INZERCE

Polsko si stěžuje na zašpuntování Nové hedvábné stezky ze strany Ukrajiny. Foto: Pixabay

Polsko si stěžuje na zašpuntování Nové hedvábné stezky ze strany Ukrajiny. Problém tkví v jednoduché dohodě, tvrdí Ukrajina

Ukrajinské železnice blokují od čtvrtka 20. ledna přepravu do Polska. Polské dráhy bijí na poplach. Uvedl to odborný web railfreight.com. Restrikce postihly Novou hedvábnou stezku – tedy nákladní vlaky směřující do a z Polska do Číny, Kazachstánu, Ruska, Ázerbajdžánu a Gruzie. Polsko se tak cítí odstřiženo od Euroasijského koridoru. Podle Ukrajinských železnic je problém jednodušší, než se zdá. Ukrajinští přepravci prý chtějí zásilky polským drahám odeslat, ale brání tomu nesjednané ceny a podmínky použití ukrajinských vagonů, vysvětlil Timofej Murachovsky z Ukrajinských železnic.

Restrikce mezi oběma zeměmi platí už od 30. listopadu 2021. Ukrajinské železnice tehdy zakázaly tranzit přes Ukrajinu vlakům směřujícím do Polska. Důvodem jsou stavební práce na elektrizaci úseku Kovel – Izov – Deržkordon, uvádí odborný web railfreight.com.

Zákaz ovlivňuje tranzit vlaků z Polska a do Polska a ze zemí, jako je Čína, Kazachstán, Rusko, Ázerbájdžán nebo Gruzie, přes Ukrajinu.

V prosinci Wojciech Grzesiok ze společnosti TransContainer, která využívá Ukrajinu pro své spoje na Nové hedvábné stezce, vyzval Ukrajinské železnice, aby trasu otevřely, protože dopad zákazu na podnikání je značný.

Zákaz ale zrušen nebyl a Grzesiok v nedávné komunikaci zdůraznil, že vlaky společnosti TransContainer stojí od konce listopadu a že situace na Ukrajině zůstává nepřehledná.

V současné době se Polsko navíc musí vypořádat s dalším zákazem, který uvalily ukrajinské železnice a který Polské dráhy (PKP) celkově označují za „přesahující kompetence ukrajinské železniční správy“, což naznačuje, že za tímto rozhodnutím stojí politické motivy.

Problém expirovaných smluv

Dodatečné omezení týkající se zákazu vývozu vozů do Polska mělo platit od 1. ledna 2022. Z neznámých důvodů však bylo odloženo na 20. ledna, to jest na uplynulý čtvrtek. Od čtvrtka tak Polsko řeší další problém, který zřejmě dále ochromí železniční spojení s Ukrajinou a euroasijským koridorem.

PKP a její představitelé v oficiálním prohlášení zdůraznili význam polsko-ukrajinského obchodu založeného na nákladní železniční dopravě. Kromě toho zpochybnili motivy Ukrajinských železnic a naznačili, že hlavním důvodem omezení dopravy je politika.

„Jsme překvapeni jednostranným zavedením omezení dopravy ukrajinskou stranou. Zastavení tranzitu, včetně dopravy na Nové hedvábné stezce, je bezprecedentní rozhodnutí. Polsko je největším obchodním partnerem Ukrajiny v Evropě,“ komentoval situaci Andrzej Olszewski, člen představenstva PKP.

„Ukrajinské železnice jsou naším klíčovým obchodním partnerem. Za 20 let provozu PKP LHS investovala více než 1 miliardu zlotých do modernizace vozového parku a rozšíření infrastruktury. Právě díky rozvoji dopravy do Slawkowa roste i rozsah přepravy a příjmy ukrajinských železnic,“ uvedl Zbigniew Tracichleb, předseda představenstva PKP LHS (polské železniční společnosti, zabývající se provozováním dráhy a nákladní drážní dopravy na širokorozchodné železniční trati).

Ukrajinské železnice ale vnímají problém ze zcela jiné perspektivy.

Pokud jde o situaci s Polskem, ta se podle nich obvykle opakuje každý rok. Ukrajinské železnice a PKP by měly podepsat dohodu s podmínkami pro používání vagonů ve vlastnictví ukrajinského dopravce. My ji každý rok obnovujeme. Letos ji PKP do Nového roku nepodepsaly, takže Ukrajinské železnice zakázaly posílat své vozy do Polska v lednu, dokud probíhá diskuse o nové dohodě. Naši odesílatelé jsou připraveni posílat náklad PKP, ale není to možné, když nejsou podepsány ceny a podmínky používání vagonů,“ uvedl k problému Timofej Murachovský z ukrajinských železnic.

(nik)