INZERCE

Na ztrátě se nejvíce podílel dramatický propad v osobní dopravě. Foto: Ekonomický deník

Po loňské čtyřmiliardové ztrátě hlásí České dráhy zlepšení. Za první pololetí jsou minus 217 milionů korun

Největší propad tržeb se loni dotknul segmentu osobní dopravy. Protipandemická opatření způsobila třetinový úbytek cestujících a k lepšímu hospodářskému výsledku nepomohly ani výdaje na dezinfekční prostředky, ochranné pomůcky a úklid vlaků. České dráhy tak za rok 2020 skončily ve ztrátě 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí tohoto roku skupina uzavřela své hospodaření ztrátou 217 milionů korun. Výsledek je meziročně lepší o téměř 1,8 miliardy korun, a to navzdory protiepidemickým omezením, která trvala déle a byla přísnější než před rokem. Všechny dceřiné společnosti skončily první půlrok ziskem, výrazně zasažena byla kvůli snížené mobilitě obyvatel opět pouze osobní doprava. I zde však došlo ke zlepšení o více než 1,3 miliardy korun.  

V osobní dopravě bylo letos během prvních šesti měsíců přepraveno 50,3 milionu cestujících. To je meziročně o 9,5 milionu zákazníků méně. Nižší byl nejen přepravní výkon, ale i průměrná vzdálenost, kterou lidé ve vlacích ujeli. Například během jarního uzavření okresů vlaky národního dopravce jezdila v průměru pouze desetina běžného počtu cestujících. 

Investice do nových vozidel

„Jestliže jsme s těmito kartami dokázali meziročně snížit ztrátu osobní dopravy o více než 1,3 miliardy, je zřejmé, že zavedené změny zafungovaly. Ekonomicko-inovativní rada nepřetržitě sleduje dvacítku opatření zaměřených na snížení nákladů. Všechna jsou založena na lepším využití synergií uvnitř skupiny, a především na zefektivnění činností. V tuto chvíli máme schválenou dlouhodobou strategii, agentura Moody’s nám potvrdila rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem, pokračujeme v investicích do obnovy vozidel, rozvoje služeb nebo opravárenství,“ uvádí předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.

Dodává, že v příštích deseti letech dopravce plánuje investice ve výši zhruba 120 miliard korun. Většina z těchto prostředků půjde do nákupu nových moderních vozidel.

Personální škrty

Letos v dubnu České dráhy informovaly, že se snaží hledat úspory ve všech oblastech fungování společnosti. Konkrétně se jedná o osobní a režijní náklady, hledání a odstraňování duplicit. Dlouhodobě pak jde například o unifikaci vozidel a tím snížení nákladů na údržbu a opravy. 

Všechny tyto kroky jsou součástí desetileté strategie firmy, která zahrnuje celou řadu dalších opatření, včetně robotizace, změny struktury řízení. Dopravce zároveň identifikuje a chce lépe využívat synergie uvnitř skupiny, uvedla tehdy Vanda Rajnochová z Českých drah.

Na konci dubna pak národní dopravce oznámil poměrně rozsáhlou personální reorganizaci s tím, že o od počátku července plánuje škrtnout až čtyřicet procent řídících pozic.

„Propad příjmů firma z velké části vykompenzovala efektivním řízením nákladů. Šetříme ve všech oblastech, ať už to jsou personální náklady, výdaje na provoz, marketing a další činnosti,“ říká Ivan Bednárik. Přitom podle něj nejde o jednorázová řešení. Firma zavádí systémové změny.

Díky uzavření rámcových úvěrových smluv se třemi bankovními ústavy České dráhy nedávno posílily také svou likviditu. Ty firmě umožní čerpat v případě potřeby prostředky až do výše 8,5 miliardy korun. Dalším způsobem zajištění finančních prostředků je připravované spojení se strategickým partnerem – Národní rozvojovou bankou.

Záchrana v podobě nákladní dopravy

Segment nákladní dopravy vydělal během prvního pololetí 247 milionů korun. Meziroční zlepšení hospodářského výsledku je tak téměř 300 milionů korun. Ve většině stěžejních komodit došlo k navýšení výkonů i navzdory pokračující pandemii. Skupina ČD Cargo přepravila meziročně o 2,1 milionu tun zboží více, čemuž odpovídá také růst tržeb. 

„Opět se potvrdilo, že vstup na zahraniční trhy byl správným krokem, protože k dosažení konsolidovaného zisku významně přispěly i obchodní aktivity ČD Cargo v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. V tomto trendu dále pokračujeme a založili jsme další dceřinou společnost ČD Cargo Adria, která by měla už brzy začít využívat potenciál dopravního trhu v Chorvatsku a Srbsku,“ připomíná předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. 

Stejně jako osobní doprava, také nákladní dopravce přijal úsporná a racionalizační opatření. Ta však podle Českých drah nijak neomezila jeho činnost a umožnila zachovat ambiciózní plány na obnovu a modernizaci parku nákladních vozů a lokomotiv, které jsou nezbytnou podmínkou dalšího rozvoje jeho podnikání. 

Tomáš Rovný