INZERCE

Ilustrační foto: Pixabay

Nové evropské nařízení uleví leteckým společnostem. Nemusí létat s prázdnými letadly a mohou pružněji reagovat na poptávku

Aby se letecké společnosti udržely v následující sezóně, musí aktuálně využít pouze 50 procent plánovaných letů. Vyplývá to z nového evropského nařízení. Dříve to přitom bylo 80 procent. Evropská komise navíc může pravidla upravit podle aktuální situace. Letecké společnosti tak mohou optimalizovat své letové řády s ohledem na aktuální pandemickou situaci i poptávku. Zároveň budou mít garantovány podmínky pro využití letových časů v budoucnu.

Letecké společnosti budou nově moci dočasně zrušit časy pro přílety i odlety, které aktuálně nemohou na letištích využít. Zároveň se nemusí obávat, že by je pro příští rok ztratily.

Nařízení se snaží reagovat na aktuální pandemickou situaci a pomoci tak leteckému sektoru, který patří k nejvíce zasaženým oblastem.

Evropská komise může pravidla pro další období upravit podle aktuální situace. Počítá i s tím, že by mohla změnit minimální míru využití letištních časů na třicet až sedmdesát procent. To jí umožní rychle reagovat na měnící se úrovně letového provozu během pandemie.

Optimalizace letových řádů i lepší plánování

„V případě, že společnosti pravidelné linky provozují i nadále, mohou nyní zrealizovat jen 50 procent letů, aniž by v dalším období o tyto konkrétní časy na letišti přišly. Nemusí tedy létat několikrát denně i přes to, že poptávka takové situaci aktuálně neodpovídá. Nové nařízení tak zaručuje leteckým společnostem možnost, jak optimalizovat své letové řády vzhledem aktuální situaci a poptávce, ale také garantuje za předem jasných podmínek využití časů pro jejich lety v budoucnu,“ uvádí mluvčí ruzyňského letiště Kateřina Pavlíková a dodává:

„Letiště mohou aktuálně nevyužité časy, zejména ve špičkách, o které je tradičně největší zájem, nabídnout dočasně jiným dopravcům, kteří pravidelné nebo ad hoc lety chtějí cestujícím nabízet.“

K dalším výhodám připočítává i to, že letiště budou znát výhled provozu na delší období. Kromě toho budou mít k dispozici kvalitnější data o plánovaném leteckém řádu jednotlivých leteckých dopravců, který se aktuálně velmi často mění. Letiště tak bude moci lépe plánovat nejen využití letištní infrastruktury, ale i personálních kapacit.

Ilustrační foto: Pixabay

Rychlé schválení klíčového nařízení si pochvaluje zpravodaj Evropského parlamentu Dominique Riquet (Renew, FR): „V rekordním čase se nám podařilo aktualizovat složitá, ale mimořádně strategická pravidla pro letecký sektor, který byl mezi pandemií nejvíce zasaženým. Vytvořili jsme pečlivou rovnováhu mezi zavedením určité konkurence na trh letištních slotů a nutností chránit odvětví, které trpí.“

Evropská unie chce prostřednictvím nařízení dopravce motivovat také k tomu, aby zbytečně nevypravovali lety bez cestujících, takzvané ghost flights, což se pozitivně odrazí i v oblasti životního prostředí.

Ani padesát procent nemusí pomoci

Podle některých leteckých společností ani pomoc v podobě snížení realizovaných letů na 50 procent nemusí pomoci.

„Snížení pravidla z 80 na 50 procent nám ulevit může, ale pokud se nepodaří brzy zvládnout pandemii a restrikce budou nadále omezovat cestování, pak nemusí být ani toto pravidlo dostačující,“ vysvětluje mluvčí koncernu Smartwings Group (Smartwings a ČSA) Vladimíra Dufková.

V loňském roce přepravila letadla této společnosti o zhruba 80 procent cestujících méně než v předchozím roce.

„Na začátku loňského roku směřovala skupina Smartwings Group k nejlepšímu výsledku ve své historii. Místo toho jsme museli čelit neočekávané a bezprecedentní krizi odvětví letecké přepravy. Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněné mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ uvádí člen představenstva a generální ředitel Smartwings Roman Vik.

Dopady epidemie koronaviru znamenaly pro letecký koncern meziroční devadesátiprocentní propad tržeb. Kromě propadu zájmu o leteckou dopravu Smartwings a ČSA čelí také nerovné konkurenci ze strany těch leteckých společností, které získaly státní podporu.

V Evropské unii totiž přímou či nepřímou státní pomoc schválenou Evropskou komisí získala naprostá většina leteckých společností. Smartwings ani ČSA dodnes žádnou cílenou podporou neobdržely.

Velký zájem o cestování

Podle Vladimíry Dufkové je letový řád ČSA pro letní sezónu již téměř finalizován a dostupný v rezervačním systému a na webu. „Z prvních reakcí cestujících vidíme, že zájem cestovat je velký,“ dodává mluvčí.

Pokud jde o další aktuální letecká spojení, aktuálně jich nejvíce nabízejí letečtí dopravci Emirates a Turkish Airlines.

Z údajů největšího tuzemského prodejce letenek STUDENT AGENCY vyplývá, že mezi aktuálně nejvíce poptávaná dálková spojení patří ty do Spojených arabských emirátů, na Maledivy, Zanzibar, Nairobi, dále do Dominikánské republiky, Mexika a do Panamy.

Lucie Přinesdomová