Neděle, 19. září, 2021

Plzeň testuje tramvaj od místní Škody Transportation. Nabízí více prostoru a tišší otočné podvozky

DALŠÍ ČLÁNKY AUTORA

Tříčlánkový vůz Škoda 40T najíždí zkušební kilometry na nejvytíženější lince číslo 4 z Košutky do univerzitního kampusu na Borských polích. Plzeň si zatím objednala dvanáct tramvají a na dalších deset má opci. Druhý vůz, který je na zkušební koleji u výrobce, převezme v příštích dnech, uvedl viceprezident Škody Transportation pro realizaci Zdeněk Sváta. 

Ve zkušebním provozu musí tramvaje najet dvacet tisíc kilometrů bez lidí a stejnou vzdálenost také s cestujícími. Podle mluvčího Plzeňského městského dopravního podniku Reného Vávry by měla tramvaj začít vozit cestující v druhé polovině října. 

Otočné podvozky

„Je to od základů nové vozidlo, úplně nová koncepce a nová rodina vozidel,“ říká hlavní projektant Škody Transportation Roman Zakopal. Dle jeho slov je nové uspořádání článků i koncepce čtyř podvozků: „Inovativní jsou také zvýšená kapacita, tedy lépe využitý prostor ve vozidle, maximálně zmenšené technologické prostory a větší energetická úspora.“ 

Hlavní výhoda otočných podvozků spočívá v tom, že se tolik neobrušují kola i koleje a jsou tišší. Nové jsou také použité materiály i skladba hrubé stavby.

Vozy ze stejné „rodiny“ ForCity X s typovým označením Škoda 39T objednala také Ostrava. Základní rozdíl je v tom, že plzeňský je tříčlánkový a ostravský dvoučlánkový, ale s maximalizovanou délkou článku. 

Pohodlnější kabina

„Takže Ostrava bude mít laicky řešeno nejdelší možný dvojčlánek a Plzeň nejkratší možný tříčlánek,“ uvádí Sváta. Podle Zakopala má ostravská tramvaj kapacitu dvě stě osob při pěti stojích cestujících na metr čtvereční. Kapacita plzeňské se čtyřmi podvozky je jen o něco vyšší. Plzeň si objednala šedesátikilowattové motory, Ostrava stokilowattové.

Největší inovací je podle Sváty menší kabina, která je ale pohodlnější než u předchozích typů, a všechny ovládací prvky má řidič na dosah: „Snažili jsme se využít maximum délky tramvaje i průjezdního profilu pro cestující. Mnohem lépe jsme využili prostor.“ 

Nový koncept karosérie snížil tloušťku stěny. „Tramvaj je přehledná, prostorná a vzdušná. Podařilo se tam dát hodně sedaček a díky složité konstrukcí podvozku jsou přístupné bez schodu,“ uvedl. Vůz je také více bezpečný. Šetrné čelo vozu by po kolizi nevtáhlo chodce pod tramvaj, ale mělo by ho odrazit stranou. A nejsou tam ostré rohy, které by mohly způsobit těžká zranění.

Stoprocentně bez bariér

Podle Vávry je výhodou také to, že je vůz obousměrný a hlavně stoprocentně nízkopodlažní, protože nemá žádné schody. „Příští rok bychom se chtěli dostat na stoprocentní nízkopodlažnost u tramvají a pravděpodobně bychom byli prvním městem v České republice, kterému se to povede. U autobusů a trolejbusů už to máme,“ uvedl. 

Dopravní podnik má mít do konce příštího roku osm nových vozů a další dva v roce 2023. Pokud nakoupí všech 22 vozidel včetně opce, činila by jejich celková cena téměř 1,3 miliardy korun.

Vedení Dopravního podniku Ostrava (DPO) si bylo v pondělí prohlédnout v Plzni první dva hotové z 35 objednaných vozů za 1,7 miliardy korun. „Na přelomu ledna a února budou zařazené do běžného provozu,“ řekl šéf představenstva DPO Daniel Morys. Podle něj jde o nejmodernější tramvaj v České republice, která bude mít zvýšenou bezpečnost, vysoký komfort pro cestující a nižší vnitřní i vnější hluk.

čtk

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

FacebookTwitter