Linka 112 je přetížená, lidé si na ni volají pro informace. Hygienici nestíhají zvedat telefony. Technologické firmy nabízí pomoc a kapacity pro nové call centrum

technologické firmy se spojily, aby pomohly státu v těžké situaci. Přípravují call centrum o koronaviru se stovkami operátorů. Foto: Fotka od Peggy und Marco Lachmann-Anke z Pixabay

Technologické firmy a komerční call centra by mohla dnes (v neděli 15. března) rozběhnout centrální informační linku a web o koronaviru. Cílem je ulehčit stávajícím číslům, která jsou přetížená. Obzvlášť citlivá je situace kolem tísňové linky 112, kterou si někteří lidé pletou s infolinkou a přetěžují ji. Její kapacity musí vykrývat operační střediska jiných krajů. Celý projekt je odstartován jako pomoc technologických firem v této kritické situaci a přihlásily se do něj stovky dobrovolniků – odborniků.

Dnes nebo nejpozději zítra by měla začít fungovat nová informační linka o koronaviru. Spolu s ní bude spuštěn i nový web, který bude vycházet z oficiálního webu ministerstva zdravotnictví. Za touto aktivitou stojí podnikatelé Jan Barta a Dušan Šenkypl, kteří stojí mj. za společností Pale Fire Capital. Kromě zmíněných podnikatelů se s pomocí nabídla řada dalších podnikatelů i firem.  „Zároveň na tomto projektu participuje velké množství firem a jednotlivců – alespoň některé zmiňuji – Martin May (Bindworks), Zdenek Matousek, Honza Slavik, Mluvii (dodava platformu),“ uvedl na svém blogu Jan Barta .Podle něj kapacity svých call center nabídly například společnosti MediaCall, Comdata, goDigital, Conectart, Amax, Invia…).

Podle informací Dušana Šenkypla má mít nová infolinka speciální čtyřmístné číslo. O jeho mimořádném přidělení se včera jednalo s Českým telekomunikačním úřadem. „Na základě analýzy toku informací, kdy se duplikovala spousta činností se podařilo domluvit to, že několik ministerstev (zdravotnictví včetně hygieny, průmysl, doprava, zahraničí + úřad vlády) sjednotí informační toky přes jednu informační linku, kterou jim pomáháme řešit. Aktuálně je totiž přetížená  linka 112, kam volají lidé nejen kvůli stavům ohrožujicím zdraví a život, ale i pro informace,“ řekl Šenkypl.
Podle Barty je hlavním cílem této nově zřízené linky ulevit zcela přetíženým číslům hygienických stanic a také operátorům linky 112. Tu obsluhuje Hasičský záchranný sbor. V některých její operátoři zahlceni, kapacita se přesouvá do jiných krajských operačních středisek a situaci se tak daří zvládat. Uvolnění kapacit pro naléhavé případy bude ale ku prospěchu věci.

„Po odsouhlaseni call skriptu hygienou bude tato linka zároveň radit lidem, kteří mají zdravotní indikace. Případně symptomy jak dál postupovat a propojovat je s konkrétními hygienickými stanicemi a fast trackovat případy, které jsou rizikové,“ uvedl dále Barta. Kromě nové centrální informační linky, která má přislíbené od firem provozující call centra kapacity několika stovek operátorů, vznikne také informační web, který bude vycházet ze stránky http://koronavirus.mzcr.cz/ Ten obsahově zajišťuje Ministerstvo zdravotnictví ČR a technologicky Česko.Digital

Spuštěním call centra to nekončí

Podle Jana Barty je spuštění call centra a jeho zaběhnutí jen prvním krokem. „Jakmile poběží a tuto linku naškálujeme na dostatek operátorů, je naší ambicí se více propojit s hygienou aby call centrum mohlo vypomoci i s trasováním kontaktů (tam zatim trochu narazime na nejaky legal issues) a pak taky pomoci vytvořit datově-analytickou vrstvu, která by se např. využívala k tomu koho testovat apod.,“ dodal technologický podnikatel Barta.
Jiří Reichl