INZERCE

Novela zákona o urychlení výstavby strategické infrastruktury má podle úřadů i podnikatelů přispět k modernizaci Česka. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Čekají na ni úřady i podnikatelé, novela zákona o urychlení výstavby strategické infrastruktury podle nich posune Česko vpřed

Odbrzdění modernizace české ekonomiky, zjednodušení povolovacího procesu či přesun části kompetencí na specializované úřady, novela zákona o urychlení výstavby strategické infrastruktury budí mezi oslovenými zástupci podnikatelů i úřady pozitivní očekávání. Normu, kterou Poslanecká sněmovna schválila začátkem listopadu, musí ještě posoudit Senát a čeká ji podpis prezidenta.

Přínosem bude zákon například podle Správy železnic. „Pro strategicky významné energetické a dopravní investice zákon ukotvuje závazné lhůty čtyř let pro ukončení všech správních řízení, dochází k odstranění zbytečné byrokracie a tím k urychlení povolovacích procesů pro strategické investice, v oblasti těžby pak pomůže novela zajistit dostatek primárních surovin mimo jiné pro železnice v podobě dostupnosti kamene, štěrků a písků,“ sdělil Ekonomickému deníku tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Cílem novely je podle něj zrychlení realizace mnohem širšího okruhu staveb, než tomu bylo doposud.

Konkrétně u výstavby vysokorychlostních železnic a dalších klíčových dopravních staveb podle Nevoly novela vyváří podmínky pro rychlejší projednání odvolání u staveb v působnosti liniového zákona. O přiznání odkladného účinku správní žaloby proti stavebnímu povolení bude také možné požádat jedině společně s žalobou a nebude to možné později, jako tomu je dnes.

Zákon usnadní také výstavbu vysokorychlostních tratí díky ukotvení v Dílčím územním rozvojovém plánu do území v rámci celé České republiky. „Tím se zamezí možným konfliktům s jinými stavbami či zájmy napříč Českou republikou. Práva samospráv nebudou nikterak ohrožena, se všemi aktéry budou změny projednány,“ uvedl Jan Nevola.

Upozornil také na to, že jsou v zákoně konkrétně uvedené zásadní úseky železnice, pro které bude možné získat zrychlené povolení pro stavbu železničních tratí. Jmenoval, že jde o úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov – státní hranice, trať Brno – Břeclav – státní hranice SK/AT nebo například úsek Ostrava – Hranice na Moravě – Přerov – Břeclav – státní hranice SK/AT, Přerov – Česká Třebová a trať Ostrava – Mosty u Jablunkova – státní hranice.

Zároveň podle Nevoly dojde k urychlení majetkové přípravy staveb. V zákoně se zakotví okamžik, od kdy lze zahájit výkupy pozemků a staveb pro přípravu dopravních staveb. „Bude to již v okamžiku, kdy bude vydáno souhlasné závazné stanovisko Posuzování vlivu na životní prostředí – EIA,“ poznamenal Nevola. Dále dojde také ke zjednodušení dalších postupů při přípravě dopravních staveb. Podle tiskového mluvčího Správy železnic už nebude nezbytné vést řízení a vydávat samostatná rozhodnutí o povolení dělení či scelování pozemků u staveb dopravní infrastruktury, katastr nemovitostí zápis provede již na základě geometrického plánu.

„Společné řízení o povolení záměru a vyvlastnění bude nově možné u všech staveb dopravní infrastruktury v působnosti zákona o strategické infrastruktuře – doposud to byly pouze dálnice, silnice a celostátní dráhy,“ upřesnil Jan Nevola.

Zákon vítá i Ředitelství vodních cest

Novela zákona o strategických investicích se bude vztahovat i na vodní infrastrukturu. Podle zástupce ředitele a vedoucího oddělení správy a provozování majetku a evropských agend Ředitelství vodních cest České republiky Jana Bukovského se změny dotknou jen hlavních infrastrukturních staveb, jako je zlepšení plavebních podmínek na Labi Plavebním stupněm Děčín a Splavnění Labe do Pardubic. Obě stavby aktuálně procházejí procesem posouzení vlivů na životní prostředí. „Nicméně poté bude povolovací proces podle liniového zákona a věříme, že jej významně zjednoduší a vyloučí možné zbytečné zdržení komplikovanými opakovanými řízeními tak jako v minulosti,“ podotkl Jan Bukovský.

Přenést část nákladní dopravy na Labe a podpořit novou vodní cestu pro dovoz ropy a zkapalněného plynu. To je cíl výstavby plavebního stupně Děčín. Foto: MInisterstvo dopravy

K novele zákona se vyjádřil také Český telekomunikační úřad, jehož působnosti se norma sice nedotýká přímo, ale zasáhne sektor elektronických komunikací, kde působí jako regulační orgán. I proto podle mluvčí úřadu Terezy Meravé opatření, která výstavbu infrastruktury elektronických komunikacích urychlí, podporuje. „Drobné dílčí benefity pro sektor elektronických komunikací mohou vyplynout z obecných změn například v části právní úpravy týkající se vyvlastňování,“ sdělila Meravá. Konkrétně jmenovala například cenu za vyvlastnění a odbřemenění obecných vyvlastňovacích úřadů přesunem části kompetencí na specializované stavební úřady v energetice a dopravě nebo územního plánování.

Jako významný krok k překonání překážek, které brzdí a limitují modernizaci české ekonomiky označuje zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. Modernizace České republiky je podle něj podmíněná vybudováním kvalitní infrastruktury – vedle té dopravní také energetické a datové. Přesto se podle Zajíčka právě infrastrukturu dosud nedařilo efektivně schvalovat.

„Věřím, že novela by mohla zásadním způsobem zrychlit její povolování, a tím i modernizaci tuzemské ekonomiky. Hospodářská komora a další podnikatelské organizace budou usilovat o další zjednodušování povolovací legislativy pro strategické investice i v jiných oblastech, aby v Česku vzniklo předvídatelné a motivující investiční prostředí důležité pro investice firem,“ komentoval novelu Zajíček.

Novela má kromě, silniční, železniční a vodní infrastruktury urychlit také přípravu a povolování staveb pro energetickou bezpečnost. Půjde hlavně o stavby v areálu jaderných zařízení i související stavby v jeho okolí. Sněmovna zároveň při schvalování normy přijala změnu horního zákona, která zavádí definici kritických nerostů. Jejich ložiska pak mají být ložiskem strategického významu.

Tereza Čapková