INZERCE

Vzájemná pomoc je důležitá a přichází v době, kdy je nejvíce potřeba. To se projevuje i nyní. Fotka od Natalia Ovcharenko z Pixabay

Nucený přesun aktivit do „online“ režimu přináší řadu nových příležitostí, internet propojuje lidi a pomáhá

V posledním týdnu, kdy naplno propukla vlna práce z domovů i pro ty, u kterých to jenom trochu jde, přinesl také nespočet příkladů vzájemné pomoci a to nejen mezi lidmi s šitím roušek a nákupy. Zapojují se také firmy, které mají nějaké technologické řešení, jež usnadňuje dalším firmám či přímo státu lépe zvládat současný stav. Přinášíme pár příkladů dobré praxe.

Alespoň jednou týdně se ve většině firem koná porada týmů, nebo celých společností. Káva, zasedačka, notebooky či poznámkové bloky jsou nedílnou součástí životů řady lidí. Jenže to se od pondělí změnilo. I vedení firem, které trvalo na tom, aby lidé chodili do práce, přes víkend pochopili, že je čas na „home office“ v takovém měřítku, které asi nikdy neplánovali. Jenže jak se s tím vyrovnat v době pandemie Koronavirusu v Česku?

Porady, ale i pokec s kámoši či rodiči online v zabezpečeném prostředí

S jedním z řešení přišla vpsFree.cz, která nejprve nabídla pomocnou ruku svých IT specialistů všem, kdo řeší probémy s IT. Poté svůj záběr ještě rozšířila. „Současná situace vyžaduje, aby se lidé co nejméně osobně setkávali. Z toho plyne poptávka po videokonferenčních službách. Rozhodli jsme se nabídnout otevřené řešení využívající naši infrastrukturu. Už teď si můžete volat, nepotřebujete k tomu žádné speciální nástroje, budete potřebovat jen webový prohlížeč,“ uvedl na sociálních sítích a webu autor nápadu a šéfredaktor serveru Root.cz Petr Krčmář.

„Před několika dny jsme se dohodli, že je potřeba v současné situaci zapojit co nejvíce nápadů a rukou a vymyslet nějakou věc, která by pomohla. Třeba málo, ale každé zlepšení se počítá. V pondělí večer pak padl nápad na veřejnou videokonferenční platformu. V noci na úterý jsme spustili veřejnou instanci nástroje Jitsi Meet, velmi rychle se to rozkřiklo a lidé si začali domlouvat schůzky, volat jen tak a připravovat další využití,“ uvedl k nápadu Krčmář. Na twitteru vyzval své sledující, aby mu pomohli službu otestovat. Zájem byl tak velký, že to provoz aplikace reálně zpomalovalo. „Ozývala se nám spousta lidí s prosbou o pomoc s nejrůznějšími problémy, vytvořením hostingu pro různé malé služby a podobně. Ozvali se nám i přátelé z datacentra Master, kde máme umístěnou svou infrastrukturu. Nabídli nám zdarma navýšení kapacity linek, abychom zvládali více hovorů. Konektivitu do Českého internetu nám zdvojnásobili a na Slovensko dokonce zečtyřnásobili. Za to jim mockrát děkuju,“ dodal Krčmář.

Kdo může vpsFree.cz využívat?
Spolek vpsFree.cz je otevřený všem, kteří mají zájem se vzdělávat v oblasti IT, experimentovat s technologiemi a komunikovat s podobně zaměřenými lidmi.
Jak se může zapojit?
Zapojit se může kdokoliv, každý člen pak dostane přístup k naší společné počítačové infrastruktuře a může začít pracovat na svých i společných projektech.
Jak připojí kolegy?
Pokud chcete používat naši veřejnou platformu pro video hovory, budete potřebovat ideálně běžný počítač a prohlížeč Chrome. Otevřete adresu https://meet.vpsfree.cz, vymyslíte si název místnosti a vstoupíte do ní. Pak můžete její adresu poslat dalším lidem a ti se připojí k vám.
Uchovává vpsFree.cz data o hovorech?
Neuchováváme žádné podrobnosti o uskutečněných hovorech ani jejich účastnících. Nepoužíváme ani žádnou externí službu, takže nepředáváme žádná data nikomu dalšímu.
Kdo se zapojil?

Ze sociálních sítí i přímých reakcí víme například o využití při výuce v některých školách nebo setkáních různých odborných skupin. Většina hovorů se ale stále uskutečňuje spíše jeden na jednoho.

Jak dlouho to trvalo zorganizovat?
Nápad přišel odpoledne, během večera a části noci jsme službu spustili a ukázali prvním lidem. Použili jsme už naprogramovaný nástroj Jitsi Meet, který jsme nasadili na vlastních serverech.
Co bylo největším problémem?
Nastavit vše tak, aby to obstojně fungovalo. Použitý nástroj má spoustu voleb, takže jsme chvíli ladili. Teď už zbývá jen dát vědět dalším lidem.

Horká infolinka 1212 má ulehčit přetíženým tísňovým linkám, robot odpovídá na nejčastější dotazy na webu o Koronaviru v Česku

Telefonování se týká i další příklad, na který jsme upozornili již o víkendu. Technologické společnosti a firmy zabývající se provozováním call center se spojily s ministerstvem zdravotnictví a díky spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu a také s Českým telekomunikačním úřadem se podařilo spustit infolinku 1212. Ta měla za hlavní cíl ulehčit přetíženým tísňovým linkám, kam si lidé volali i pro informace, ne jen pro pomoc při život ohrožujících stavech. Firmy specializované na call centra daly k dispozici své kapacity, celkově budou na lince desítky operátorů, kteří podávají důležité informace a radí, jak se chovat, či kam se obrátit.
Ukázka chatbotu na webu https://koronavirus.mzcr.cz/

Byl také spuštěn chatovací robot na stránce ministerstva zdravotnictví Koronavirus.cz. Byl nazván „Virtuální sestra Anežka“. „Dobrý den, jsem virtuální sestra Anežka a jsem tu, abych vám zodpověděla otázky především o koronaviru, prevenci, léčbě, státních nařízeních. Jsem ráda, že si se mnou povídáte ve virtuálním prostředí a odlehčujete tak telefonním linkám. Jsem teprve pár dní stará, mějte se mnou prosím trpělivost a ptejte se v jednotlivých stručných větách. Pokud si nebudeme rozumět, mohu vás přepojit na živého operátora,“ přečte si návštěvník webu úvodní informaci.

Kromě toho je také nová stránka o koronavirusu v Česku, na níž jsou aktualizována data do přehledných grafů, tabulek a map. Informace jsou aktualizovány 2x denně – kolem 9. a 18. hodiny.

Jsou potřeba i lidé v terénu, poptávky shromažďuje StartUpJobs, dobrovolníky Sousedskapomoc.cz a Český červený kříž

Ne všichni mohou zůstat ve svých „domácích“ karanténách a pracoval na dálku. Jsou potřeba desetitisíce lidí, kteří pracují v terénu. Nápor zažívají rozvážkové služby, pomoc seniorům, distribuce zdravotních pomůcek a řada dalších oblastí. Spolupracovníky do firem hledá celá řada zaměstnavatelů tým Filipa Mikschika a jeho StartupJobs vytvořili stránku, kde je možné zaměstnance poptávat. Objevili se tam i tradiční zaměstnavatelé jako Tesco, Albert, Lidl, kteří potřebují pomoct s naskladňováním zboží, ale i nové platformy jako například Sousedskápomoc.cz. „SousedskaPomoc.cz vznikla, abychom za pomoci dobrovolníků zajistili doručování potravin a léků lidem nejvíc ohroženým koronavirovou infekcím,“ uvádí se na jejich stránkách. Podle mluvčího projektu a zkušeného marketéra Jakuba Horáka je neuvěřitelné, jak rychle a ochotně lidé reagují v krizové situaci. „Seznam nám zablokuje mailový server kvůli velkému provozu, člověk napíše bývalému ředitel Seznamu, ten vstane z postele a vyřeší to. Potřebuješ zelenou linku – ozveš se marketingové ředitelce Vodafone a zítra ji spouštíme. Škoda Auto nabídla 50 aut pro kurýry. Další a další lidé pomáhají v řádu minut,“ napsal na svůj facebookový profil v úterý v noci. Sousedkapomoc má ambici rozšířit síť dobrovolníků mimo Prahu. Tam funguje PomahamePraze.cz.

Dalším koordinátorem dobrovolníků je již tradičně Český červený kříž, který má svá koordinační centra pomoci ve všech větších městech.

V Praze jsou například stany pro koordinaci dobrovolníků. Ti by se však měli napřed registrovat na Pomáháme Praze.

Právě pro Český červený kříž a Nadaci Život 90 se rozhodla internetová televize Mall.tv zprostředkovat sérii koncertů z populárního Lucerna Music Baru, které se začaly vysílat včera večer. „MALL.TV tak reaguje na aktuální situaci, jež se dotýká řady kulturních institucí a umělců existenciálně nebo dokonce existenčně. Coby internetová televize chce využít svou technologii, produkční a vysílací kapacity ve prospěch účinkujících i jejich fanoušků. Stejně jako oni si totiž uvědomuje pravý význam slova kultura a chce ho naplňovat. Ve svém původním latinském významu je „tím, co je třeba pěstovat“,“ uvedla firma ve svém prohlášení. Dalším, kdo zprostředkoval koncerty bez fanoušků je společnost Coca-Cola, která přinesla koncerty ze zkušeben Bandzone nedaleko O2 arény. První vystoupila v pátek 13. března skupina Mirai, v sobotu písničkář Pokáč a v neděli pak Ewa Farna s kapelou odehrála a odzpívala česko-polský koncert. Celkový počet shlédnutí je dosud těsně pod hranicí 800.000.

Koncert pro milion: Koronaviru navzdory z pražského výstaviště moderuje Pavel Anděl

Koncert se také chystá na dnes večer z XLAB Realtime CZ na pražském výstavišti se přihlásí moderátor Pavel Anděl, který bude zpovídat ředitele pražských hasičů Romana Hlinovského na téma současné nálady v hasičském sboru. Zajímat se bude o to, co teď jeho lidé prožívají, jak pracují, co mají a co jim v epidemické době naopak schází. Zahraje houslový virtuos Jaroslav Svěcený. Diváci se mohou ptát, co je zajímá už teď v komentářích na facebooku. Hosté vám ve vysílání odpoví. Organizátorem této akce je server Miluju Prahu spolu s Televizí Černá Kukla, Harley Davidson a X Lab Realtime

Šije celá země aneb Společně to zvládnem

Samostatnou kapitolou je fakt, že v zemi není dostatek ochranných prostředků. Za poslední dva dny se zvedla „rouškománie“ a stovky tisíc lidí šije roušky doma z materiálů, které jsou po ruce. Snaží se tak chránit nejen sebe, ale zásobit i lékaře, pracovníky sociálních služeb a dalších potřebných institucí. Lidé si sdílejí tipy na střihy, rady ohledně materiálu, ti, kteří neumí šít či na to nemají čas dávají k dispozici alespoň materiál. Vláda dokonce pod tlakem veřejnosti musela v úterý nechat svým nařízením otevřít obchody s galanterií, protože nebyl dostatek materiálu na domácí výrobu. Po sociálních sítích se začaly šířit fotky lidí v rouškách, dokonce se objevily i snímky vojáků a strážníků, jak si šijí roušky. Vojáci je mají stylově v maskáčovém vzoru. Vedení České pošty včera oznámilo, že pokud lidé dají roušky do průhledného obalu a ještě napíší, že jde o roušky, budou zásilky dopraveny zdarma. Dobrovolníci se organizují v řadě skupin na facebooku. Vznikla také platforma Dáme roušky, kde je možné podle mapy vyhledávat jak poptávku po rouškách, tak jejich nabídku. Pro šicí aktivitu se ujal také hashtag #SijeCelaZeme, který odkazuje na nečekaně populární televizní reality show o pečení.

Tuto příležitost si nemohl nechat ujít ani známý internetový glosátor TMBK aka Tomáš Břínek, který inovoval logo televizního pořadu

Do šití bavlněných roušek se zapojily také firmy, které nemají s tímto oborem nic společného. Například módní značka Pietro Filipi. „Začali jsme šít už toto pondělí, ale protože v Praze nemáme vlastní výrobu, jen vzorkovnu, byla kapacita velmi omezená. Prvních 100 roušek jsme z velké části rozdali našim zaměstnancům, aby mohli pokračovat ve výrobě dalších,” říká Michal Mička, majitel Pietro Filipi. Včera se k šití přidaly výroby v Pardubicích a Chrudimi, takže kapacita vzrostla na 2 tisíce roušek, které se budou vyrábět každý den. A to až do pondělí, kdy se připojí další výroby po celé České i Slovenské republice a společnost tak bude schopná produkovat 5 tisíc roušek denně. Pietro Filipi chce roušky prostřednictvím různých sdružení distribuovat do domovů důchodců a po dohodě s obchodními řetězci také do nich. „Aktuálně máme od různých organizací poptáno kolem 50 tisíc roušek a další rychle přibývají. Kromě domovů důchodců jsou to obchodní řetězce, spolky nebo třeba Nadační fond nezávislé žurnalistiky, kam už první várka odešla,” říká Mička.

S šitím, ale jiných věcí má zkušenosti také populární brašnářství Tlustý. Oslovili firmu Narran, která se specializuje na prodej a servis laserových techologií a ta pro  pro ně připravuje „výseky“ materiálu na roušky a přidali k nim šňůrky na kompletování. Za náklady, které jsou zhruba 19 korun na kus, prodávají sady po 10 kusech, které rozesílají po republice, nebo rozvážejí po Praze domácím šičkám, které se tak nemusejí zdržovat se střihem. Firma vyzvala všechny, kdo chtějí přispět na materiál, aby si koupili klíčenky se sloganem „Společně to dáme“, který se objevuje také jako hashtag na sociálních sítích u všech nabídek pomoci. Cena za klíčenku je dobrovolná a firma se zavazuje, že finance budou použity na výrobu materiálu pro šičky a na drobnou odměnu pro ně.

Pokud také chcete přispět, stačí kliknout na obrázek níže

3D tiskem proti COVID-19

Kromě roušek Brašnářství Tlustý vyrábí také celoobličejové štíty, které mohou zabránit nákaze kapénkami. Důležité jsou především pro lékaře na infekčních odděleních a stomatology. Zatímco brašnáři na věc jdou tak, jak jsou zvyklí, tedy formou raznic a následné kompletace. IT nadšenci a především ti do 3D tisku v čele s Josefem Průšou, který je jedním ze světových lídrů a propagátorů 3D tisku hledají řešení, jak pomoci se svou technologií. Po dlouhé řadě pokusů je model vychytán, teď je otázkou dostatek materiálu na štíty. Facebookovou skupinu, která se do výroby chce také pustit najdete pod názvem 3D tiskem proti COVID-19

Návod na štíty si lze stáhnout zde blog okolo vývoje přímo od Josefa Průšy je pak k přečtení zde 

Josef Průša – zakladatel PrusaResearch světového lídra v oblasti 3D tisku s ochranným štítem vyvinutým jeho týmem. Zdroj: https://blog.prusaprinters.org/

Všichni kromě spánku potřebují i jíst

Kromě technologických „hacků“ se objevila také řada aktivit spojených s jednou ze základních lidských potřeba a to jídlem. Například v Brně se zaměřili na pomoc seniorům, kterým je doporučeno nevycházet. Řada tamních restauratérů nabídla zdarma obědy pro seniory a jen za včerejšek bylo rozvezeno více než 350 obědů. Kromě toho se spojily také reklamní a PR agentury a lidé na volné noze, kteří chtějí pomáhat organizacím, které jsou v těžké situaci – tedy i radnicím apod. Nabízí cizelování tiskových zpráv, pomoc v online propagaci atd. Veškeré aktivity jsou na webu Pomáháme si 2020 a stejnojmenném facebooku.

Provozovatel pokladních systémů Story Ous vytvořil webovou aplikaci s hashtagem #Kde senajím, která má za cíl ukázat podniky, které jsou otevřené a můžete si v nich koupit jídlo s sebou. Kromě toho, že lidé nemusí vařit je celá aktivita pojatá jako podpora pro podniky, které se ocitly ve složité situaci. Zakoupením obědu či večeře je možné jim pomoci. Na mapu se mohou přidávat jednotlivé podniky samy. Od spuštění webu v první polovině týdne se v mapě objevilo více než 600 nových podniků.

Pořadatel největšího masového festivalu v Evropě – Burger festu – podnikatel Zdeněk Střízek známý pod přezdívkou „Zed“ se rozhodl podpořit všechny v „první linii“. Pod hashtagem #nekaslemnavas nabízí jídlo pro členy Integrovaného záchranného systému zdarma. Vyzývá ostatní restauratéry, aby se zapojili.

Pokud máte tipy na nějaké další zajímavé aktivity – pošlete nám je na redakce@ekonomickydenik. Pokud můžete, zapojte se do některých aktivit, protože #spolutozvladnem #spolecnetodame

redakce