INZERCE

Nejrizikovější skupinou za volantem jsou mladí muži. Foto: Pixabay

Novela silničního zákona: obrovské pokuty za alkohol či telefonování za volantem, ale i možnost řídit v sedmnácti

Ministerstvo dopravy poslalo do připomínkového řízení novelu zákona o silničním provozu. Ta zavádí řidičský průkaz na zkoušku a možnost řízení v sedmnácti letech pod dohledem. Především ale dochází k zásadní změně v bodovém systému. Přísněji postihuje závažné přestupky, některé naopak promíjí. Ekonomický deník přináší podrobný přehled.

Návrh zákona vychází z předlohy, kterou ministerstvo dopravy zpracovalo ještě za ministrování Karla Havlíčka. Ten v rozhovoru pro Ekonomický deník nejvíce litoval právě toho, že se mu nepodařilo návrh ve Sněmovně prosadit. ,Největší škoda je novely zákona o silničním provozu, která měla za cíl změnu bodového systému a pokut. Chtěli jsme také zavést řidičák na zkoušku pro čerstvé držitele oprávnění a řadu dalších věcí. Do sněmovny šel návrh z vlády v září loňského roku, takže na něj bylo dost času, ale nebyla vůle ho projednat“

Řidičák na zkoušku a řízení v sedmnácti

Řidičák na zkoušku, o kterém jsme také psali, je preventivní opatření pro začínající řidiče. Pokud dva roky od získání řidičského oprávnění spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně psychologickou přednášku.

Nevyhne se mu i tzv. evaluační jízda, tedy čtyřhodinová výuka příčin dopravních nehod a také čtyřhodinová teorie a jízda v autoškole.

 „Nově pak do zákona přidáváme zejména tzv. L17 neboli možnost řídit vozidlo pod dohledem mentora už od 17 let a řidičák na zkoušku, který se v prvních dvou letech bude týkat všech čerstvých řidičů,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka.

Převratná změna bodového systému

Až tříletý zákaz řízení a pokuta 75 000 korun. Takový trest hrozí za odmítnutí testu na alkohol nebo návykovou látku. Novela se také zaměřuje na nejzávažnější přestupky, které vedou k tragickým nehodám. Za jízdu pod vlivem alkoholu se nově navrhuje prodloužit zákaz řízení ze současného roku na rok a půl.

Za jízdu na červenou, vjezd na železniční přejezd nebo otáčení či couvání na dálnici bude nově ukládána pevná bloková pokuta 5 tisíc korun. Pokud řidič odmítne zaplatit na místě, může dostat v přestupkovém řízení pokutu mezi 7 až 25 tisíci korun.

Při vysokém překročení rychlosti (o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec) může dostat řidič pokutu až 25 tisíc korun a trest odebrání šesti bodů.

Pevná bloková pokuta 2 500 korun a čtyři body bude rovněž za překročení rychlosti v obci o 20 km/h nebo o 30 km/h mimo obec. Mírnější překročení rychlosti o 10 km/h bude sankcionováno pevnou blokovou pokutu 1 500 korun a odnětím dvou bodů.

Statistika největších dopravních přestupků. Zdroj: Ministerstvo dopravy

Menší tresty za mírné prohřešky

Naopak ke zmírnění trestů dochází u bagatelních prohřešků, jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h nad povolený limit. Tady se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 na 1 500 korun a body se nezapisují.

Jana Bartošová