INZERCE

Strategická továrna na výrobu baterií do elektroaut by znamenala významný rozvoj celého regionu. Ilustrační foto: Pixabay

Největší továrna na výrobu elektrobaterií by mohla vzniknout u Plzně. Zaměstnala by až 4000 lidí

Bývalé armádní letiště v Líních u Plzně je jednou ze tří evropských lokalit, které německý automobilový koncern Volkswagen zvažuje pro stavbu továrny na výrobu baterií do elektroaut. Investice do továrny by činila čtyři až pět miliard eur (98-122 miliard korun), zaměstnání by zde našlo až 4000 lidí.

Tým čtyřiceti projektantů automobilky jednal v Plzni se zástupci kraje a v příštích dnech chce projekt představit. Kraj má 340hektarové letiště ve svém územním plánu jako strategickou rozvojovou zónu.

,,Měla by to být high-tech výroba, jedna z nejmodernějších fabrik ve střední Evropě,“ uvedl hejtman Rudolf Špoták. Podle něj je možné, aby taková továrna na letišti vznikla. Během jara budou diskuze o základních parametrech, jako je struktura zaměstnanců, infrastruktura a další.

,,VW chce stavět v Líních, takže chce politické posvěcení. A my máme teď úkol spolupracovat a celou akci připravovat, tedy změnu územního plánu, napojení z dálnice D5, bude to obrovské množství dat,“ řekl šéf krajského odboru regionálního rozvoje Miloslav Michalec.

Podle informací Volkswagen zvažuje v České republice ještě jednu lokalitu a další dvě v Evropě, například v Polsku.

,,Jde o strategickou investici v rámci celé Evropy. Kdo bude mít tyto typy výroby na svém území, tak bude stahovat i příslušné výzkumné kapacity, a to je ten správný směr, kterým se dnes musíme vydávat,“ řekl Bernard.

Spory o letiště

Vlastníkem letiště je ministerstvo obrany, ale řeší soudní spory se soukromou firmou, která má letiště od roku 2000 na 99 let pronajaté.

,,Představa je taková, že by Česká republika převedla veškeré pozemky, které tam vlastní ministerstvo obrany, na Plzeňský kraj. Jedná o tom s ministerstvem Volkswagen a všechny zainteresované strany,“ uvedl vedoucí krajského odboru investic a majetku Michal Bouřa.

Podle ekonomického náměstka hejtmana Romana Zarzyckého by byl projekt za více než čtyři miliardy eur pro region velmi významný. ,,Přijde mi to zajímavé. Uvidíme, nakolik to bude uchopitelné nejen pro kraj, ale zejména pro okolní obce,“ uvedl. Podle náměstka by to měla být investice let 2025 až 2027.

Velký význam pro celý region

,,Bylo by to velmi dobré i strategicky, protože nás čeká konverze klasického automobilového průmyslu a v kraji máme řadu subdodavatelů pro automobilky,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek Není to montovna, je to sofistikovaná výroba,“ dodává krajský radní Libor Picka.

Podle Michalce jsou Líně vhodnou lokalitou. ,,Musí se prověřit, zda tam nejsou ekologické zátěže, možné napojení, zda-li je dostatek pozemků a zřejmě se bude rušit přistávací plocha. Investor ale kraji přislíbil, že nebude rušit záchrannou leteckou službu.

,,Velkou výhodou ale je, že by se mohla využít vlečka ze Škodovky na letiště,“ uvedl. Podle Bernarda bude kraj také jednat s okolními obcemi.

Dosluhující předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer v březnu uvedl, že chce, aby si Volkswagen pro vybudování továrny vybral Českou republiku. Schäfer převzal od 1. dubna provozní řízení značky Volswagen.

Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, hodlá v Evropě do konce desetiletí postavit několik továren na výrobu baterií. Koncem března automobilka oznámila, že jednu továrnu postaví ve španělské Valencii.

(bar, čtk)