INZERCE

Stavba. Ilustrační snímek. Foto: ŘSD

Dopravní a energetický stavební úřad podle ministra Kupky zrychlí stavby až o dva roky

Až o dva roky, o tolik by mohl urychlit stavební řízení u některých velkých staveb dopravní a energetické infrastruktury jako jsou dálnice, železnice nebo elektrárny nový Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Uvedli to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ředitel nového úřadu Martin Kozák.

„Smyslem DESÚ je v případě specifických a náročných staveb soustředit výkon stavebních agend pod jeden státní úřad. To přináší větší specializaci, sdílení znalostí, zkušeností a kapacit. Výsledkem má být rychlejší a odbornější rozhodování o významných či specifických stavbách dopravní, energetické a průmyslové infrastruktury,“ poznamenal Kupka.

DESÚ působí od začátku letošního roku jako prvostupňový stavební úřad pro strategické a rozsáhlejší liniové stavby. Konkrétně se jedná například o stavby dálnic a drah, civilní letecké stavby, velké výrobny elektřiny s výkonem nad 100 megawatt, stavby v areálu jaderného zařízení či stavby přenosové a přepravní soustavy.

Například Ředitelství silnic a dělnic České republiky už od začátku roku na úřad poslalo žádosti o stavební povolení u více než dvaceti staveb. Jde například o obchvat Úlibice či odpočívky Vyškov a Jaroměř.

Podle resortu dopravy má činnost DESÚ významně pomoci městům a obcím se stavebními úřady či hygienickým stanicím. Od samospráv přebírá nová vyvlastňovací řízení pro vyhrazené stavby, od krajských hygienických stanic potom posuzování ochrany veřejného zdraví u nově zahajovaných vyhrazených staveb. Úřad přebírá také některá řízení k vyhrazeným stavbám zahájená v loňském roce a dokončí je podle starého stavebního zákona. 

„Náš úřad se bude zabývat například povolením záměrů dostavby Pražského okruhu nebo dostavby dálnic D35 a D11, rozšiřování jaderné elektrárny Dukovany nebo povolením záměru modernizace železničního uzlu Česká Třebová či modernizace trati z Praha-Ruzyně do Kladna,“ podotkl ředitel DESÚ Martin Kozák.

Ekonomickému deníku Kozák sdělil, že by měl úřad letos hospodařit s rozpočtem na běžné výdaje ve výši 19,8 milionu korun a další prostředky bude možné podle Kozáka čerpat z Národního plánu obnovy.

Jak ministerstvo dopravy informovalo, DESÚ sehrává důležitou roli jako odvolací správní orgán vyhrazených staveb proti rozhodnutím krajských stavebních úřadů pro nevyhrazené stavby dopravní a energetické infrastruktury. Proti rozhodnutí DESÚ je možné se odvolat u ministerstva dopravy v případě dopravních staveb nebo u ministerstva průmyslu a obchodu v oblasti energetických staveb.

Dopravní a energetický stavební úřad vznikl k 1. červenci 2023 novelou stavebního zákona. Nahradil původně plánovaný Specializovaný a odvolací stavební úřad, který až do 30. června loňského roku spadal pod ministerstvo pro místní rozvoj.

V řešení jsou ale stále pobočky úřadu. Podle návrhu ministerstva dopravy se mají nejvýznamnější stavby schvalovat v Praze, v Plzni a v Olomouci. Naopak pobočku v Brně ministerstvo i přes nesouhlas resortu pro místní rozvoj odmítá. Vyplývá to ze znění vyhlášky ministerstva dopravy, která v lednu prošla odbornými komisemi legislativní rady vlády.

„V rámci přípravy úřadu v druhé polovině roku 2023 byly identifikovány potřeby poboček, efektivita a vhodnost jejich umístění a vzhledem k tomu byl návrh vyhlášky předložen až na sklonku roku. Faktický dopad na fungování pracovišť neočekáváme, pracoviště úřadu aktuálně fungují – není zakázáno je zřídit i bez vyhlášky,“ sdělil Ekonomickému deníku Kozák.

(teč, čtk)