INZERCE

Biotechnologický_inkubátor_JIC_INBIT. foto: wikimedia

O Brno a jeho líheň podnikatelů JIC je zájem z celého světa

Do jihomoravského podnikatelského inkubátoru JIC, který je mezi třemi nejlepšími v Evropě, se letos hlásí rekordní počet týmů, které zde chtějí rozjet své podnikání.

Do brněnského technologického parku a jeho inovačního inkubátoru JIC, který již zprostředkoval zakázky za desítky milionů korun, se letos hlásí 169 týmů ze 48 zemí. Oproti loňským 88 projektům je to téměř dvojnásobek. Tři čtvrtiny přihlášek podaly zahraniční začínající podnikatelé. Zastoupeny všechny kontinenty vyjma Antarktidy. V čele deseti projektů stojí ženy, celkem se jich přihlásily tři desítky. Věkové rozpětí uchazečů je mezi dvaceti a šedesáti lety, ubylo studentských přihlášek. Průměrný věk je o něco málo vyšší, než v loňském roce.

Jako nejpopulárnější se ukázala řešení v oblasti Smart City/Home/Office, se kterými se hlásila celá třetina týmů. „Chytré domácnosti, kanceláře a města spojují abstraktní technologie s reálnými potřebami lidí, zaměstnanců a obyvatelů měst. Bohužel stále chybí dostatek ucelených projektů, které by řešily reálné problémy. Jedna chytrá zastávka je sice pěknou demonstrací použitých technologií, ale teprve kompletní dopravní systém využívající chytrých zastávek k zajištění komfortu pro cestující je reálným nasazením, které obyvatelé ocení. Právě zde vidím největší příležitost pro startupy,“ uvádí Jan Sekerka z Microsoftu, který má podporu startupů na starosti.

Hned po domovině je nejsilněji zastoupená Indie, po ní USA a Německo. Daleko častěji než v minulých letech se v přihláškách objevuje i Afrika nebo Jižní Amerika. „Mimoevropské týmy plánují využít Brno jako bránu do Evropské unie. Uvědomují si také strategické umístění Brna a vysokou koncentraci technologicky zaměřených firem, se kterými lze spolupracovat, a zároveň studentů, které lze poději zaměstnat. Pro geograficky bližší firmy je pak lukrativní spolupracovat s našimi technologickými partnery,“ vysvětluje zájem týmů z odlehlých koutů světa manažerka JIC STARCUBE Hana Šudáková.

JIC v následujících dnech ve spolupráci s partnery vybere třicítku nejperspektivnějších uchazečů a pozve je na výběrový workshop. Ten pomůže proklepnout nápady týmů včetně jejich odhodlání na nich pracovat. Společně s technologickými partnery pak JIC vybere a pozve finální desítku na bootcamp, kterým 12. září celý akcelerační trimestr začíná. Program 2016 vyvrcholí 7. prosince JIC STARCUBE Show, při které se týmy představí veřejnosti.

Letošními tématy jsou čtyři technologické a pět aplikačních oblastí, konkrétně rozšířená a virtuální realita, analýza big data, kyberbezpečnost, senzory, Industry 4.0, Retail 2.0, Paperless Office, Smart City/Home/Office a Secure Home/Family. Stěžejními technologickými partnery akcelerátoru jsou AVG, Honeywell, Konica Minolta, Microsoft a Y Soft, kteří v daných oblastech poskytnou týmům know-how a globální zkušenosti.

Jiří Reichl