Zjednodušení a zkrácení přípravy staveb dálnic, silnic, místních komunikací, drah i civilních leteckých staveb má v Česku přinést vyhláška, kterou předložilo ministerstvo dopravy. S jejím vydáním počítá novela stavebního zákona. Materiál už prošel připomínkovým řízením a čeká na projednání v Legislativní radě vlády, dojít by k němu mělo v červnu. Podle mluvčího ministerstva dopravy Jana Jakovljeviče by poté měla vyhláška začít platit.
„V návaznosti na změny zakotvené novým stavebním zákonem je cílem vyhlášky zjednodušit a tedy i zkrátit proces přípravy a samotný povolovací proces. Oproti minulosti, kdy byla nejprve zpracována dokumentace pro umístění stavby a po získání územního rozhodnutí pak dokumentace pro povolení stavby, bude nyní stavba umístěna i povolena podle jediné projektové dokumentace s nižší podrobností, která však pro umístění a povolení postačí,“ sdělil Ekonomickému deníku Jan Jakovljevič. Doplnil, že díky tomu dojde ke snížení pracnosti a časové náročnosti pro zpracování dokumentace.
Podrobnosti, které zohlední i stanovené podmínky z povolení záměru, pak budou podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy obsahem prováděcí dokumentace.
Podle důvodové zprávy k vyhlášce například oproti stávající právní úpravě rozsahu a obsahu dokumentací nebo projektových dokumentací dochází k výrazné redukci dosud duplicitně požadovaných údajů. Je také nově zaveden popis technicko-ekonomických atributů budov vyplývajících z právních předpisů platných v oblastech statistiky a zeměměřictví.
Mohlo by vás zajímat
Urychlení staveb řeší zákon
Samotný princip urychlení staveb, který počítá například s jedním rozhodnutím místo dvou, je dán podle ministerstva dopravy především novým stavebním zákonem, nikoliv vyhláškou.
Novela stavebního zákona, která začala platit v roce 2021 a účinná je letos od 1. července, zároveň také zavedla od letošního ledna nový Dopravní a energetický úřad (DESÚ), který povoluje klíčové stavby dopravní a energetické infrastruktury.
Hlavním cílem úřadu je zrychlení stavebního řízení klíčových projektů. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve uvedl, že by u některých projektů mohlo dojít ke zkrácení až o dva roky.
„Smyslem DESÚ je v případě specifických a náročných staveb soustředit výkon stavebních agend pod jeden státní úřad. To přináší větší specializaci, sdílení znalostí, zkušeností a kapacit. Výsledkem má být rychlejší a odbornější rozhodování o významných či specifických stavbách dopravní, energetické a průmyslové infrastruktury,“ poznamenal k zřízení úřadu v únoru Kupka.
DESÚ působí od začátku letošního roku jako prvostupňový stavební úřad pro strategické a rozsáhlejší liniové stavby. Konkrétně se jedná například o stavby dálnic a drah, civilní letecké stavby, velké výrobny elektřiny s výkonem nad 100 megawatt, stavby v areálu jaderného zařízení či stavby přenosové a přepravní soustavy.
Zásadní změnu do doby přípravy výstavby infrastruktury má v České republice vnést zákon o urychlení výstavby strategické infrastruktury, normu na konci loňského roku podepsal prezident Petr Pavel. Zákon se týká stavby silnic, dálnic a železnic, ale také stavby pro energetickou bezpečnost a měl by usnadnit zároveň otevírání a těžbu strategických ložisek kritických surovin včetně štěrkopísků a kamene.
Tereza Čapková