INZERCE

Ve srovnání s benzínem a naftou je CNG zatížen výrazně nižší spotřební daní. Foto: Pixabay

Nižší cena, padesátiprocentní sleva na dálniční známku, zvýhodnění pro živnostníky. Zájem o CNG roste

Zatímco stát doposud zvýhodňoval elektromobily, od letošního roku myslí i na majitele automobilů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Ti nyní mohou pořídit dálniční známku jen za polovinu. U téměř stovky plnicích stanic je pak možné využít dvoukorunovou slevu za kilogram stlačeného plynu. Obliba CNG tak neustále stoupá jak u soukromých osob, tak u podnikatelů i městských dopravních podniků. Aktuálně na českých silnicích jezdí asi dvacet osm tisíc aut na stlačený zemní plyn.

Pokud odhlédneme od hlediska ekologické udržitelnosti, která je u CNG pohonů nezpochybnitelná, největší výhodou je pro majitele vozů cena. Počet plnicích stanic se neustále rozrůstá a u více než poloviny z nich budou moci řidiči nově tankovat se slevou. Novinkou je pak biometan (bio CNG) vyrobený z biologicky rozložitelného odpadu. Trendu se přizpůsobují i automobilky. Například Škoda auto po modelech Scala a Kamiq doplní nabídku vozů na CNG pro novou Octavii čtvrté generace.

Nižší spotřební daň a nové výhody

Ve srovnání s benzínem a naftou je CNG zatížen výrazně nižší spotřební daní. Ta činí u nafty 9,95 korun za jeden litr, u benzínu za každý litr 12,84 korun. Množství CNG, které co do obsahu energie odpovídá litru benzínu, je metr krychlový. Spotřební daň za tento objem činí jen 2,80 korun a je tak o více než deset korun nižší než u benzínu.

Aktuální cena benzínu se vyšplhala v průměru k téměř 31 korunám za litr. U CNG je to v průměru 27,50 korun za kilogram, což odpovídá 19,64 korunám za litr krychlový. Jezdit na CNG je tak cenově totéž jako ušetřit 11 korun na každém litru benzínu.

Výhodu v podobě slevy, bez podmínky minimálního odběru CNG, pak mohou živnostníci uplatnit u některých plnicích stanic. „Nově umožňujeme odběry CNG s trvalou slevou rovněž v síti plnicích stanic společnosti E.ON Energie. Spolu s největší sítí innogy Energo to bude během tohoto roku skoro sto plnicích stanic, což představuje téměř polovinu celé tuzemské sítě,“ říká generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković.

Další výhodou je sleva za dálniční poplatky. Od roku 2021 nově platí zvýhodnění ve formě 50procentní slevy. Zatímco u vozů na konvenční paliva je roční poplatek za dálnice 1 500 korun, u vozů na CNG je to jen 750 korun. Pro podnikatele s vozy do dvanácti tun pak platí další benefit ve formě osvobození od silniční daně.

Řada měst v MHD využívá autobusy na stlačený zemní plyn. Foto: Pixabay

Rozrůstající se síť

Před více než rokem byla v České republice zprovozněna dvoustá plnička. Na konci loňského roku v jich u nás fungovalo 219, což je meziročně o dvanáct stanic více. Podle Českého plynárenského svazu tak jde o třetí nejpočetnější síť v Evropě. Průměrně každý měsíc přibude jedna nová plnička.

Například společnost E.ON Energie, která v Plzni aktuálně uvedla do provozu svoji jednatřicátou stanici, do konce roku zprovozní další dvě, a to v Českých Budějovicích a v Brně. Innogy Energo pak letos plánuje novou plničku v Praze.

Čistý biometan

Novinka v podobě biometanu se v plnicích stanicích objevila loni. Jde o emisně čistou variantou CNG vyrobenou z biologicky rozložitelného odpadu. I když je klasické CNG šetrnější k životnímu prostředí, stále jde o fosilní palivo. bioCNG pochází z obnovitelných zdrojů a z hlediska celého životního cyklu paliva má výrazně nižší uhlíkovou stopu. Jeho spalováním se do ovzduší uvolní až o 60 procent méně emisí oxidu uhličitého než při spalování tradičního CNG. Oproti konvenčním motorovým palivům je to pak až o 80 procent méně.

V loňském roce prodej bioCNG úspěšně otestovala společnost innogy Energo, která na plnicích stanicích předpokládá jeho měsíční podíl ve výši zhruba třináct procent. E.ON Energie, která už loni vykázala 20procentní podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu, letos předpokládá podíl až osmdesát procent.

Obliba v MHD

„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o bioCNG u řidičů osobních automobilů,“ uvádí výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.

Města postupně obnovují vozové parky. Foto: Dopravní podnik města Pardubic

Třeba dopravní podnik v Brně má k dispozici sto šedesát autobusů na CNG. V provozu již ověřili i biometan. V Pardubicích používají 25 vozidel na stlačený zemní plyn. A někde jdou ještě dál. Moravskoslezský kraj a Ústí nad Labem usilují o městské autobusy, které bude pohánět vodík.

Z dat Českého plynárenského svazu vyplývá, že loni jezdilo v České republice na CNG více než sedmnáct set autobusů. Oproti roku 2011 je to o 1 378 autobusů více. Významný nárůst lze pozorovat i u osobních vozů. Zatímco v roce 2011 jich bylo něco málo přes 2 800, loni už šlo o více než 25 tisíc vozidel.

Lucie Přinesdomová