Pouhé jedno procento lidí dotázaných v průzkumu GfK ví, co je směrnice PSD 2 (PSD2 = Payment Service Directive = směrnice o platebních službách). Vyplývá to z průzkumu GfK. O PSD2 nejčastěji slyšeli lidé ve věku 30 – 49 let, převážně vysokoškoláci zaměstnaní zejména na manažerských funkcích a lidé s vyššími příjmy. Nejnižší znalost termínu PSD2 mají lidé ve věku 50 – 70 let.

Směrnice PSD2 nabyla účinnosti 13. ledna 2018 a nutí banky otevřít své systémy třetím stranám a začít pracovat s novými technologiemi. Jejím cílem je vytvoření jednotného integrovaného trhu pro platební služby. Podrobně jsme o PSD 2 psali v textu Bude rok 2018 rokem zkratek? Ještě před GDPR se na nás řítí PSD2

Nyní se tomuto novému zákonu věnovala výzkumná společnost GfK. Z jejích zjištění vyplývá, že 79 procent lidí o PSD2 nikdy neslyšelo a nevědí, co to pro ně znamená. Po vysvětlení možností, které PSD2 uživatelům otvírá, vyjádřil zhruba jeden ze sedmi lidí zájem využít pro svoje platby a správu financí  služby třetích stran a jejich aplikace k tomu určené. Značná část obyvatel se ale  bojí možného zneužití údajů při placení skrze tyto aplikace, a to nejen prozrazení jejich osobních údajů, ale také krádeže peněz z jejich účtu.

„Pojem PSD2 je pro většinu z nás velká neznámá. Tato směrnice 2015/2366/EU (PSD2 = Payment Service Directive = směrnice o platebních službách) pocházející z dílny Evropské komise nabyla platnosti v celé Evropské unii 13. ledna 2018. Cílem této směrnice je vytvoření jednotného integrovaného trhu pro platební služby, pomocí standardizace pravidel pro poskytovatele platebního styku a nové hráče na trhu, zvýšení bezpečnosti a zajištění transparentnosti vůči zákazníkům. Pro koncového uživatele z toho v první řadě vyplývá možnost zjednodušení obsluhy a kontroly všech využívaných finančních produktů a služeb. Navzdory zmíněným výhodám je povědomí o těchto možnostech mezi koncovými uživateli nízké. Banky ani „fintech“ společnosti zatím v této oblasti nevyvíjejí výrazně viditelné aktivity,“ vysvětluje Kristina Hanušová, Leader oddělení Marketing Efficiency z GfK.

31 procent lidí se vyjádřilo, že nová směrnice nebude mít vůbec žádný vliv na jejich chování při platebním styku. I nadále budou využívat své stávající banky pro své finanční transakce. Naopak 14 procent lidí zvažuje možnost využít třetí strany pro správu svých finančních prostředků.

Mohlo by vás zajímat

Lidé se bojí zneužití

3 z 5 lidí se domnívají, že využívání aplikací třetích stran zvýší pravděpodobnost zneužití jejich osobních údajů, ať už se jedná o jméno, adresu či rodné číslo. Obdobné obavy panují i ohledně údajů o platbách a financích, jako jsou informace o výši útraty, místu  a čase platby.  Polovina lidí se domnívá, že bude snadnější z účtu ukrást peníze.

 

-red-