I tento týden je pro předplatitele Ekonomického deníku plus připraven Monitor těch nejdůležitějších sněmovních tisků, kterými se budou poslanci v blízké budoucnosti zabývat. Do dolní komory parlamentu ČR v minulém týdnu zamířila novela zákona o státním zastupitelství, která mimo jiné počítá se zavedením 10leté lhůty, po niž může jedna osoba vykonávat funkci státního zástupce. Jeho odvolání by se naopak mělo ztížit. Řada poslanců si přeje novelizovat zákon o výkonu ústavní výchovy a vrátit do ní ustanovení, které je podle mnohých odborníků v rozporu se základními lidskými právy. Poslanci se budou moci seznámit i s finálním návrhem státního účtu za rok 2018. Přejmenování by se mohl dočkat Svátek práce, který má nově připomínat vstup ČR do EU. Petice možná brzy půjde podepisovat na portálu státní správy.

[mn_protected]

Novela zákona o státním zastupitelství

V předchozím týdnu zamířil do sněmovny návrh poslanců z TOP09 a hnutí STAN. Předkladatelé by chtěli novelizovat zákon o státním zastupitelství a od změn si slibují především posílení nezávislosti státních zástupců. Podle předložené úpravy by se nově mohl stát nejvyšším státní zástupcem člověk s desetiletou právní praxí a jmenován by mohl být pouze jednou na dobu deseti let. Odstupňovaná délka praxe by měla být požadována i po ostatních vedoucích státních zástupců. Doposud náměstky nejvyššího státního zástupce jmenoval na jeho návrh ministr spravedlnosti, ale nově by tak měl činit nejvyšší státní zástupce sám. „Podle stávající právní úpravy lze nejvyššího státního zástupce odvolat bez uvedení důvodů, ostatní vedoucí státní zástupce z důvodu závažného porušení povinností vyplývajících z výkonu jejich funkce státního zástupce. Tato právní úprava umožňuje rozdílné posuzování stejných případů. Nově by proto měly být v zákoně jasně stanoveny a sjednoceny důvody pro odvolání vedoucích státních zástupců z jejich funkce, a to tak, že odvolání z vedoucí funkce by bylo možné výhradně v důsledku rozhodnutí nezávislého kárného senátu v kárném řízení,“ říkají poslanci k další zamýšlené změně, kterou by měl zákon přinést.

Projde to? Zákon je pravděpodobně reakcí na současnou diskuzi okolo jmenování Marie Benešové ministryní spravedlnosti, ale zároveň je potřeba říci, že obdobnou novelu předkládali poslanci z TOP09 již v minulém roce a vláda k jejich návrhu přijala negativní stanovisko. Současný návrh prošel několika změnami, některé kritizované pasáže zmizely a novela se okrajově zabývá odbornými požadavky vedoucí státní zástupce. Vzhledem k vyhrocenosti aktuální situace se nedá příliš očekávat, že vláda opoziční návrh tentokrát schválí a že pro něj budou hlasovat vládní poslanci. Návrh s velkou pravděpodobností neprojde prvním čtením.

Novela zákona o výkonu ústavní výchovy

Celkově 61 poslanců napříč politickým spektrem je podepsáno pod novelou zákona o výkonu ústavní výchovy. Novela řeší situaci, která nastala zrušením ustanovení, které dávalo zákonným zástupcům možnost požádat o umístění dítěte do ústavní péče z důvodů poruch chování. „Tento paragraf byl po dobu 5 let v přechodném období zavedená zákonem č. 333/2012Sb. Přechodné období 5 let skončilo 31. 8. 2017,“ uvádějí k situaci předkladatelé. Jelikož doposud neexistuje úprava, která by tuto problematiku dříve zakotvenou v právním řádu řešila, vracejí poslanci ustanovení zpět do zákona.

Projde to? Zákon i přes velké množství podpisů pravděpodobně neprojde, jelikož je, jak v rámci připomínkového řízení zmiňuje Ministerstvo spravedlnosti, v rozporu s judikaturou Evropského soudu pro lidská práva. „Diagnostický ústav může nově poskytovat péči dětem výhradně na základě soudního rozhodnutí, nelze tedy umožňovat pobyt dětem na základě žádosti jejich rodičů – dobrovolný pobyt v rámci preventivní péče není nadále povolen. Jedním ze smyslů novely je oddělit výkon ústavní a ochranné výchovy od služeb poskytovaných střediskem, tedy zajistit, aby se nejprve poskytovala péče preventivní, a to v zařízeních tomu odpovídajících (tedy střediscích), nikoli aby docházelo ke kombinaci a prolínání typů služeb a klientů v rámci jednoho zařízení,“ dodává k věci v připomínce Ministerstvo práce a sociálních věcí. Pokud se vláda bude držet odborných doporučení a důvodům, které vedly ke zrušení možnosti nedobrovolného zbavování svobody dětí, zákon neprojde.

Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018

Ministerstvo financí předkládá dolní komoře Parlamentu ČR Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2018. Státní rozpočet v minulém roce hospodařil s příjmy ve výši 1 403,9 miliard korun, výdaji 1 400,9 miliard korun a celkový přebytek tak činil 2,9 miliard korun. Přebytek územních samosprávních celků pak činil dokonce 8,7 miliard korun. Hodnota vydaných dluhopisů se v minulém roce snížila o 1,6 miliardy. „Česká ekonomika pokračovala v roce 2018 v růstu. Hrubý domácí produkt se reálně zvýšil o 2,9 %, což zvětšilo kladnou produkční mezeru. Na růstu ekonomiky se podílela většina odvětví národního hospodářství s nejvýznamnějším příspěvkem zpracovatelského průmyslu,“ píše se v návrhu MF. Na růstu HDP se i v minulém roce nejvíce podílela domácí poptávka, za jejíž zvýšením stojí především růst příjmů a důvěry domácnosti v ekonomický vývoj. „Inflaci ve výši 2,1 % vyvolaly především domácí tržní faktory, a to jak nabídkové, tak poptávkové. Administrativní opatření měla na spotřebitelské ceny jen malý vliv. Domácí ekonomika vykazovala proinflační tlaky, vyplývající z kladné produkční mezery s velmi nízkou nezaměstnaností a rychlého růstu mezd. Meziroční inflace se pohybovala v horní části tolerančního pásma okolo 2% inflačního cíle ČNB,“ dodává k vývoji inflace ministerstvo.

Zpráva o činnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání za rok 2018

Zprávu o své činnosti předkládá poslancům Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Jako v každém roce byl v oblasti analytických úkolů cílem RRTV dohlížet především na to jestli daný provozovatel splnil své zákonné povinnosti vyváženosti obzvlášť v předvolební období. Nejvíce času však RRTV strávila zkoumáním enormního množství pořadů majitele televize Barrandov Jaromíra Soukupa. „V průběhu celého roku byl program obohacován o nové publicistické či pseudopublicistické formáty moderované Jaromírem Soukupem. Problematičnost těchto pořadů se projevila v obrovské vlně stížností, a to jak ze strany pobouřených diváků, tak ze strany subjektů, které se domnívaly, že byly prostřednictvím některého z pořadů Jaromíra Soukupa poškozeny, protože o nich bylo pojednáno nepravdivě, jednostranně a manipulativně. V mnoha případech analýzy potvrdily, že tyto pořady bezprecedentním způsobem porušují bazální zásady objektivity a vyváženosti,“ uvádí k věci zpráva RRTV. V minulém roce RRTV udělila celkově 55 vysílacích licencí a licenci pro rozhlasové nebo televizní vysílání na území ČR tak již má celkově 550 stanic.

Mohlo by vás zajímat

Novela zákona o státních svátcích

Vít Rakušan a jeho kolegové z hnutí STAN chtějí provést úpravu názvu jednoho ze státních svátků. Svátek práce slavený 1. května by se nově měl jmenovat Svátek práce a Den vstupu České republiky do Evropské unie. „Zákon o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu ve své současné podobě nijak nepřipomíná členství ČR v EU, jakkoli by to s ohledem na význam této organizace a členství ČR v ní bylo zcela namístě. Ostatně na den, kdy ČR vstoupila do NATO, výše uvedený zákon již pamatuje,“ uvádějí poslanci v důvodové zprávě.

Projde to? Zákon nemá žádný praktický dopad a dá se jen těžko odhadovat jestli projde. Dá se očekávat že strany volající po odchodu z EU změnu názvu nepodpoří.

Novela zákona o právu petičním

Někteří členové petičního výboru v čele s Helenou Válkovou předkládají poslanecké sněmovně novelu zákona o právu petičním. Novela počítá se zavedením portálu, kde budou moci lidé s ověřenou identitou například prostřednictvím čipových občanských průkazů podepisovat a vkládat nové petice. „V zákonu o právu petičním se proto založí kompetence Ministerstva vnitra umožnit využití portálu veřejné správy k sestavení petice, opatření podpisů petentů pod ni a k doručení petice státnímu orgánu (tj. de facto povinnost zajistit příslušnou funkcionalitu portálu veřejné správy). Současně se v tomto zákonu stanoví, že úlohu podpisu při využití portálu veřejné správy bude plnit kombinace přístupu petenta se zaručenou identitou do portálu veřejné správy s následným potvrzením prohlášení o podpoře petice petentem,“ říkají k zamýšleným změnám předkladatelé zákona.

Projde to? Zákon v důvodové zprávě popírá jakékoliv náklady spojené s tímto řešením s odvoláním se na to, že systém by měl být součástí připravovaného systému správy voleb, který navrhl odbor voleb Ministerstva vnitra. Dá se předpokládat, že k návrhu bude řada připomínek a je dosti možné, že bude muset být přepracován, jelikož je v současné podobě poměrně vágní, ale dá se očekávat, že obdobná změna bude dříve nebo později přijata.

[/mn_protected]

Michal Ožuch