INZERCE

Policie zrekonstruuje sídlo na brněnské přehradě. Za více než 100 milionů

Objekt ministerstva vnitra u hráze brněnské přehrady, v němž sídlí hasiči i policie bude mohutně rekonstruován. V úvaze jsou varianty od 140 do 180 milionů korun.

Správa logistického zabezpečení Policejního prezídia ČR v pátek vypsala veřejnou zakázku na projektovou dokumentaci akce s názvem „Novostavba areálu – projektová příprava – Brno, Hrázní 170/1“ v předpokládané hodnotě 4 958 677 Kč bez DPH. Z materiálů zveřejněných spolu se zadávací dokumentací vyplývá, že se policejní prezídium chystá na kompletní rekonstrukci areálu, kde na přehradě policisté a hasiči sídlí.

odbor-specialnich-potapecskych-cinnosti-a-vycviku-policie-ceske-republiky
Znak – Odbor speciálních potápěčských činností a výcviku Policie České republiky

Kromě „klasické“ poříční jednotky policie je areál také využíván potápěčskou službou Policie ČR jako výcviková základna Odboru speciálních potápěčských činností a výcviku, který má za úkol mj. cvičit potápěče pro celou policii a zajišťuje některé speciální potápěčské operace (hloubkové potápění) a technické zajištění policejních potápěčů včetně přestaveb automobilů pro specifické potřeby „žabích“ mužů.

Odhadovaná cena projektové dokumentace, která je v rámci vypsané veřejné zakázky odhadována na cca 5 milionů korun, odpovídá celkové ceně rekonstrukce, která je odhadována mezi 128 a 173 miliony korun. Podle dřívějších dotazování Ekonomického deníku se na projektovou dokumentaci standardně počítá s 5-8% z odhadované ceny stavby či rekonstrukce. Podrobně jsme rozebírali například ZDE . Mluvčí policejního prezídia Ivana Nguyenová uvedla, že není jisté, jestli rekonstrukce vůbec začne. „Závisí to na získání či nezískání dotace Integrovaného regionálního Operačního programu. Předpokládané zahájení rekonstrukce je v roce 2019-2020,“ řekla mluvčí.

 

hrazni_pcr_3_od_vody
Vizualizace nové podoby objektu Ministerstva vnitra na Brněnské přehradě.

Areál na brněnské přehradě slouží svému účelu již více než třicet let a nevyhovuje současným potřebám. „Vlastní objem stavebního objektu je však již nyní zcela vyčerpán a praktickým provozním potřebám výrazně nedostačuje. Řada procesů probíhá ve zcela improvizovaných podmínkách, které neodpovídají reálným potřebám. Z hlediska provozně-prostorového je nutné objekt přiměřeně rozšířit tak, aby kompenzoval vzniklý prostorový deficit. Dále je potřeba přistoupit k optimalizaci dispozičního uspořádání s cílem dosáhnout takové struktury, která plnohodnotně reflektuje provozní procesy v objektu,“ píše se v prověřovací studii obnovy objektu, kterou vypracoval Architektonický ateliér Velehradský.

Architekti zpracovali tři varianty řešení – od přestavby až po zcela novou stavbu po demolici stávajících objektů.

Rozpočtové varianty stavby či rekonstrukce objektu Ministerstva vnitra ČR
Rozpočtové varianty stavby či rekonstrukce objektu Ministerstva vnitra ČR

 

Varianta 1)

Po provozně prostorovém vyhodnocení objektu byla tato verze vyloučena. Stávající objekt je prostorově výrazně nevyhovující a jeho prostá stavební obnova by znamenala konzervaci tohoto stavu. Z technického hlediska je verze realizovatelná, výsledek by však nebylo možné označit za provozně vyhovující pro účely OSPČV a HZS.

Varianta 2)

Tato verze se již po vyhodnocení stávajícího stavu jevila jako nejperspektivnější a proto bylo přistoupeno k jejímu rozpracování. Byla vytvořena základní provozní koncepce objektu, která reflektuje požadavky na nutné provozní úpravy ze které byl následně vypočten objem výsledné budovy a odhadnuta výše investice. Jako dílčí verze byla početně vyjádřena i varianta řešící ubytování a servis kurzistům mimo objekt (verze 2a).

Varianta 3)

je prezentována pouze formou srovnávacího propočtu, který vychází z objemů získaných při zpracovávání varianty 2. Je pravděpodobné, že by se při zcela volné dispozici (bez zohlednění stávající stavební struktury) dosáhlo kompaktnějšího tvaru a úspornějšího dispozičního uspořádání, proto byly předpokládané objemy redukovány o 10%. Výsledný investiční náklad je však i přes to vyšší, protože zahrnuje náklady na kompletní demolici a nové založení objektu.

 

Návrh předpokládá zcela nové funkční rozdělení:

  1. nadzemní podlaží (vstupní) bylo zcela přebudováno a výrazně rozšířeno. Funkčně je celé podlaží věnováno HZS. Vstup do objektu je přes nový blok vertikálních komunikací, které jednotně spojují všechna podlaží a umožňují i jednotný přímý výstup před objekt směrem k vodě. Zásadně byla na základě požadavků rozšířena garáž a navazující provozní zázemí.
  2. nadzemní podlaží je celé funkčně věnováno OSPČV. Prostorově je poschodí rozšířeno o celý blok skladových a servisních prostorů a o navazující krytou dvoupodlažní garáž.
  3. nadzemní podlaží je využito jako suché doky a garážové prostory pro čluny, pro dosažení dostatečné hloubky jednotlivých kóji je objekt rozšířen, zásadně je rozšířen i manipulační předprostor. Dále je v podlaží společné technické zařízení budovy a skladové prostory.
  4. Nadzemní podlaží je zcela nové a obsahuje veškeré funkční celky, které bylo možné sloučit pro obě uživatelské skupiny. Jedná se zejména o školicí místnosti, ubytovací kapacity pro kurzisty a posilovnu. Dále návrh počítá s novým otevřeným molem společným pro obě uživatelské skupiny s možností vyzvednutí člunu z vody. Po boku mola je navržen kolejový dopravník pro vyzvednutí člunů z vody a jejich přepravu na úroveň předprostoru objektu, odkud mohou být přemístěny do suchých doků, nebo zapřaženy za vozidlo a odvezeny.

Před východní fasádou jsou vymezena parkovací místa pro pracovníky v objektu. Návrh zde předpokládá umístění 11 parkovacích stání, dalších 7 – 10 parkovacích míst lze situovat pod objekt při západní straně (budou však ve funkční kolizi z výjezdy z doků – řešitelné provozním řádem). Případné další stání je nejvýhodnější situovat na další (jiné) pozemky. V tomto místě by vyžadovala další nákladné terénní úpravy.

Kdy rekonstrukce začne a k jaké variantě se policejní prezídium postaví, není v tuto chvíli jasné.

Jiří Reichl