INZERCE

Jednotný evropský zabezpečovací systém ETCS dokáže v případě selhání strojvedoucího vlak zastavit. Foto: Ministerstvo dopravy

Problém na železnici. Počet platných licencí strojvůdců se v posledním roce výrazně snížil

Počet platných licencí strojvedoucích se snižuje. Zatímco před rokem Drážní úřad evidoval více než 10 500 licencí, ke konci roku 2022 už jich bylo jen 9 732. Informoval o tom Drážní úřad.

Pokles je způsoben tím, že od září 2021, kdy končila platnost prvním desetiletým licencím, o prodloužení nepožádali všichni jejich majitelé. Část licencí je tak pravděpodobně neaktivních a patří těm, kteří odešli do důchodu či změnili zaměstnání. 

„Drážní úřad každoročně vydá několik stovek nových licencí strojvedoucím, kteří složí zkoušku všeobecné odborné způsobilosti k řízení drážního vozidla.

V roce 2022 bylo nově vydáno 393 licencí. Počet zájemců o vydání licence strojvedoucího se oproti roku 2021 sice zvýšil, ale v dlouhodobém horizontu má klesající tendenci,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu

Zájemci o licenci strojvedoucího skládají teoretickou zkoušku na Drážním úřadě, která prověřuje jejich znalosti v písemné i ústní formě. Jen 7 z 10 uchazečů uspěje na první pokus. Uchazeči musí složit zkoušku nejpozději do 1 roku od absolvování výcvikového kurzu v akreditovaném středisku a mají maximálně 3 pokusy.

Od října roku 2021 byla prodloužena platnost více než dvěma tisícům licencí, pro letošní rok se předpokládá, že o prodloužení požádá dalších 2400 strojvedoucích.

Pět hlavních problémů profese

Strojvedoucí v poslední době upozorňují na vysokou administrativní zátěž, špatný stav části zázemí pro odpočinek a neočekávané drobné poruchy vozidel či závady na infrastruktuře. Dotazníkové šetření mezi strojvedoucími, které proběhlo na přelomu července a srpna, bylo zaměřeno na výkon strojvůdcovské profese, který může významně ovlivňovat bezpečnost na železnici. Do průzkumu se zapojilo 2 499 strojvedoucích ze sektoru osobní i nákladní dopravy.

„Strojvedoucí musí být dostatečně proškolený na veškeré provozní situace, včetně těch krizových, a musí mít odpovídající podmínky pro svou práci. Ty zahrnují znalost předpisů, stav vozidla, dostatek informací o změnách na trati i předepsaný odpočinek. Zkušenosti z okolních evropských států nám navíc potvrzují, že pro výcvik strojvedoucích je vhodné využívat simulátory,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Výsledky průzkumu

Z dotazníků vyplynulo, že provozní předpisy jsou obsáhlé (54 % respondentů) a málo srozumitelné (34%). Strojvedoucí dále uvedli, že se drobné poruchy na vozidle, které ovlivňují pozornost strojvedoucího, objevují i několikrát za měsíc (59% respondentů). Přes 44% strojvedoucích potvrdilo, že výluky a závady na tratích jsou časté a stávají se i několikrát za měsíc. Předmětem stížností byla i skladba směn, které jsou podle strojvůdců stavěny nelogicky a špatně a také na nedostatečný čas na přípravu. Téměř 38% strojvedoucích si pak stěžovalo na špatné či nevybavené zázemí pro odpočinek.

Výsledky dotazníku. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Drážním úřadem tak na základě závěrů dotazníku přijme nová opatření, která by mohla bezpečnost na železnici zvýšit.

Ukázka z dotazníku. Zdroj: Dopravní ústav

Opatření pro zvýšení bezpečnosti

  1. Zpřehlednění provozních předpisů, včetně analýzy změn, přehledného vypořádání připomínek a dostatečného času na seznámení se s nimi

2. Důsledná kontrola dodržování postupů v rámci procesu údržby železničních vozidel ze strany Drážního úřadu, která přímo ovlivňuje technický stav vozového parku a zařazení do výkonnostních ukazatelů Českých drah

3. Rozsáhlejší využití tabletů pro informování strojvedoucích o změnách a výlukách, důsledná kontrola kritických prvků infrastruktury a uplatnění opatření ke zvýšení spolehlivosti a propustnosti sítě

4. Dopravci obdrží seznam míst nevyhovujících pro odpočinek strojvedoucích s výzvou k nápravě stavu, který má sekundární dopad na bezpečnost provozu

5. Dopravci budou vyzváni k logičtější skladbě směn, aby strojvůdci měli dostatek času na přípravu před odjezdem vlaku

„Pozornost strojvedoucího může ovlivnit poměrně velké množství faktorů, které jsme se ve spolupráci s nimi snažili popsat v našem dotazníku. Chceme jeho vyhodnocením a aplikací závěrů do praxe napomoci tomu, aby byla pozornost strojvůdce během směny zaměřena především na bezpečné dovedení vlaku z počáteční do cílové stanice“, říká ministr dopravy Martin Kupka.

S podrobnými výsledky průzkumu se můžete seznámit ZDE.

(nik, bar)