INZERCE

Úvod Blog Strana 22

Závěr tendru za desítky miliard na nákup vlaků metra a automatizaci provozu se posunul na rok 2026

Dopravní podnik hlavního města Prahy opět posunul termín, do kterého je možné podat žádost o účast ve výběrovém řízení na automatizaci provozu na lince metra C a nákup vlaků pro linky C a D. Zájemci o zakázku za 86 miliard korun mají nově čas do 18. prosince. Tiskový mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík Ekonomickému deníku sdělil, že vítěz tak bude známý v roce 2026. Ještě letos v dubnu uváděl dopravní podnik, že k vysoutěžení dodavatele a uzavření smlouvy dojde v říjnu 2025.

„Vzhledem k tomu, že došlo k prodloužení termínu v kvalifikační fázi, která nyní probíhá, došlo zcela logicky i k posunutí odhadu uzavření smlouvy s vysoutěženým vítězem,“ uvedl Šabík.

Dopravní podnik v rámci tendru plánuje pro linku D a automatizaci stávající linky C nakoupit nový dopravní systém, který bude schopen plně automatizovaného provozu metra. Jeho součástí by mělo být i 69 plně automatických vlakových souprav, zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC, bezpečnostní stěny na nástupištích stanic a nový vlakový dispečink pro obě linky.

Zakázka počítá s modernizací depa Kačerov a vybavení depa Písnice. Součástí tendru je i zajištění údržby nových vlaků po dobu 35 let, nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.

Přesný počet vlaků, které bude pražský dopravní podnik potřebovat a nakonec nakoupí, vyplyne podle předešlých informací ze soutěžního dialogu, během kterého uchazeči budou mít za úkol spočítat simulaci provozu na lince C při špičkovém intervalu minimálně 90 sekund a současně zohlednit nároky na servis a zálohu. Obdobně budou počty vlaků ověřeny i pro budoucí linku D.

Tendr na nákup dopravního systému pro linky C a D pražského metra bude mít tři fáze: kvalifikační, fázi soutěžního dialogu a nabídkovou. „Kvalifikační fáze této VZ skončí termínem podání přihlášek zájemců o účast, jejich posouzením a výzvou k účasti v jednací fázi soutěžního dialogu uchazečům, kteří kvalifikaci splnili,“ poznamenal mluvčí Šabík.

Výsledkem fáze soutěžního dialogu pak bude zadávací dokumentace včetně kritérií hodnocení a závazného vzoru smlouvy, na jejichž základě budou uchazeči vyzváni k podání nabídek.

Jak sdělil náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib (Piráti) již dříve, díky automatizovanému provozu na lince D se budou moci intervaly snížit na minimum a kapacita nejvytíženější linky metra C se zvýší až o 20 procent. „Spojením projektů nákupu dopravního systému pro linku D a automatizace linky C navíc získáme nejen výhodnější ceny, ale také snížíme servisní náklady a provozní výdaje. Protože se chceme vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o výběrovém řízení, nechali jsme ho předem posoudit od Transparency International,“ uvedl také Zdeněk Hřib. V souvislosti s tendrem zmiňoval i to, že je zásadní zahájit soutěž včas.

(teč)

Moderní právo je multidisciplinární. Spolupracujeme proto s odborníky z různých oborů, říká Jakub Hollmann z PORTOS

Rok 2024 se pro advokátní kancelář PORTOS nese v duchu zásadních změn. Tou nejvýraznější je změna zavedené značky Císař, Češka, Smutný, pod kterou druhá největší česká právní firma fungovala déle než 30 let. Strategický přerod ale ustála, nadále posiluje ve stěžejních odvětvích své praxe a v pondělí získala titul Právnická firma roku hned ve třech kategoriích. Spolu s oblastí práva obchodních společností a kategorií Pro Bono a CSR, kde dlouhodobě vyniká, nyní uspěla také se správou majetku. Při této příležitosti jsme další směřování kanceláře probrali s jedním ze tří společníků Jakubem Hollmanem.

Správa majetku je disciplínou, které se sám intenzivně věnujete. Co pro vás úspěch v této kategorii představuje?

Je to v první řadě potvrzení našeho dlouhodobého úsilí poskytovat klientům služby na nejvyšší možné úrovni. Takže mě přirozeně těší, že si této snahy všímají i další. Správě majetku, ať už jde o svěřenské nebo například o nadační fondy, se v českém prostředí intenzivně věnujeme zhruba posledních 10 let. Za tu dobu se nám podařilo etablovat doma i v zahraničí, dlouhodobě posilujeme a nebojím se říct, že jsme se stali lídry této disciplíny. Potřebné zkušenosti jsme sbírali za hranicemi v době, kdy tuzemský trh nebyl ani v plenkách. S kolegy jsme se jezdili učit do Lichtenštejnska, kde jsem v jednu dobu trávil většinu svého času. To se dnešní optikou rozhodně vyplatilo.

Jak významnou roli hraje správa majetku ve vaší praxi?

Rozhodně je to výrazná část, nicméně kdybychom se podívali na naše portfolio v grafech, je to součástí pestré palety služeb. Svěřenské fondy jsou primárně právní a daňový produkt a zabírají poměrně velký prostor v mém kalendáři. Správa majetku a trustové právo vloni představovaly osminu celkového objemu našich aktivit. A to i díky zmiňovanému přesahu do zahraničí. Naši klienti pocházejí nejen z Česka a ze Slovenska, ale z mnoha dalších zemí Evropy. Spolu s právem obchodních společností a aktivit v oblasti ESG hraje správa majetku pro naši praxi zásadní roli. Dalo by se říct, že v tomto ohledu jsme dodavatelem pro Evropu.

Zmínil jste právo obchodních společností, za které jste ocenění Právnická firma roku také získali. Co dnes toto tradiční právní odvětví obnáší?

Právo obchodních společností je bezpochyby dynamickým oborem, který se neustále vyvíjí. Tak jako se vyvíjí i trh. To vyžaduje flexibilní přístup a schopnost rychle reagovat na nové situace. A tak i my přizpůsobujeme své služby nárokům moderního byznysu. To souvisí například i s digitalizací nebo třeba principy udržitelnosti a společenské odpovědnosti. Portos dnes už není „jen“ poskytovatelem právních služeb, ale i strategickým poradcem, který svým klientům pomáhá orientovat se v dynamickém právním prostředí a dosahovat vytyčených obchodních cílů. V takovém postavení už vám nestačí běžná právní praxe, musíte se pohybovat v kontextu více proměnných.

Jak tyto změny dopadají na každodenní práci advokátů?

Role advokáta se samozřejmě vyvíjí. Dnes už nejde pouze o technické aspekty práva, právník musí znát specifika jednotlivých odvětví a byznysu svých klientů. Stává se partnerem, který aktivně přispívá k vytváření a realizaci podnikatelské strategie, a pomáhá tak klientům překonávat výzvy a využívat příležitosti na trhu. Samozřejmostí je jistá míra multidisciplinarity. Právníci spolupracují s odborníky z různých oborů, což jim umožňuje poskytovat komplexní řešení a integrované služby. Mohou tak lépe reagovat na potřeby klientů, které často překračují rámec čistě právních otázek. Z klasické advokátní kanceláře se tak stává one-stop-shop, kde klient saturuje veškeré své potřeby.

Jak se v tomto směru projevila změna původního názvu Císař, Češka, Smutný?

V názvu Císař, Češka, Smutný byly zakotveny roky práce, úspěchů a významných milníků, opustit ho tak nebylo vůbec snadné. Změna názvu pro nás představovala dlouhodobý a pečlivě promyšlený proces, během kterého jsme společně definovali naše myšlenky, hodnoty a strategické směřování do budoucna. Byl to taky tvůrčí proces, kdy přirozeně docházelo k vnitřní hygieně firmy. V rámci sebereflexe jsme si znovu-definovali, co je pro nás důležité a jak můžeme vztahy s našimi klienty posunout na další úroveň. Hodnoty, na kterých stojí naše práce, zůstaly stejné. Co se ale výrazně rozšířilo, je spektrum našich služeb. V posledních letech výrazně přesáhlo obvyklé rámce advokátních kanceláří. Chtěli jsme příběh naší kanceláře i to, co představuje, posunout na novou úroveň a ukázat, že fungujeme jako jeden tým – pod brandem, se kterým se dokáže ztotožnit každý z našich kolegů. To se nám myslím povedlo.

Poslední kategorií, kterou jste ovládli už pojedenácté, je Pro Bono a CSR. Tyto aktivity přitom byly neodmyslitelně spjaty zejména s osobou Pavla Smutného. Co vás jeho odchod pro tyto aktivity znamenal?

Odchod Pavla Smutného pochopitelně znamenal pro nadační fond a samozřejmě i celou kancelář velkou ztrátu. Jeho nadšení bylo pro vznik i následné aktivity BHF klíčové, mimo jiné pro jeho schopnost navazovat cenné kontakty s kulturními institucemi. Naše aktivity na podporu kvalitní české kultury ale nadále pokračují a navazují na svůj předchozí úspěch. Jedním z vrcholů roku byla sochařská instalace špičkového choreografa Jiřího Kyliána před Novou scénou Národního divadla, která zkoumá možnosti propojení různých forem umění, zejména tance a sochařství, tříští jejich hranice. Tři z jeho soch, které staticky zachytily pohyb tanečníků, fond symbolicky adoptoval. Pokračuje i naše spolupráce s Českým národním symfonickým orchestrem a festivalem Prague Proms. Mimoto přispíváme k realizaci nových projektů, které mají za cíl obohatit kulturní život v Česku. Chceme zajistit, aby Pavlovy vize žily dál a fond je naplňoval.

Jsme skoro na konci roku 2024, který vaší kanceláři přinesl řadu zásadních změn. Jaké výzvy vás čekají v příštím roce?

Plány na příští rok jsme začali realizovat vlastně už letos. V rámci rozšiřování portfolia služeb jsme se rozrostli i oborově. Naše řady posílili noví kolegové s expertízou v daňovém sektoru se specializací na uspořádání majetkových struktur. Nadále budeme posilovat své mezinárodní postavení, a to nejen na sousedním Slovensku, kde jsme v průběhu posledních dvou let výrazně upevnili svou pozici. Aktivní jsme také v Bruselu, kde rostoucímu počtu svých klientů úspěšně zajišťujeme soulad s evropskými politikami a pravidly, která jsou mnohdy nejednoznačná. Znalost mezinárodního kontextu je nezbytností pro řadu našich klientů a přirozeně i pro nás.

Už nyní se stavíme do čela právně-technologických inovací. A v příštím roce v tom budeme rozhodně pokračovat. V červenci jsme spolu s dalšími kancelářemi založili asociaci, která si klade za cíl kultivaci AI v právním prostředí. Aktivně se zajímáme o využití umělé inteligence v advokacii a považujeme se za trendsettery v této oblasti. Technologie už nějakou dobu transformují náš obor a brzy ho změní k nepoznání. Očekáváme, že tato změna bude zásadní, možná ještě významnější než všechny, které jsme zažili v uplynulých třech dekádách. A my na ni budeme připraveni!

Eva Paseková

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.

DESÚ začal řešit povolení pro pražskou tramvajovou trať Libuš – Nové Dvory

Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) zahájil řízení u žádosti na povolení záměru stavby pražské tramvajové trati Libuš – Nové Dvory. Informoval o tom na svých stránkách. Žádost podal prostřednictvím společnosti Metroprojekt Praha Dopravní podnik hlavního města Prahy. Nová trať navazuje na prodloužený úsek Levského – Libuš, který byl zprovozněný v květnu 2023.

Tramvajová trať povede po stávajících komunikacích Novodvorská, Durychova, Libušská a Chýnovská. Od místa napojení na předchozí úsek bude u zastávky Libuš dvoukolejná, a to až ke křižovatce s Chýnovskou ulicí. Následně bude pokračovat jednosměrnou blokovou smyčkou pro tramvaje ulicemi Novodvorská, Durychova, Libušská a Chýnovská, posléze bude přivedena zpět do Novodvorské ulice a zamíří do centra města.

V záměru se zmiňuje, že ve stanicích Libuš a Nové Dvory se tramvajová trať v budoucnu funkčně propojí s metrem trasy D. Projekt také počítá se čtyřmi zastávky. Zastávka Libuš bude obousměrná s přímou návazností na podchod od metra i povrchové pěší vazby, obousměrná bude také zastávka Přírodní, kde bude fungovat společný provoz s autobusy. Další zastávkou budou Nové Dvory, sloužit bude jako manipulační, ale také pro výstupy a nástupy cestujících. Další v pořadí je jednosměrná zastávka Chýnovská.

Celková délka trati je podle návrhu přibližně dva kilometry. Dvoukolejný úsek Libuš – Novodvorská je navržen v délce přibližně 775 metrů, potenciální zdvoukolejnění Novodvorská se řeší v délce 242 metrů. Jednokolejná „bloková“ smyčka je navržena v délce přibližně 1200 metrů. V rámci stavby trati se počítá například také s výstavbou nové křižovatky u Mirotické ulice, autobusovými zálivy, částečnou přestavbou současné okružní křižovatky ulic Novodvorská a Durychova či s vybudováním cyklostezek.

Stavba tramvajové trati Libuš – Nové Dvory je v přípravě podle informací Dopravního podniku hlavního města Prahy od roku 2021. Výběr zhotovitele se předpokládá v roce 2025 a realizace v roce 2026.

„Trať bude zpočátku sloužit vnitroměstským vztahům ve směru do Modřan, nicméně její význam zásadně vzroste se zprovozněním metra D, na které bude umožněn přestup ve stanici Nové Dvory a Libuš a tato tramvajová trať bude napaječem metra D z rezidentní zástavby v Libuši, Kamýku a Modřanech,“ uvádí dopravní podnik.

Tramvajová trať Libuš – Nové Dvory. Zdroj: DPP

Tereza Čapková

Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů míří do Sněmovny. O výsluhy přijdou trestaní

Vláda Petra Fialy schválila novelu zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Ta komplexně upravuje postavení příslušníků sedmi bezpečnostních sborů, jejichž společným posláním je zajišťovat vnitřní bezpečnost a ochranu veřejného pořádku naší země: Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky, Celní správy České republiky, Vězeňské služby České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služby a Úřadu pro zahraniční styky a informace. Návrh zákona zamíří do Poslanecké sněmovny. Novela například omezí funkční období ředitelů na 5 let, zkušební doba se prodlouží z 6 měsíců na jeden rok, v individuálních případech bude možné prodloužit hranice pro skončení služebního poměru příslušníka na 70 let. O výsluhy nově přijdou bývalí příslušníci, kteří byli pravomocně odsouzeně pro úmyslný trestný čin, ale díky mezerám v zákonech je mohou pobírat.

Novela zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů je právním předpisem průřezového charakteru. Jeho součástí jsou normy upravující vznik služebního poměru, podmínky výkonu služby, poskytování služebního příjmu, skončení služebního poměru nebo odpovědnost za služební úraz, tedy otázky spjaté s výkonem závislé práce za finanční odměnu, které u běžných zaměstnanců reguluje zákoník práce.

Obsahuje ale i pasáže o řízení ve věcech služebního poměru, včetně řešení kázeňských přestupků a jednání, které má znaky přestupku, při jejichž aplikaci je třeba postupovat podle správního řádu a zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.

Tvoří jej také hmotněprávní i procesněprávní ustanovení o poskytování výsluhového příspěvku, tedy peněžní částky, jejímž smyslem je bývalým příslušníkům po skončení služebního poměru kompenzovat mimo jiné zvýšené riziko, jež v souladu se svým služební slibem „nebudu váhat při ochraně zájmů České republiky nasadit i vlastní život“ podstupovali, a která má podle judikatury správních soudů povahu dávky sociálního zabezpečení.

Nepovedené harmonizace

Zákon o služebním poměru příslušníků vznikl v roce 2003 a v účinnost vstoupil v roce 2007. Od této doby došlo v právním řádu České republiky k mnoha důležitým změnám, včetně přijetí nového zákoníku práce, správního řádu a zákona o odpovědnosti za přestupky. Také zákon o služebním poměru příslušníků byl mnohokrát novelizován, bohužel málokdy s cílem harmonizace s okolním právním prostředím, ale spíše kvůli okamžité potřebě vyřešit aktuální problém.

Současně se vyvíjela i judikatura správních soudů. Služební poměr příslušníků bezpečnostních sborů byl označen za veřejnoprávní vztah, pro který je typické potlačení rovnosti subjektů ve prospěch nadřízenosti státní moci a u kterého se uplatňuje zásada enumerativnosti veřejnoprávních pretenzí (státní moc lze uplatňovat jen v případech, mezích a způsoby, které stanoví zákon) a zákon o služebním poměru příslušníků za autonomní právní předpis kodexového charakteru. Postupně se však po procesní stránce prosadil princip subsidiarity správního řádu, v jehož důsledku se veškerý postup služebního funkcionáře bezpečnostního sboru podpůrně řídí správním řádem. A co se týká hmotněprávní stránky, soudy opakovaně konstatovaly, že nelze akceptovat neodůvodněnou nerovnost mezi příslušníky a zaměstnanci v pracovním poměru. Takto byl zákon o služebním poměru příslušníků, s využitím analogie iuris, obohacen například o soukromoprávní institut úroků z prodlení. U výsluhových nároků potom naopak přišla ke slovu analogie iuris s veřejnoprávními předpisy z oblasti důchodového pojištění, neboť výsluhové příspěvky jsou svým charakterem dávkami sociálního zabezpečení.

„Aplikace zákona o služebním poměru příslušníků se tak v praxi stala náročnou a těžkopádnou záležitostí, což je v příkrém rozporu s povahou a posláním bezpečnostních sborů. Dozrál proto čas k jeho rozsáhlejší revizi, která jej zmodernizuje, zacelí mezery, promítne do textu vývoj judikatury i právního prostředí a zohlední poznatky z praxe bezpečnostních sborů,“ uvedl předkladatel novely – ministerstvo vnitra.

Omezení funkčního období ředitelů na 5 let, zkušebka na rok

Ministerstvo vnitra, které je gestorem zákona, se s tímto záměrem obrátilo na všechny bezpečnostní sbory a ke spolupráci pozvalo i zástupce nejdůležitějších odborových organizací, které v prostředí bezpečnostních sborů působí. Společně byly v normativním textu identifikovány pasáže, které jsou zastaralé, nejasně formulované nebo jinak nevyhovují požadavkům praxe.

„Řešení přitom bylo vždy voleno tak, aby co nejvíce vyhovovalo potřebám všech bezpečnostních sborů (což nebyl vždy snadný cíl, neboť mezi posláním jednotlivých bezpečnostních sborů a z toho vyplývajícími způsoby organizace služby a dalšími aspekty výkonu služby panují pochopitelné rozdíly),“ vysvětluje resort Víta Rakušana (STAN).

V rámci novelizace první části zákona o služebním poměru příslušníků je předložen návrh na omezení funkčního období ředitele krajského ředitelství Policie České republiky, ředitele útvaru Policie České republiky s celostátní působností, ředitele hasičského záchranného sboru kraje a velitele záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky na 5 let, jako je tomu u ředitele celého bezpečnostního sboru.

Tatáž osoba nicméně (na rozdíl od ředitele celého sboru) může být nicméně ustanovena na stejné služební místo vícekrát za sebou. Dále se do zákona doplňuje právní základ pro řešení absence služebního funkcionáře, umožňuje se poskytování tzv. pracovnělékařských služeb prostřednictvím zdravotnických pracovníků ve služebním poměru a zpřesňují se ustanovení o služebních předpisech.

Důležitou změnou je také prodloužení zkušební doby čerstvě přijatých příslušníků z 6 měsíců na 1 rok.

Nově se zavádí spolehlivost, řeší se jinak výsledky služebního hodnocení

Ve druhé části zákona, která se podrobně věnuje vzniku, změnám a skončení služebního poměru, se navrhuje rozšířit požadavky kladené na uchazeče o přijetí do služebního poměru o tzv. spolehlivost. Za spolehlivého nebude považován např. občan, který je v době přijímacího řízení trestně stíhán pro úmyslný trestný čin nebo který byl za spáchání úmyslného trestného činu odsouzen trestním soudem jiného členského státu Evropské unie.

Další důležitou změnou je zmírnění požadavku „velmi dobrých“ výsledků služebního hodnocení pro účast příslušníka ve výběrovém řízení na výsledky „dobré“, možnost individuálního prodloužení hranice pro skončení služebního poměru příslušníka na 70 let a přesunutí některých důvodů pro propuštění příslušníka ze služebního poměru mezi důvody pro skončení služebního poměru ze zákona.

Možnost podnikat ve vedlejší hospodářské činnosti

V třetí části, jejímž tématem jsou povinnosti a omezení příslušníků, se zpřesňuje definice služební kázně, dochází k vyjasnění zákazu přijímání darů a ocenění a k zavedení infomační povinnosti orgánů veřejné moci ohledně skutečností, jež způsobují skončení služebního poměru.

Zákaz členství příslušníků v kontrolních a řídících orgánech podnikajících právnických osob se prolamuje ve vztahu k právnickým osobám, které podnikají pouze v rámci tzv. vedlejší hospodářské činnosti, tzn. jejich cílem není dosažení zisku (bytová družstva, společenství vlastníků jednotek, zájmové spolky).

Ve čtvrté části, která se věnuje kázeňským odměnám a trestům, se navrhuje zavedení samostatných pravidel pro ukládání kázeňských trestů za kázeňské přestupky a pravidel pro ukládání kázeňských trestů za jednání, které má znaky přestupku. Jde o dvě odlišné situace, které ovšem v současném znění zákona poněkud splývají. Navrhuje se zavedení nového druhu kázeňské odměny, a to mimořádného zvýšení hodnostního označení.

V páté části byla provedena podrobná transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/88/ES ze dne 4. listopadu 2003 o některých aspektech úpravy pracovní doby. Úprava dovolené se přibližuje ostatním pracovněprávním a služebněprávním vztahům, ve kterých se nárok na dovolenou vyjadřuje v hodinách. Ustanovení o překážkách ve službě se modernizuje mj. s ohledem na přijetí zákona č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o registrovaném partnerství“) a nároky příslušníků na služební volno v souvislosti s uzavřením manželství nebo registrovaného partnerství a s pohřbem rodinného příslušníka se sjednocují s nároky zaměstnanců v pracovním poměru.

Navrhuje se posuzovat jako novou překážku ve službě rodičovskou dovolenou příslušníka do doby, po kterou je příslušnice oprávněna čerpat mateřskou dovolenou. Cílem této změny je odstranění nerovného přístupu k příslušnicím a příslušníkům, kteří založí rodinu: pokud se totiž příslušník po narození dítěte rozhodne čerpat rodičovskou dovolenou, je odvolán ze svého služebního místa a zařazen do zálohy neplacené; naproti tomu příslušnice čerpá nejprve mateřskou dovolenou, tzn. překážku ve službě, a proto o své služební místo nepřichází.

V šesté části se doporučuje sjednocení postupu při řešení případů diskriminace a porušování zásady rovného zacházení: od účinnosti novely bude mít příslušník právo obrátit se na soud v občanskoprávním řízení i v případě, že k porušení jeho práv dojde rozhodnutím služebního funkcionáře bezpečnostního sboru. Modernizováno bylo ustanovení o ozdravném pobytu příslušníků.

Odpovědnost za škodu

Část sedmá, jejímž tématem je odpovědnost za škodu, byla uvedena do souladu s koncepcí „újmy“, kterou používá občanský zákoník i zákoník práce. Zákon o služebním poměru příslušníků totiž stále odpovídá starému občanskému zákoníku a starému zákoníku práce, a proto pracuje s pojmem „škoda“ ve smyslu ztráty na majetku nebo na zdraví. Újma naproti tomu zahrnuje jakoukoliv ztrátu, kterou poškozená osoba utrpí na svém právem chráněném statku; může mít podobu škody, ale i nemajetkové újmy. Zatímco škodou se rozumí újma, která se přímo projevuje v majetkové sféře poškozeného, nemajetkovou újmou se rozumí ztráta či příkoří, které poškozený utrpí v jiné než majetkové sféře, např. na zdraví.

Dále došlo k nápravě některých nejasností, které ztěžovaly aplikaci zákona, a bylo taktéž kompletně modernizováno ustanovení o jednorázovém odškodnění nemajetkové újmy pozůstalých po příslušníkovi, který zemřel v důsledku služebního úrazu nebo nemoci z povolání, a ustanovení o náhradách za ztrátu na služebním příjmu po skončení neschopnosti ke službě.

V osmé části bylo vypuštěno ustanovení, podle něhož služební příjem každého příslušníka automaticky zahrnuje 150 hodin služby přesčas v době krizového stavu ročně. Došlo k přeformulování příplatku za vedení a zvláštního příplatku, a to z limitů vyjádřených pevnými částkami v korunách, které již neodpovídaly reálné náročnosti vykonávané služby, na procentuální podíly ze základního tarifu.

Finance a výsluhy

Vládě bylo přiznáno oprávnění prostřednictvím svého nařízení zvyšovat horní hranici příplatku za službu v zahraničí a za sportovní reprezentaci a tím flexibilněji reagovat na změny v cenové a příjmové hladině. Byla doplněna právní úprava osobního příplatku, a to zejména v reakci na vývoj judikatury správních soudů.

V deváté části byly provedeny zejména úpravy technického rázu týkající se náborového příspěvku a užívání služebních prostředků. Navrhuje se zde také zavedení nového právního institutu, konkrétně příspěvku na individuální ustájení služebního zvířete, díky němuž bude možno finančně zohlednit skutečnost, že většina služebních psů zůstává v době „mimo službu“ v osobní péči svého psovoda.

Desátá část o cestovních náhradách prošla racionalizací ohledně přiznávání některých náhrad: například uspěje-li příslušník ve výběrovém řízení a dojde-li k jeho převedení na jiné služební místo, nebude jeho nárok na náhradu cestovních výdajů automatický, nýbrž mu jej s hledem na okolnosti služební funkcionář přizná fakultativně; nebo pokud bude mít příslušník v rámci služební cesty možnost bydlet v místě svého bydliště či bydlišti člena rodiny, nebude mu náhrada výdajů za ubytování náležet.

Při vyslání příslušníka do evropských institucí a agentur (EUROPOL, FRONTEX) budou mít náhrady výdajů poskytovaných evropským subjektem přednost před náhradami poskytovanými podle zákona o služebním poměru příslušníků (současně nastavená pravidla znamenají pro sbor zvýšené finanční nároky a způsobují neochotu sborů české experty do EU vysílat).

V jedenácté části, která se věnuje výsluhovým nárokům bývalých příslušníků bezpečnostních sborů, zůstává právní úprava samotného nároku na odchodné a výsluhový příspěvek i jejich výše stejná.

Přistoupilo se však k důležité změně s cílem zamezit případům, které veřejnost oprávněně vnímá s velkou nevolí, kdy mezery v zákoně umožňují pobírání výsluhového příspěvku bývalým příslušníkům, kteří byli pravomocně odsouzeně pro úmyslný trestný čin.

„Nová úprava proto brání vzniku nároku nejen v situaci, kdy je odsouzení za trestný čin důvodem skončení služebního poměru (jako je tomu v současnosti), ale ve všech případech, kdy se příslušník v době trvání svého služebného poměru dopustí úmyslného trestného činu, ať už jeho služební poměr skončil jakkoliv. Irelevantní bude i skutečnost, zda trestní řízení skončilo standardním odsouzením po projednání věci v hlavním líčení, anebo alternativně tzv. odklonem (tj. bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení trestního stíhání, schváleno narovnání nebo rozhodnuto o podmíněném odložení podání návrhu na potrestání),“ osvětluje ministerstvo vnitra.

Služební poměr

Dvanáctá část, která upravuje problematiku řízení ve věci služebního poměru, se ukázala být jednou z nejproblematičtějších částí zákona. Zákon o služebním poměru příslušníků sice vznikal ve stejné době jako současný správní rád, nicméně úprava řízení v něm byla koncipována jako samostatná, na správním řádu nezávislá a komplexní. Judikatura správních soudů však dovodila přesný opak. V důsledku této skutečnosti upravuje dvanáctá část zákona řadu právních institutů duplicitně, což vede ke komplikacím a pochybnostem při její aplikaci. Celý stávající text dvanácté části se proto navrhuje nahradit novým zněním, které bude obsahovat pouze nezbytné odchylky; jinak se řízení ve věcech služebního poměru bude řídit obecnou úpravou.

S cílem zrychlit a zjednodušit řízení ve věcech služebního poměru se navrhuje, aby u služebního poměru příslušníků bylo standardem – stejně jako u služebního poměru státního zaměstnance ve státní službě – vydání rozhodnutí jako první úkon služebního funkcionáře v řízení, samozřejmě se zohledněním potřebných výjimek.

Další významnou změnou je oddělení úpravy řízení o kázeňském přestupku od úpravy řízení o jednání, které má znaky přestupku, díky kterému bude mj. více zřetelná skutečnost, že v řízení o kázeňském přestupku služební funkcionář postupuje podle zákona o služebním poměru příslušníků a subsidiárně aplikuje správní řád, zatímco v řízení o jednání, které má znaky přestupku používá zákon o služebním poměru příslušníků a podpůrně zákon o odpovědnosti za přestupky (ke kterému je pak subsidiární správní řád).

Současná právní úprava části třinácté, která se týká působení odborových organizací v bezpečnostních sborech, byla pouze kusá. Tento nedostatek se v praxi řeší analogickou aplikací dvanácté části zákoníku práce. Navrhuje se proto stávající normy doplnit o nová ustanovení, která z větší části přebírají úpravu v zákoníku práce, popř. jsou jí silně inspirována, v některých detailech však zohledňují specifickou povahu bezpečnostních sborů.

Do závěrečné části čtrnácté byla doplněna ustanovení týkající se výkladu některých důležitých pojmů, jako například definice člena rodiny nebo přestěhování, doručování mimo řízení ve věci služebního poměru, počítání času, předávání personálních dokladů příslušníků mezi bezpečnostními sbory apod. Další navrhované změny jsou převážně legislativně technického charakteru.

Jan Hrbáček

Šefčovič slíbil omezení regulací. Před europoslanci hájil i protiruské sankce

Omezení regulační zátěže pro malé a střední podniky, sankce proti Rusku nebo cla na elektromobily z Číny. To jsou některé z témat, na které se europoslanci z výboru pro mezinárodní obchod (INTA) a výboru pro ústavní záležitosti (AFCO) ptali slovenského kandidáta na eurokomisaře pro obchod a hospodářskou bezpečnost Maroše Šefčoviče během pondělního slyšení.

Hned první otázka na Šefčoviče, kterou položil zástupce Evropské lidové strany Jörgen Warborn, se týkala omezování regulatorní zátěže evropských firem. Warbon mimo jiné mluvil o tom, že evropské firmy čelí nadměrné regulaci. Za problém považuje také to, že malé evropské podniky jen v malé míře vyváží mimo Evropskou unii. Šefčovič v reakci připomněl, že se Evropská komise zavázala k dodržování principu „one in, one out“. Ten má v praxi znamenat, že pokud Unie přijme další povinnost, jinou by měla zrušit. Dodal, že by regulatorní zátěž malých a středních podniků chtěl snížit o 35 procent, namísto dříve avizovaných 25 procent. Kromě toho hovořil i o zavedení nového způsobu posuzování dopadů legislativ.

Dalších několik dotazů se týkalo mezinárodních obchodních vztahů. „Bez ohledu na výsledek amerických voleb přijdu s nabídkou spolupráce,“ řekl třeba Šefčovič na téma vztahů s USA. Dodal, že současně bude připraven postavit se za náš zájem, jestliže budeme čelit nějakému „znepokojivému scénáři“. Tím by mělo být druhé prezidentství Donalda Trumpa. S jeho případným vítězstvím by totiž mohla USA začít uplatňovat více protekcionistickou politiku. Šefčovič přitom poukázal i na současné nedostatky ve vztahu EU-USA. Například v rámci amerického programu s názvem Inflation Reduction Act jsou podle něj evropské firmy vyloučeny z využití některých subvenčních nástrojů.

V reakci na zástupce Evropských konzervativců Daniela Polato zase Šefčovič řekl, že Evropa nemůže být u kritických surovin závislá třeba z 95 procent na jednom dodavateli. Bude proto apelovat na snahu zajistit diverzifikaci zdrojů. Pomoci by mohly také společné nákupy kritických surovin, podobně jako tomu bylo u zemního plynu po začátku ruské invaze na Ukrajinu.

Čína, Rusko a Izrael

Ze strany německého europoslance z Evropy suverénních národů, do které patří z českých politických stran SPD, pak přišla kritika protiruských sankcí. Konkrétně jejich dopadu na evropský průmysl. „Přijali jsme 14 sankčních balíčků a rád bych zdůraznil, že všechny jednomyslně. Jde o naprosto nezbytný nástroj, abychom zajistili, že agresor zaplatí za agresi a že činíme maximum pro to, abychom pomohli Ukrajině se bránit,“ reagoval Šefčovič.

Několik otázek se týkalo vztahu Evropské unie a Číny. EU totiž před několika dny zavedla cla na dovoz elektromobilů právě z Číny. Jde o reakci na vyšetřování, které se týkalo čínských subvencí. „Musíme znovu vyvážit naše vzájemné vztahy, zajistit spravedlivé podmínky,“ řekl Šefčovič na adresu Pekingu. „EU nemá zájem o obchodní války. Jde nám o novou rovnováhu ve vztazích s Čínou. Chceme postupovat prostřednictvím diplomacie a vyjednávání,“ dodal.

Evropa s Čínou podle něj musí znovu vyvážit vzájemné vztahy. Dále musí Evropská komise více investovat nejen do využívání nástrojů proti neférovému jednání na trhu, ale také do diplomatických nástrojů.

V souvislosti s Pekingem došlo i na slovenskou domácí politiku. Slovenská europoslankyně Miriam Lexmann z KDH se Šefčoviče ptala, jak si má kritiku vůči Číně vysvětlit ve světle jednání slovenského premiéra Roberta Fica, který je nyní v této zemi na návštěvě a dle čínských médií jedná o hospodářské spolupráci.

Šefčovič, který jinak hovořil převážně anglicky, reagoval ve slovenštině. „Uvědomujeme si, že Čína je druhou největší ekonomikou,“ řekl. Naznačil tak, že zemi nelze ignorovat. Právě její velikost je však podle něj do značné míry důvodem, proč řešit nekalé praktiky.

Irská europoslankyně Lynn Boylanová z frakce Levice se Šefčoviče ptala na vztah EU a Izraele. Uvedla, že Evropská unie je největším obchodním partnerem této země, a to navzdory tvrzením, že se v Pásmu Gazy dopouští genocidy. „Situace v Pásmu Gazy je strašlivá, čelíme bezprecedentní humanitární krizi,“ reagoval Šefčovič. Doplnil, že Evropská unie dělá vše pro to, aby bylo dosaženo příměří.

Hodnocení médií: Šefčovič si vedl dobře

Podle bruselských médií si Šefčovič při slyšení vedl dobře. „Na otázky odpovídá stručně a s lehkostí přeskakuje z jednoho tématu na druhé,“ napsal třeba bruselský deník Politico. „Šefčovič odvádí na tomto slyšení dobrou práci, sebevědomě se vyrovnává s náročnými otázkami a prokazuje své odborné znalosti v obchodních záležitostech. Jeho klidné a jasné odpovědi jednoznačně zanechají na členy výboru silný dojem,“ napsal zase EUObserver.

Slyšení před europoslanci jsou tříhodinová. Začínají vždy patnáctiminutovým projevem kandidáta, následně se europoslanci ptají dle předem stanoveného klíče. Šefčovič proceduru neabsolvoval poprvé – v Evropské komisi působí již od roku 2009. Je jedním z prvních kandidátů, který letos předstoupil před výbory Evropského parlamentu. Ty jej buďto mohou potvrdit, případně si mohou vyžádat další slyšení. Pokud by jej ani opakovaně neschválili, muselo by Slovensko nabídnout nového kandidáta. Pokud budou všichni kandidáti stvrzeni, proběhne následně hlasování na plénu, kde budou europoslanci schvalovat celé nové složení Evropské komise.

Čtěte také: Spolupráce s USA, asertivita vůči Číně, slibuje slovenský kandidát na eurokomisaře pro obchod

(knn)

Článek původně vyšel na zpravodajském portálu Česká justice, který stejně jako Ekonomický deník patří pod vydavatelství Media Network s.r.o.

Ministerstva kritizují zkrácení období abstinence. Návrh vyhlášky, který upravuje podmínky pro řízení motorových vozidel, narazil

Návrh vyhlášky ministerstva zdravotnictví, který mění pravidla u vydání řidičského oprávnění pro lidi s Aspergerovým syndromem nebo s onemocněním sluchu a snižuje zároveň délku bezpečného abstinenčního období, v připomínkovém řízení narazil. Zásadní výhrady zazněly například od ministerstev vnitra i dopravy. Úřady kritizují zejména zkrácení období abstinence.

Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví Ondřeje Jakoba v rámci materiálu dochází v příloze III k transpozici směrnice Evropské komise, která se týká nemocí, vad nebo stavů kardiovaskulární soustavy vylučující nebo podmiňující zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel. Návrh zároveň mění specifikace vylučující a podmiňující zdravotní omezení při řízení motorového vozidla. Jde například o onemocnění sluchu, duševní onemocnění a oblast návykových látek.

Ministerstvo zdravotnictví v odůvodnění k materiálu mimo jiné uvádí, že úpravou přílohy reaguje na podněty odborných společností a dalších subjektů ohledně diskriminace osob se zdravotním postižením. Současná podoba vyhlášky podle ministerstva vytváří diskriminační prostředí vůči určitým skupinám obyvatel, kteří v závislosti na zdravotním stavu nemohou žádat o řidičské oprávnění.

„V kapitole týkající se nemocí, vad nebo stavů sluchu dojde k úpravě v posuzování kritérií pro řidiče skupiny 2, kdy na základě medicínského vývoje došlo ke zmírnění požadavků pro získání řidičského oprávnění u skupiny 2. V oblasti duševních onemocnění v návaznosti na medicínský vývoj a změny náhledu na některá onemocnění došlo k úpravě kritérií pro získání řidičského oprávnění u osob s Aspergerovým syndromem,“ upřesnil Jakob. Dodal, že toto onemocnění již není vnímáno jako vylučující pro získání řidičského oprávnění, ale jako podmiňující na základě závěrů odborného vyšetření.

Jakob přiblížil i další změny, které materiál s názvem „Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 277/2004 Sb., o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), ve znění pozdějších předpisů“ přináší.

Zkrácení doby abstinence

„V případě kapitoly nemoci, vady a stavy spočívající v závislosti na požívání psychoaktivních látek a kapitoly nemoci, vady nebo stavy způsobené závislostí na alkoholu došlo ke sloučení těchto kapitol do kapitoly onemocnění způsobené škodlivým užíváním psychoaktivních látek včetně alkoholu,“ uvedl Jakob s tím, že dále došlo k rozšíření kompetencí lékaře, který bude po uplynutí tří měsíců, což je zároveň navržená minimální délka abstinence, dále individuálně určovat délku bezpečného abstinenčního období.

„Vzhledem k tomu, že se materiál aktuálně nachází v meziresortním připomínkovém řízení, nelze jej považovat za finální a nelze vyloučit, že dojde k jeho zásadním změnám,“ připustil Jakob. Že ke změnám dojde, naznačuje i seznam připomínek, které se sešly v řízení.

Proti vyhlášce se ostře vymezilo například ministerstvo vnitra, které zásadně nesouhlasí se snížením bezpečného abstinenčního období. Úřad ve své připomínce uvádí, že navrhované tříměsíční období není v žádném případě možné považovat za „nezpochybněnou, důslednou a trvalou abstinenci“, zejména u takzvaných čtvrtletních alkoholiků.

Česko vykazuje vysokou spotřebu alkoholu se značnou mírou rizikového užívání alkoholu. Zdroj. Pixabay

Argumentuje i tím, že v důvodové zprávě k návrhu se hovoří o tom, že „vzhledem k tomu, že Česká republika vykazuje vysokou spotřebu alkoholu se značnou mírou rizikového užívání alkoholu, je důležité v případě navrhovaného změkčení aktuálně nastavené podmínky její zavedení podložit daty z praxe.“

„Tedy na jedné straně se připouští, že v České republice je vysoká míra rizikového užívání alkoholu, a na straně druhé je současně navrhováno změkčení právní úpravy, aniž by tato úprava byla jakkoliv podložena argumenty,“ uvádí ministerstvo vnitra. Podle úřadu neobstojí ani teze, která dává do souvislosti délku abstinenčního období a korupční příležitosti, zejména pokud je současně navrhováno přesunutí kompetencí na ošetřujícího lékaře, kde lze teoreticky presumovat vyšší riziko korupčních příležitostí.

Ministerstvo vnitra zpochybňuje také argument ministerstva zdravotnictví, že stanovení bezpečné abstinenční lhůty je pro pacienty demotivující. „V této souvislosti je třeba upozornit na to, že lhůta byla při poslední novele (zákonem č. 271/2015 Sb.) snížena ze dvou let na jeden rok, přičemž například na Slovensku je dosud ponechána lhůta dvouletá,“ uvádí v připomínce.

A pokračuje tím, že je návrh neakceptovatelný, a to i s ohledem na vysokou míru rizikového užívání alkoholu a stoupající trend požívání dalších psychoaktivních látek v České republice, jakož i vysoký počet silničních kontrol a dopravních nehod s následky na životě a zdraví, při nichž byl u řidiče zjištěn alkohol případně jiné návykové látky nebo jejich kombinace.

Nebezpečné zrakové vady

Totožné výhrady předkládá ve své připomínce k návrhu vyhlášky i ministerstvo dopravy. U abstinenčního období požaduje zachovat současnou délku jednoho roku a nedoporučuje zkrácení na dobu tří měsíců.

„Zkrácení abstinenčního období z jednoho roku na tři měsíce by bylo v přímém rozporu se snahou o zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, o práci s problémovými řidiči, kterými osoby řídící pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek jsou, a o snížení nehodovosti, a to zejména snížení počtu nejzávažnějších nehod často se smrtelnými následky, u kterých alkohol a jiné návykové látky za volantem hrají nezpochybnitelnou roli,“ varuje ministerstvo dopravy. Stejně jako ministerstvo vnitra uvádí příklad Slovenské republiky, která má abstinenční období nastavené na dva roky.

„Ze zkušeností vyplývá, že protialkoholní léčba trvá půl roku a následně osoba, která jej dlouhodobě užívala, vydrží abstinovat další tři až čtyři měsíce, nicméně poté začne pít znovu. Abstinence trvající tři měsíce proto neprokazuje, že se dotyčný závislosti úspěšně zbavil,“ konstatuje resort.

Zároveň žádá v rámci vyhlášky zapracování úpravy, která se týká zrakové ostrosti, tedy krátkozrakosti a dalekozrakosti. Podle úřadu mají obě zrakové vady negativní vliv na schopnost bezpečně řídit motorové vozidlo. Resort požaduje snížit hranici z osmi na šest dioptrií. Korekce zraku čočkami většími než šest dioptrií (plus i mínus pozn. red.) způsobuje podle ministerstva deformaci obrazu a může proto vést k horšímu odhadu vzdálenosti při řízení vozidla.

Zrakové vady mají negativní vliv na schopnost bezpečně řídit motorové vozidlo. Zdroj: Pixabay

Ministerstvo také zdůraznilo, že se ustanovení týká zdravotní způsobilosti řidičů zařazených do skupiny 2, tedy řidičů z povolání a řidičů nákladních vozidel a autobusů. Počet nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů patří mezi negativní ukazatele, u nichž se od roku 2021 nedaří naplňovat cíle vládní Strategie BESIP 2021 až 2030.

„Jejich vinou bylo usmrceno od ledna 2021 do srpna 2024 celkem 218 lidí, o téměř osm procent více, než předpokládá strategie. Stejně tak má velmi negativní vývoj počet usmrcených cestujících v nákladních automobilech,“ popsal resort dopravy.

Nehody zaviněné řidiči nákladních vozidel mají podle ministerstva dopravy závažné dopady rovněž na ostatní účastníky silničního provozu – chodce, cyklisty, motocyklisty a cestující v osobních vozidlech. „Dobrý odhad vzdálenosti pohybu ostatních účastníků silničního provozu a včasná reakce závisí na zrakovém vnímání řidiče,“ zmínil úřad.

Vládní zmocněnkyně pro lidská práva k návrhu vyhlášky ve své připomínce uvedla, že se nedomnívá, že je vhodné vyčleňovat pouze osoby s Aspergerovým syndromem, protože i lidé s dalšími diagnózami ze skupiny PAS jsou schopni se plně integrovat do společnosti včetně řízení automobilu. „I na základě zkušeností ze zahraniční proto navrhuji přesunout do skupiny 2 všechny osoby s pervazivními vývojovými poruchami,“ uvedla.

Odůvodnila to tím, že už v současnosti mohou lidé s vážným sluchovým postižením včetně neslyšících získat řidičské oprávnění v rámci skupiny 1, a to bez negativních dopadů na bezpečnost silničního provozu.

Tereza Čapková

Evropská komise: Zaznamenali jsme největší roční pokles emisí za poslední desetiletí

Podle aktuální zprávy o pokroku v oblasti klimatu dosáhla Evropská unie v roce 2023 čistého snížení emisí skleníkových plynů o 8 procent ve srovnání s předchozím rokem. Jedná se o největší roční pokles za poslední desetiletí, s výjimkou anomálního roku 2020, kdy emise klesly v důsledku omezení zavedených během pandemie Covid-19. Emise jsou nyní o 37 procent nižší než v roce 1990. HDP EU vzrostl ve stejném období o 68 procent. 

Zpráva, kterou zveřejnila Evropská komise, rovněž nastiňuje klíčové úspěchy v boji proti změně klimatu a zdůrazňuje potřebu pokračovat v úsilí o splnění budoucích cílů.

Infografika Evropské komise. Foto: Evropská komise

Velmi povzbudivé snížení emisí skleníkových plynů posiluje důvěru ve schopnost EU splnit svůj klimatický cíl pro rok 2030 snížit emise alespoň o 55 procent ve srovnání s úrovní z roku 1990 a je z velké části způsobeno růstem výroby energie z obnovitelných zdrojů. Do budoucna dojde ke snížení emisí o 134 milionů tun COekvivalentu ročně (přibližně 2,8 procentního bodu emisí z roku 1990, neboli poloviny snížení emisí vykázaného v roce 2023) je třeba dosáhnout v průměru od nynějška do roku 2030.

Aktuální zpráva rovněž zdůrazňuje pokrok, jehož bylo dosaženo při přizpůsobování se sílícím dopadům klimatické krize a budování odolnosti vůči nim, a zároveň uznává významné překážky bránící tomu, aby Evropská unie do roku 2050 byla odolná vůči změně klimatu.

Zpráva připomíná, že v letošním roce bylo zveřejněno vůbec první evropské posouzení klimatických rizik, které identifikuje závažná rizika, jež vyžadují naléhavá opatření.

Na tomto základě zpráva vyzývá k tomu, aby se při stanovování politických priorit a nasazování omezených zdrojů na všech úrovních správy zohledňovala expozice klimatickým rizikům. To vyžaduje opatření ve všech odvětvových politikách, jako je zastavěné prostředí, energetika, zdraví, voda, potravinové systémy, hospodářství a finance. I když zpráva konstatuje, že adaptační kapacita se v členských státech pomalu zlepšuje, je třeba učinit více pro podporu mezirezortních přístupů a spolupráce se soukromým sektorem a občany.

Mezi klíčové úspěchy uvedené ve zprávě patří:

  • Systém obchodování s emisemi (ETS): Emise ze zařízení v systému EU ETS jsou nyní přibližně o 47,6 % nižší než v roce 2005 a jsou na dobré cestě k dosažení cíle pro rok 2030 ve výši –62 %. V roce 2023 došlo k rekordnímu poklesu emisí z energetických a průmyslových zařízení o 16,5 %, zatímco systém ETS vygeneroval příjmy ve výši 43,6 miliardy eur na investice do opatření v oblasti klimatu.
     
  • Nárůst obnovitelných zdrojů energie: Energetický sektor významně přispěl ke snížení emisí. Emise z výroby a vytápění elektřiny se ve srovnání s rokem 2022 snížily o 24 %, což bylo způsobeno růstem větrné a solární energie a odklonem od uhlí.
     
  • Doprava, stavebnictví, zemědělství, drobný průmysl a odpady: Emise ze sektorů sdílejících úsilí v roce 2023 nadále klesaly, a to o 2 % ve srovnání s rokem 2022. Na tomto snížení se podílel sektor budov, který se v roce 2023 snížil přibližně o 5,5 % ve srovnání s rokem 2022, následovaný emisemi ze zemědělství, které se v roce 2023 snížily o 2 %. Emise z odvětví dopravy, které představují více než jednu třetinu celkových emisí v rámci sdílení úsilí, se ve stejném období snížily o méně než 1 %.
     
  • Propady uhlíku: Údaje naznačují, že pohlcování uhlíku v odvětví využívání půdy, změn ve využívání půdy a lesnictví (LULUCF) se v roce 2023 zvýšilo, což je v rozporu s klesajícím trendem od roku 2014. Pohlcování uhlíku v roce 2023 bylo na stejné úrovni jako v roce 2018. Přesto EU v současné době nedosahuje hodnoty přibližně 45–60 MtCO₂-ekv., aby splnila svůj cíl zvýšit do roku 2030 čistá pohlcení na pevnině v EU o dalších 42 milionů tun ekvivalentu CO₂ ve srovnání s ročním průměrem čistých pohlcení v referenčním období 2016–2018.
     
  • Financování opatření v oblasti klimatu: EU vyčlenila na období 2021–27 658 miliard eur na zelené investice, což je více než 34 % celkových rozpočtových závazků. Na mezinárodní úrovni zůstává EU, včetně jejích členských států a Evropské investiční banky, největším přispěvatelem veřejných prostředků na financování opatření v oblasti klimatu pro rozvojové země na celém světě.
     
  • Vedoucí postavení na mezinárodní scéně: Na konferenci COP28 hrála EU vedoucí úlohu při prosazování ambiciózních celosvětových opatření, včetně postupného vyřazování fosilních paliv a rozšiřování energie z obnovitelných zdrojů. EU bude i nadále spolupracovat s partnery po celém světě na posílení globálních opatření.

Podle zprávy Evropská unie však musí pokračovat ve svých investicích, aby dosáhla navrhovaného cíle snížení emisí skleníkových plynů o 90 procent do roku 2040 a zajistila hladký přechod na konkurenceschopnou ekonomiku s nulovými emisemi. Toky veřejných a soukromých financí se musí v energetických systémech v letech 2031–2050 zvýšit na přibližně 3,2 procenta HDP ročně.

To znamená dodatečné investice ve výši 1,5 procenta HDP ročně ve srovnání s relativně nízkými investicemi v desetiletí 2011–2020.

(nik)

Slováci spustili projekt Zelená solidarita na podporu domácností s nízkými příjmy

Slovenské ministerstvo hospodářství a slovenská Agentura pro inovace a energetiku spustili projekt Zelená solidarita, který má pomoci snížit náklady na energie domácnostem s nízkými příjmy. Způsobilé domácnosti mohou nyní žádat o podporu na nákup zařízení pro obnovitelné zdroje energie.

Prostřednictvím systému poukázek má být pokryto až 90 procent nákladů na nákup a instalaci zařízení, jako jsou fotovoltaické panely, solární kolektory a kotle na biomasu. V rámci projektu Zelená solidarita bylo vyčleněno 28,4 milionu eur z evropských a vnitrostátních zdrojů.

„Projekt Zelená solidarita zavádíme na podporu nízkopříjmových domácností, které jsou nejvíce ohroženy energetickou chudobou. Uvědomujeme si, že zařízení na obnovitelné zdroje energie, která pomáhají snižovat účty za energii, byla pro tyto domácnosti dříve příliš nákladná. Tento program jim nabízí novou příležitost a my doufáme, že ji využijí. Zatímco standardní domácnosti mohou v rámci projektu Zelené domácnosti získat až 50 procent nákladů, domácnosti s nízkými příjmy v rámci Zelená solidarita obdrží dotace pokrývající až 90 procent nákladů. To znamená, že stát bude více přispívat těm, kteří to potřebují více,“ uvedla k projektu Zelená solidarita místopředsedkyně vlády a ministryně hospodářství Slovenské republiky Denisa Saková.

Žadatelé s nízkými příjmy, kteří již požádali o voucher v rámci projektu Zelené domácnosti a chtějí požádat o zvýšenou slevu, mohou aktualizovat a vyplnit své elektronické žádosti a uvést svůj nárok na vyšší dávku.

Projekt Zelená solidarita považuje domácnosti s nízkými příjmy za vlastníky nemovitostí a kohokoli s registrovaným trvalým nebo přechodným pobytem v místě instalace. Způsobilé domácnosti musí prokázat čistý příjem na nebo pod stanovenou hranicí definovanou metodikou EU SILC, která stanoví prahovou hodnotu na 70 procent mediánu národního ekvivalentního disponibilního příjmu.

Na podporu budou mít nárok i domácnosti, ve kterých žijí držitelé průkazu ZTP/P, přičemž příjmová hranice pro ně bude na mediánové úrovni. Slovenská inovační a energetická agentura bude ve spolupráci se státními orgány ověřovat příjmy domácností a plnění dalších podmínek podpory.

Kolik mohou domácnosti ohrožené energetickou chudobou obdržet?

Maximální hodnota poukazu se slevou pro nízkopříjmové domácnosti

Podporované zařízeníMaximální hodnota poukazuMaximální podporovaný výkon
Kotle na biomasu2 700 15 kW
Solární kolektory3 600 4 kW
Fotovoltaické panely6 300 7 kW
Zdroj: ministerstvo hospodářství Slovenska


Příplatek domácnosti při devadesátiprocentní intenzitě pomoci (modelové příklady)

Typ zařízeníKotel na biomasusolární kolektorfotovoltaický panel
Výkon zařízení18 kW5 kW6 kW
Maximální hodnota poukazu2 700 €3 600 €5 400 €
Náklady na instalaci zařízení3 000 €4 000 €5 800 €
Schválená výše příspěvku na domácnost2 700 €3 600 €5 220 €
Příplatek za domácnost300 €400 €580 €
Zdroj: ministerstvo hospodářství Slovenska

(nik)

Spolupráce s USA, asertivita vůči Číně, slibuje slovenský kandidát na eurokomisaře pro obchod

Podpora evropské konkurenceschopnosti, ochrana evropských podnikatelů proti neférovým praktikám, prohlubování evropských partnerství. To jsou základní pilíře, na kterých by chtěl stavět Maroš Šefčovič, kandidát na eurokomisaře pro obchod a ekonomickou bezpečnost. Řekl to při svém úvodním projevu při slyšení před výbory Evropského parlamentu.

„Volný obchod je součástí našeho DNA,“ řekl Šefčovič na úvod svého patnáctiminutového projevu. Svobodu obchodu označil za skutečný příklad velkého úspěchu, na kterém je Evropská unie postavena. Zdůraznil, že je to právě obchod, který Evropské unii umožňuje, aby prosperovala.

„Na EU připadá 16 % světových dovozů a vývozů, tedy více než na kohokoliv jiného. Vedle 76 obchodních dohod je EU pro 54 zemí obchodním partnerem číslo jedna,“ řekl.

Poukázal na to, že situace ve světe se vyvíjí. Zatímco před deseti roky byla EU a její hlavní obchodní partneři poměrně v souhře, dnes podle něj sledujeme tvrdší soutěžení a využívání ekonomických závislostí jako zbraně. Obchod se podle něj stává geostrategickým nástrojem.

Ochrana evropských podnikatelů, nové obchodní dohody

Proto se podle něj bude zaměřovat jeho politika na tři hlavní složky: podporu evropské konkurenceschopnosti, ochranu evropských podnikatelů proti neférovým praktikám a prohlubování evropských partnerství.

„Série nedávných krizí nás donutila důkladně znovu promyslet dodavatelské vztahy. V té rovnováze ekonomické účinnosti a zabezpečení dodávek se kyvadlo vychyluje k té druhé složce,“ řekl. Proto se dle svých slov zaměří na otevírání nových trhů, podporu unijních investic do třetích zemí a na to, aby se evropské normy staly normami globálními.

K obraně evropským podnikům před nekalými praktikami podotkl, že obchod je dnes čím dál méně hnán pouze tržními silami. Státní intervence a nekalé praktiky jsou podle něj stále častější. „Přišla tedy chvíle znásobit úsilí k zachování rovných podmínek. Unijní průmysl musí získat rychlou a efektivní úlevu, pokud čelí dumpingu či nekale dotovaným dovozům,“ řekl. Pokud bude potvrzen v roli eurokomisaře, bude mít „asertivní“ pohled na používání evropských obranných nástrojů. Případně zváží i revizi pravidel pro tyto nástroje.

Třetí bod je prohlubování spojenectví. Bude proto usilovat o reformu Světové obchodní organizace a doplnění tradičních obchodních dohod o volném obchodu o „agilnější“ obchodní dohody včetně nových partnerství o čistém obchodu a technologiích.

Postoj k USA i k Číně

„Transatlantická vazba je pro nás ta nejpřirozenější,“ řekl dále Šefčovič. Proto bez ohledu na to, kdo se stane novým americkým prezidentem, vystoupí s nabídkou spolupráce včetně přepracované Rady EU–USA pro obchod a technologie. Tedy fóra, které funguje od roku 2021 a v jehož rámci Spojené státy a Evropská unie koordinují svoje postoje ke klíčovým globálním otázkám v oblasti obchodu, hospodářství a technologií a prohlubují transatlantické obchodní a hospodářské vztahy. „Současně budu připraven postavit se naše zájmy,“ řekl.

Pokud jde o Čínu, tu označil za našeho třetího a nejvíce náročného obchodního partnera. „Neférové praktiky a státní intervence se čím dál více rozšiřují,“ řekl. Evropská unie by proto podle něj měla pokračovat ve strategii takzvaného de-riskingu, neboli zmírňování rizik. Slíbil, že nebude akceptovat nátlakové chování a slíbil „spravedlivou a ráznou“ reakci.

Kromě toho chce Šefčovič posilovat vazby na africké partnery i státy v oblasti Indo-Pacifiku. „Nikdy nepodepíšu dohodu, která by nebyla ve společném zájmu EU,“ slíbil europoslancům.

Zmínil také oblast cel. „Pokud budu potvrzen, mojí prioritou bude také realizace komplexní celní reformy,“ řekl. Vytvořit chce třeba unijní celní orgánu. Ten by měl například integrovat data o celní správě a tím ušetřit až 2 miliardy eur ročně. Vyslovil se také pro větší spolupráci s Evropským parlamentem či větší transparentnost.

Šefčovič je slovenským kandidátem na eurokomisaře. Slyšení neabsolvoval poprvé – v Evropské komisi působí již od roku 2009. Je jedním z prvních kandidátů, který letos předstoupil před výbory Evropského parlamentu. Ty jej buďto mohou potvrdit, případně si mohou vyžádat další slyšení. Pokud by jej ani opakovaně neschválili, muselo by Slovensko nabídnout nového kandidáta. Pokud budou všichni kandidáti stvrzeni, proběhne následně hlasování na plénu, kde budou europoslanci schvalovat celé nové složení Evropské komise.

(knn)

Státní zastupitelství odmítlo vydat policejní usnesení v kauze Čapí hnízdo. Soud to potvrdil

Vydat usnesení policie o odložení případu reklamní větev Čapí hnízdo odmítlo Městské státní zastupitelství v Praze. Soud rozhodnutí stvrdil. Nelze vyloučit další pokyny od dohledu ani kontrolu z Nejvyššího státního zastupitelství, neboť s případem je spojen bývalý předseda vlády Andrej Babiš. Vrchní státní zastupitelství odmítlo soudu předložit úplný spis a soud rozhodl bez něho. Muži, který chtěl informaci, dal nyní za pravdu Nejvyšší správní soud.

Muž požádal o policejní usnesení podle informačního zákona. Poskytnout usnesení policie o odložení případu reklamní větve Čapí hnízdo, byť v anonymizované podobě, postupně zamítly Městské státní zastupitelství v Praze a Vrchní státní zastupitelství v Praze (VSZ). Rozhodnutí informaci nevydat potvrdil v lednu 2024 Městský soud v Praze.

K Městskému soudu v Praze se nyní případ neúspěšné žádosti o informaci k případu reklamní větve Čapího hnízda vrací. Rozsudek zrušil Nejvyšší správní soud, když dal za pravdu kasační stížnosti žalobce proti VSZ v Praze. Soud totiž rozhodl, aniž by měl úplný správní spis včetně předmětného usnesení. VSZ v Praze soudu napsalo, že „trestní spis nepředkládá“ a soud se s tím spokojil.

Stěžovatel: Jak je možné, že novináři informaci mají?

Pokud bylo policejní usnesení pravomocné, mělo mu být poskytnuto, uvedl v kasační stížnosti stěžovatel, který nenalez pro neposkytnutí informace právní důvod, nýbrž politické záminky. Ty spatřoval v okolnosti, že Andrej Babiš kandidoval na funkci prezidenta, do které nakonec nebyl zvolen.

K argumentu, že usnesení nemůže být poskytnuto, protože ve věci probíhá dohled, uvedl stěžovatel, že tento dohled probíhá už dva roky. V srpnu 2024 pak doplnil, že nejvyšší státní zástupce nenařídil ve skončeném případu kontrolu. Navíc Seznam Zprávy disponují dokumentem, v němž „pražský policista popisuje, proč nebyl spáchán trestný čin, a proč případ odložil“. Usnesení policejního orgánu akceptoval i dozorová státní zástupce. „Podle stěžovatele odporuje právu na spravedlivý proces, pokud mu nebyla informace poskytnuta, zatímco jinému (zpravodajskému médiu) ano. Informace by mu proto měla být poskytnuta,“ uvedl stěžovatel v kasační stížnosti. Nic není vyloučeno, když je podezřelým Babiš Právo na informace patří mezi…

Celý článek si můžete přečíst v MEDIA NETWORK MAGAZÍNU.
Přístupný je pro předplatitele.

Jste-li předplatitel, přihlásit se můžete zde.Přihlásit

Chcete-li se stát předplatitelem, jděte zde.Předplatit

Irena Válová