INZERCE

Elektrická energie, přenosová soustava. Foto: ČEPS

Počet podnětů na kontrolu dodavatelů v krizi strmě vzrostl, někteří obchodníci dostali milionové pokuty

V energetické krizi výrazně vzrost počet podnětů na kontrolu toho, jak se dodavatelé energií chovají ke spotřebitelům. Zatímco za roky 2020 a 2021 Energetický regulační úřad (ERÚ) obdržel takových podání 387, loni a předloni to bylo dohromady 2 112, tedy více než pětinásobek. V některých případech obchodníci již dostali milionové pokuty, v dalších dosud probíhají správní řízení, vyplývá ze zprávy ERÚ.

Energetická krize a rychlý růst cen energií vedl nejen k pádům dodavatelů. Někteří z těch, kteří na trhu zůstali, se uchýlili k nekorektním protispotřebitelským praktikám a zneužívali toho, že se jejich zákazníci v nastalé situaci ne vždy zcela orientovali. ERÚ v roce 2022 přijal celkem 1 477 podání, v nichž pisatelé žádali o „spotřebitelskou“ kontrolu dodavatelů, tedy podle zákona o ochraně spotřebitele nebo dodržování povinností obchodníka, loni to bylo 635. V předchozích letech, 2020 a 2021 se přitom jednalo o nízké stovky, v roce 2019 pak jednotky podání.  

„Za loňský a předloňský rok, které už byly celé ovlivněné energetickou krizí, jsme dostali tolik podnětů na kontrolu obchodníků, co za předchozích 20 let dohromady. Prohřešky často souvisely s vyúčtováním – dodavatelé je zasílali pozdě nebo je nevyhotovili vůbec, nedodržovali lhůty při reklamacích. Naráželi jsme také na nekalé, tedy agresivní obchodní praktiky, například nedodržování pevně stanovené, fixované ceny. Obchodníci se také dopouštěli klamavého jednání, při němž svým zákazníkům uváděli nepravdivé informace,“ uvedl předseda Rady ERÚ Stanislav Trávníček.

Plynoměry. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Na kontroly v některých případech přímo navazuje sankční řízení, v němž ERÚ rozhoduje o uložení pokut. V roce 2022 uložil v oblasti ochrany spotřebitele pokuty v celkové výši 11,8 milionů korun, loni 8,5 milionů korun. 

„Praxe je taková, že mezi podáním na kontrolu a udělením sankce je velká spousta opravdu mravenčí práce. Není výjimkou, že se v rámci jediného sankčního řízení zabýváme přestupky dodavatele vůči desítkám i stovkám zákazníků,“ přiblížila členka Rady ERÚ Markéta Zemanová. Dodala, že stále nám tak dobíhá celá řada řízení, které se týkají „krizových let“. „Proti našemu rozhodnutí v první instanci dodavatelé často podávají takzvaný rozklad, kterým chtějí docílit snížení pokuty či se sankci vyhnout úplně,“ uvedla. Ppřipomněla, že nad rámec už pravomocně udělených pokut v loňském roce, které dosáhly výše osmi a půl milionu korun, uložil úřad sankce za dalších jedenáct milionů, které však zatím nenabyly právní moci. „To znamená, že o nich ještě budeme rozhodovat v rámci řízení o rozkladu,“ doplnila.

Nejvyšší pravomocnou pokutu ve výši 2 240 000 korun dostala v loňském roce společnost Lidová energie, a to za pozdní vyúčtování dodávek energií. Další dvě více než milionové pokuty se týkaly užití nekalé obchodní praktiky, konkrétně nedodržení sjednané, tedy pevně stanovené, ceny. Za tento přestupek obdržela sankci ještě Bohemia Energy (2 170 000 korun), obchodní společnosti TGC Energie byla uložena pokuta 1 500 000 korun.

(mig)