INZERCE

Náklaďák společnosti Uber bez řidiče sám dovezl náklad piva

Další krok ke světu bez řidičů udělala tento týden americká společnost Uber, přesněji tedy jí vlastněná firma Otto. Nákladní auto naložené pivem ujelo asi 180 km z Fort Collins do Colorado Springs.

Truck s pivem překonal v Americe vzálenost 180 kilometrů bez zásahu řidiče. Ten jen seděl v kabině a dohlížel na práci autonomních systémů pro případ, že by byl potřeba jeho zásah. Anheuser-Busch, firma která si dodávku objednala doufá, že by do budoucna díky této technologii mohla ušetřit desítky milionů dolarů, i kdyby vozy dál musel řidič v doprovázet. Automatický systém totiž umí lépe řídit spotřebu vozu. Navíc díky němu můžou auta vyrážet na cestu častěji, než když ho řídí člověk, který potřebuje odpočívat.

Zatím jde pro všechny zúčastněné hlavně o reklamu a signál, kterým směrem se chtějí dál vydat. Celá akce byla dobře připravená, měla povolení místních úřadů i policejní doprovod. Dva týdny společnost Otto mapovala cestu a ujišťovala se, že první komerční autonomní dodávka neskončí fiaskem a ostudou. Kamion vyjel brzy ráno (v době mírnějšího provozu) a za příznivého počasí. Právě hustý déšť nebo mlha jsou stále jednou z nejčastějších potíží autonomních systémů.

Auta bez řidičů testuje celá řada společností. Třeba ředitel společnosti Tesla, považované za jednoho z leadrů v tomto oboru, tvrdí, že do konce roku 2017 dokáže firma vyrobit auto, které samo dojede z Los Angeles do New Yorku. Podobné ambice mají i další firmy – i když si na to zatím dávají víc času. Server Wired uvádí, že Ford chce takto samostatné auto vyslat do ulic do roku 2021, konkurence z Číny Baidu o dva roky dřív.

Novinky nejen ze světa počítačem ovládaných aut si zájemci mohli prohlédnout i na letošním pařížském autosalonu v první polovině října. Společnost Valeo, která má významné R&D centrum i v Praze, představila například svůj technologický prototyp Cruise4U, který také umí řídit v automatizovaném módu v reálných podmínkách silničního provozu. Vyvinula kameru, která dnem i nocí snímá obličej řidiče a analyzuje bdělost a soustředění třeba v situaci, kdy by mu automatický pilot chtěl předat řízení v nouzové nebo nejasné situaci. I to by mělo přispět k dalšímu zvyšování bezpečnosti poloautomatických vozidel.

Vanda Kofroňová

 

Podívejte se na video, které mapuje cestu autonomního kamionu