INZERCE

Smlouva k podpisu, ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Pád Bohemia Energy jako příležitost. ČEZ posiluje na trhu s plynem, innogy v elektřině

Velcí dodavatelé elektřiny a plynu zvyšují úsilí, aby urychlili přechod zákazníků z cenově nevýhodného režimu dodavatele poslední instance (DPI). ČEZ nabízí online sjednání smlouvy nově i mimo síť ČEZ Distribuce, vedle elektrické energie nabízí také zemní plyn. Podobně innogy expanduje na trhu s elektřinou.

Dosud nabízel ČEZ Prodej online sjednání smlouvy pro DPI pouze pro odběratele připojené v rámci distribučního území ČEZ Distribuce. Nyní své služby nabízí i bývalým klientům padlých dodavatelů elektřiny v Praze a na jihu republice. ČEZ spustil na základě velkého zájmu lidí také online sjednání smlouvy na dodávku plynu.

ČEZ Prodej funguje jako DPI pouze v elektřině. Zatím zahájilo přechod z režimu DPI na běžné smlouvy zhruba 230 tisíc z celkového počtu 374 tisíc odběratelů, které ČEZ převzal jako dodavatel poslední instance po pádu Bohemia Energy a dalších energetických firem. ČEZ upozorňuje, že přechod z režimu DPI na standardní smlouvy je časově náročný a trvá v průměru tři týdny.

innogy posiluje na obou trzích

Největší dodavatel zemního plynu innogy Energie, který po kolapsu Bohemia Energy a jejích dceřiných firem převzal jako DPI zhruba 240 tisíc odběrných míst, hlásí, že uzavřel již 120 tisíc nových smluv. Zajímavostí může být, že jen 60 tisíc nových smluv se týká odběru plynu, dalších 60 tisíc smluv se vztahuje k odběru elektřiny.

„Z našich statistik nově uzavřených smluv jednoznačně vyplývá, že noví zákazníci po předchozí špatné zkušenosti hledají jistotu a stabilitu. Mezi jednoletou a tříletou smlouvou z devadesáti procent volí tříletý produkt Optimal. Ten na rozdíl od jiných nabídek na trhu totiž reflektuje pokles cen v následujících letech. Díky tomu cena zákazníkům každý rok výrazně klesá,“ řekl David Konvalina, ředitel innogy pro maloobchod a marketing.

Podobně jako ČEZ doporučuje innogy bývalým klientům padlých dodavatelů využít webový formulář. Polovina z výše zmíněných nových smluv byla uzavřena právě elektronicky. Zákaznická linka innogy podle Konvaliny čelí náporu desetitisíců volajících denně a čekací doby jsou dlouhé. Oproti tomu se mírně zlepšuje situace na zákaznických centrech skupiny innogy.

Krach Písaříkova firemního impéria

Dodavatelé poslední instance poskytují zákazníkům končících společností spolehlivé dodávky elektřiny nebo plynu po dobu maximálně až 6 měsíců. Během tohoto období si tito odběratelé mohou najít nového dodavatele energií, aniž by se museli bát přerušení dodávek. Z finančního hlediska je však výhodnější přejít z režimu DPI na standardní smlouvu co možná nejdříve.

Jak Ekonomický deník informoval, Bohemia Energy v polovině října nečekaně ukončila činnost. Celkem 618 tisíc odběrných míst na elektrickou energii a 292 tisíc na zemní plyn následně převzali dodavatelé poslední instance. Zákazníci však musejí platit za energie až čtyřikrát více než dříve. Více o Písaříkovi a historii jeho podnikání v energetice se dočtete zde.

David Tramba