INZERCE

Podle ministerstva díky smlouvě vzniká možnost dalšího rozvoj dopravy na Labi, stejně jako řešení aktuální situace u Děčína, kde chce rezort vybudovat nový plavební stupeň. Foto: Pixabay

Německo se k ničemu nezavazuje, jen my, tvrdí Piráti. Kvůli smlouvě o splavnění Labe chtějí svolat mimořádnou schůzi sněmovny

Ministerstvo dopravy podepsalo s německou stranou smlouvu o splavnění Labe. Podle ministerstva má umožnit provoz ekologické vodní dopravy a zlepšit podmínky pro mezinárodní obchod i cestovní ruch v České republice. Piráti dnes upozornili na to, že smlouva je pro Českou republiku značně nevýhodná a vláda si tak jen připravuje půdu pro to, aby bylo možné vybudovat kanál Dunaj-Odra-Labe.

Smlouvu o splavnění Labe podepsal spolu s českým ministrem Karlem Havlíčkem jeho protějšek Andreas Scheuer, ministr dopravy a digitální infrastruktury Spolkové republiky Německo.

Nový plavební stupeň

„Labe je významnou evropskou řekou, za kterou nese Česká republika odpovědnost společně s Německem. Stručně řečeno: Dáme Labe do pořádku, 340 dní v roce bude možná plavba, cílem je splavnění od Pardubic do Hamburku do roku 2030,“ říká po společném jednání, které proběhlo na dálku, ministr dopravy Karel Havlíček. 

Podle ministerstva díky smlouvě vzniká možnost dalšího rozvoje dopravy na Labi, stejně jako řešení aktuální situace u Děčína, kde chce rezort vybudovat nový plavební stupeň. Zatím však s ministerstvem životního prostředí řeší kompenzační opatření kvůli ekologickým dopadům stavby.

V návazném úseku mezi Ústím nad Labem a Týncem nad Labem budou zajištěny stávající parametry vodní cesty s plavební hloubkou 230 centimetrů a současně v úseku mezi Týncem nad Labem a Pardubicemi opatření s cílem umožnit plavební hloubku 230 centimetrů až do cílového přístavu v Pardubicích.

Německo nemá zájem

Na německém úseku Labe je současným cílem údržby hloubka plavební dráhy 140 centimetrů, což odpovídá německému strategickému dokumentu s názvem Celkový koncept Labe. 

Piráti dnes upozornili na to, že právě závazek na zaručení plavební hloubky u nás a v Německu napovídá, že německá strana na rozšiřování splavnosti směrem do Česka nemá zájem.

„Je to ohromný průšvih a ministr Havlíček ponese důsledky. Česká vláda tak musí plnit mezinárodní závazek a sama si připravila půdu pro to, aby mohla pokračovat ve výstavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe, přestože ve smlouvě ze strany Německa žádný zájem není. Německo se k ničemu nezavazuje, pouze my,“ řekla dnes na setkání s novináři poslankyně za Piráty Dana Balcarová.

Podle jejích informací se všech sedm ministrů životního prostředí ze spolkových zemí, jimiž Labe protéká, vyjádřilo ke smlouvě negativně, a to zejména s ohledem na nutnou ochranu životního prostředí.

Miliardy za projektovou přípravu

Ochrana životního prostředí je však pouze jedním z faktorů, na které Piráti upozorňují.

„Za nás je to špatně nejen proto, že tento projekt stojí hrozně moc peněz, ale zároveň budeme pod větším tlakem, aby se utrácely další miliardy. V minulém týdnu zadala vláda studii na zpracování podkladů pro další budování kanálu. Na projektové práce jdou další a další peníze a celkem už se utratila jedna miliarda,“ říká Dana Balcarová.

Dodává, že za tyto finanční prostředky by bylo možné revitalizovat území o ploše desítek kilometrů čtverečních. Zároveň upozorňuje na to, že investovat je třeba do úpravy toků tak, aby se neurychloval odtok vody z krajiny, v případě kanálu Dunaj-Odra-Labe však jde o pravý opak.

Piráti jsou přesvědčeni, že pokud smlouvu projedná sněmovna, nedojde ke shodě, a to zejména s ohledem na řadu rizik, které smlouva přináší. Zvažují proto svolání mimořádné schůze.

Lucie Přinesdomová, Helena Sedláčková