Objekt ministerstva vnitra u hráze brněnské přehrady, v němž sídlí hasiči i policie bude mohutně rekonstruován. V úvaze jsou varianty od 140 do 180 milionů korun.
Správa logistického zabezpečení Policejního prezídia ČR v pátek vypsala veřejnou zakázku na projektovou dokumentaci akce s názvem „Novostavba areálu – projektová příprava – Brno, Hrázní 170/1“ v předpokládané hodnotě 4 958 677 Kč bez DPH. Z materiálů zveřejněných spolu se zadávací dokumentací vyplývá, že se policejní prezídium chystá na kompletní rekonstrukci areálu, kde na přehradě policisté a hasiči sídlí.
Kromě „klasické“ poříční jednotky policie je areál také využíván potápěčskou službou Policie ČR jako výcviková základna Odboru speciálních potápěčských činností a výcviku, který má za úkol mj. cvičit potápěče pro celou policii a zajišťuje některé speciální potápěčské operace (hloubkové potápění) a technické zajištění policejních potápěčů včetně přestaveb automobilů pro specifické potřeby „žabích“ mužů.
Odhadovaná cena projektové dokumentace, která je v rámci vypsané veřejné zakázky odhadována na cca 5 milionů korun, odpovídá celkové ceně rekonstrukce, která je odhadována mezi 128 a 173 miliony korun. Podle dřívějších dotazování Ekonomického deníku se na projektovou dokumentaci standardně počítá s 5-8% z odhadované ceny stavby či rekonstrukce. Podrobně jsme rozebírali například ZDE . Mluvčí policejního prezídia Ivana Nguyenová uvedla, že není jisté, jestli rekonstrukce vůbec začne. „Závisí to na získání či nezískání dotace Integrovaného regionálního Operačního programu. Předpokládané zahájení rekonstrukce je v roce 2019-2020,“ řekla mluvčí.
Areál na brněnské přehradě slouží svému účelu již více než třicet let a nevyhovuje současným potřebám. „Vlastní objem stavebního objektu je však již nyní zcela vyčerpán a praktickým provozním potřebám výrazně nedostačuje. Řada procesů probíhá ve zcela improvizovaných podmínkách, které neodpovídají reálným potřebám. Z hlediska provozně-prostorového je nutné objekt přiměřeně rozšířit tak, aby kompenzoval vzniklý prostorový deficit. Dále je potřeba přistoupit k optimalizaci dispozičního uspořádání s cílem dosáhnout takové struktury, která plnohodnotně reflektuje provozní procesy v objektu,“ píše se v prověřovací studii obnovy objektu, kterou vypracoval Architektonický ateliér Velehradský.
Architekti zpracovali tři varianty řešení – od přestavby až po zcela novou stavbu po demolici stávajících objektů.
Varianta 1)
Po provozně prostorovém vyhodnocení objektu byla tato verze vyloučena. Stávající objekt je prostorově výrazně nevyhovující a jeho prostá stavební obnova by znamenala konzervaci tohoto stavu. Z technického hlediska je verze realizovatelná, výsledek by však nebylo možné označit za provozně vyhovující pro účely OSPČV a HZS.
Varianta 2)
Tato verze se již po vyhodnocení stávajícího stavu jevila jako nejperspektivnější a proto bylo přistoupeno k jejímu rozpracování. Byla vytvořena základní provozní koncepce objektu, která reflektuje požadavky na nutné provozní úpravy ze které byl následně vypočten objem výsledné budovy a odhadnuta výše investice. Jako dílčí verze byla početně vyjádřena i varianta řešící ubytování a servis kurzistům mimo objekt (verze 2a).
Varianta 3)
je prezentována pouze formou srovnávacího propočtu, který vychází z objemů získaných při zpracovávání varianty 2. Je pravděpodobné, že by se při zcela volné dispozici (bez zohlednění stávající stavební struktury) dosáhlo kompaktnějšího tvaru a úspornějšího dispozičního uspořádání, proto byly předpokládané objemy redukovány o 10%. Výsledný investiční náklad je však i přes to vyšší, protože zahrnuje náklady na kompletní demolici a nové založení objektu.
Návrh předpokládá zcela nové funkční rozdělení:
- nadzemní podlaží (vstupní) bylo zcela přebudováno a výrazně rozšířeno. Funkčně je celé podlaží věnováno HZS. Vstup do objektu je přes nový blok vertikálních komunikací, které jednotně spojují všechna podlaží a umožňují i jednotný přímý výstup před objekt směrem k vodě. Zásadně byla na základě požadavků rozšířena garáž a navazující provozní zázemí.
- nadzemní podlaží je celé funkčně věnováno OSPČV. Prostorově je poschodí rozšířeno o celý blok skladových a servisních prostorů a o navazující krytou dvoupodlažní garáž.
- nadzemní podlaží je využito jako suché doky a garážové prostory pro čluny, pro dosažení dostatečné hloubky jednotlivých kóji je objekt rozšířen, zásadně je rozšířen i manipulační předprostor. Dále je v podlaží společné technické zařízení budovy a skladové prostory.
- Nadzemní podlaží je zcela nové a obsahuje veškeré funkční celky, které bylo možné sloučit pro obě uživatelské skupiny. Jedná se zejména o školicí místnosti, ubytovací kapacity pro kurzisty a posilovnu. Dále návrh počítá s novým otevřeným molem společným pro obě uživatelské skupiny s možností vyzvednutí člunu z vody. Po boku mola je navržen kolejový dopravník pro vyzvednutí člunů z vody a jejich přepravu na úroveň předprostoru objektu, odkud mohou být přemístěny do suchých doků, nebo zapřaženy za vozidlo a odvezeny.
Před východní fasádou jsou vymezena parkovací místa pro pracovníky v objektu. Návrh zde předpokládá umístění 11 parkovacích stání, dalších 7 – 10 parkovacích míst lze situovat pod objekt při západní straně (budou však ve funkční kolizi z výjezdy z doků – řešitelné provozním řádem). Případné další stání je nejvýhodnější situovat na další (jiné) pozemky. V tomto místě by vyžadovala další nákladné terénní úpravy.
Kdy rekonstrukce začne a k jaké variantě se policejní prezídium postaví, není v tuto chvíli jasné.
Jiří Reichl