INZERCE

Stávky u německých veřejných dopravců jsou v poslední době častým jevem. Jako vždy jde především o peníze. Ilustrační snímek. Foto: Wikimedia Commons

Němečtí odboráři opět v akci. Tentokrát paralyzují dopravu ve městech na jihozápadě země

Německo čeká další kolo stávkového kolotoče v dopravě. Odborový svaz Verdi s podporou zaměstnanců svolal na dnešek a pátek stávky v městské hromadné dopravě. Cestující na jihozápadě se budou muset kvůli sporu o tarify opět přizpůsobit omezením v některých částech místní dopravy, informovala agentura dpa. Svaz Verdi počítá s tím, že po oba dny nebude k dispozici žádná doprava.

Odborový svaz Verdi vyzval k zastavení práce ve čtvrtek a v pátek. Stávky se dotknou městských dopravních podniků ve Stuttgartu, Karlsruhe, Heilbronnu, Freiburgu, Baden-Badenu, Esslingenu a Kostnici, oznámily odbory. Svaz Verdi počítá s tím, že po oba dny nebude k dispozici žádná doprava.

Vyhlášení stávky předcházelo hlasování – s jasným výsledkem: přibližně 93 procent členů odborů v místních dopravních podnicích se vyslovilo pro možnost časově neomezené stávky. To znamená, že kvorum bylo zdaleka překročeno. Během čtyřtýdenního hlasování nedošlo k žádnému odchodu.

„Výsledek jasně ukazuje, že dělníci si za požadavky stojí a nejsou ochotni přistoupit na shnilé kompromisy. Víme, že pro cestující je to obtížná situace. Obratu přepravy však lze dosáhnout pouze za lepších pracovních podmínek,“ řekla Hanna Binderová, zástupkyně regionálního ředitele Verdi.

Spor se táhne od konce ledna: Po čtyřech kolech vyjednávání Verdi 11. března prohlásil jednání s Městským svazem zaměstnavatelů (KAV) za neúspěšná a inicioval hlasování. Konflikt již několikrát do značné míry paralyzoval veřejnou dopravu v některých částech země. Od začátku února stávkují řidiči autobusů a tramvají ve městech ve stejnou dobu, a to zatím tři dny. Kromě toho probíhaly jednotlivé výstražné stávky v různých městech.

Svaz v současné době vyjednává o nových kolektivních smlouvách s místními dopravními podniky téměř ve všech spolkových zemích. Požadavky se liší: Na jihozápadě odbory prosazují zásadní zkrácení týdenní pracovní doby a také příplatek za směny v řidičské službě. Kromě toho chce Verdi mimo jiné dosáhnout toho, aby se zaměstnancům mohla zpoždění a dříve neplacená doba cesty plně započítávat do pracovní doby. Jednání se týkají přibližně 6 500 zaměstnanců.

Zaměstnavatelé předložili v posledním kole jednání novou nabídku a podle vlastních prohlášení učinili Verdimu mnoho ústupků. Výkonná ředitelka KAV Sylvana Donathová poté oznámila: „Už jsme překročili práh bolesti.“

Celkovou výši pohledávek společnosti Verdi však nelze daňovým poplatníkům sdělit. KAV mimo jiné nabídl příspěvek pro některé zaměstnance a také sobotní a nedělní prémie za řidičské služby. Verdi pak varoval před rozštěpením pracovní síly.

Po oznámení aktuální stávky Donathová zopakovala postoj zaměstnavatelů – a kritizovala vyjednávací taktiku odborového svazu Verdi: „Pokud chcete obrat v dopravě, musíte nabídnout spolehlivost a být připraveni na rozhovory orientované na řešení. Místo toho, aby stávkami oslabovala důvěra ve veřejnou dopravu, je nyní důležité dospět k nějakému závěru. Po několika dnech stávek už by cestující taktickým hrám nerozuměli.“

Další kolo jednání mezi německými zaměstnavateli a odbory je naplánováno na příští týden.

(nik)