství vstupuje veřejný a soukromý sektor, který zajišťuje veřejné služby, nebyly dosud v dopravní infrastruktuře příliš využívány. První vlaštovkou je dostavba dálnice D4, kterou ve veřejné soutěži vyhrálo sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam.

„Toto globální ocenění potvrzuje fakt, že projekt byl z naší strany i ze strany českého ministerstva dopravy dobře připraven, vysoutěžen, finančně strukturován a zajištěn,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

Foto: ŘSD

Koncern VINCI se významným způsobem podílí na stavbě i provozu. Vlastní provozování dálnice D4 pak zajistí VINCI Highways, která má zkušenosti se správou sítě 4 000 km silnic po celém světě.

Za období od prvního poklepání základního kamene do prosince na D4 proběhla velká část přípravných a průzkumných prací, jako například archeologické, pyrotechnické, hydrogeologické a další průzkumy.

V rámci ochrany přírody bylo instalováno 16 kilometrů speciálních bariér pro obojživelníky. Provedena byla také pasportizace komunikací a budov v okolí stavby, byly zahájeny skrývky ornice a vytýčeny inženýrské sítě.
„Vysoká kvalita stavby, moderní technika a zkušený management přinesou České republice bezpečný a efektivně spravovaný úsek dálnice,“ dodal Christian Biegert.

Podle smlouvy bude stavba hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.

Jana Bartošová