Úřad pro ochranu hospodářské soutěže začal prošetřovat postup ministerstva dopravy při prodloužení mýtného na další tři roky. Stát by za to měl zaplatit 5,629 miliardy.
Krok Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se dal očekávat, protože mluvčí úřadu Martin Švanda již dříve Ekonomickému deníku řekl, že jeho kolegové bedlivě sledují dění kolem významných zakázek. Je tedy pravděpodobné, že by se diskutovanou zakázkou tak jako tak zabývali. Jejich rozhodování však uspíšilo podání opoziční politické strany Starostové a nezávislí (STAN), jejichž předseda Petr Gazdík již minulý týden uvedl, že postup ministerstva není zodpovědný, jelikož se na ministerstvu dopravy několik let nic nekonalo, až nezbylo nic jiného, než se dohodnout se stávajícím provozovatelem.
Napříč resorty však dnes zní, že STAN ve snaze se zviditelnit před volbami udělal službu pro jednu soukromou společnost a politici se tak stali součástí businessové bitvy.
Ministerstvo dopravy sice argumentuje tím, že vyjednalo výrazné slevy na provoz systému oproti původní smlouvě (28%), Gazdík však míní, že kdyby byl vypsán řádný tendr, ušetřilo by se daleko více. S jeho tvrzením souhlasí i největší komerční kritik současného stavu – společnost SkyToll, která mýtný systém provozuje na Slovensku. „Ve skutečnosti ale stát zaplatí za provoz mýta téměř o 800 milionů Kč více, než by musel. Naše nabídka, kterou jsme učinili ministerstvu dopravy před několika měsíci, zahrnovala provoz systému i všechny další služby, a to dokonce ve větším rozsahu, za celkovou částku 4,5 mld. Kč.,“ uvedl šéf komunikace společnosti Anton Bódis. Jím zastupovaná společnost ladí poslední detaily k právnímu postupu vůči ČR a ministerstvu dopravy na české i evropské úrovni. O jaké kroky půjde, nechtěl Bódis specifikovat.
Ministr Dan Ťok však věří tomu, že SkyToll nemůže uspět. Uvedl to v reakci na prohlášení SkyTollu. Zarážející je v této souvislosti informace, že ačkoliv Ťok tvrdí, že je všechno v pořádku, smlouvu nepodepsal a svěřil tento delikátní úkol jednomu ze svých náměstků.
Tahanice kolem vybírání mýtného na našich dálnicích tak zřejmě neskončí. Společnost SkyToll kritizuje rychlost uzavření kontraktu. „Zarážející je především fakt, že předtím se ministerstvu nepodařilo dojednat součinnost současného provozovatele za několik měsíců, ale na dojednání několika miliardového kontraktu mu stačilo několik hodin. Je velká škoda, že podobné nasazení nepředvedli ministerští úředníci v posledních měsících, pak by neměli problém stihnout i standardní výběrové řízení,“ dodal Bódis.
O tom, že bude mýto provozovat další tři roky současný dodavatel bylo nicméně jasno už minimálně od konce loňského roku, na což již v červnu při jednání rozpočtového výboru poslanecké sněmovny upozorňoval bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). „Každý, kdo tomu rozumí, už loni věděl, že jiná varianta, než tato není možná. Stačí jen znát lhůty právního systému na tendry, případná odvolání atd.,“ podotkl ve Sněmovně Stanjura. S kritikou stávajícího stavu okolo mýta se přidal také člen vlivného hospodářského výboru František Laudát (TOP 09), který se dokonce obává arbitráže.„Kauza mýto končí velkou nejistotou jak se zachová ÚOHS a vidím také nebezpečí případné arbitráže. Bohužel už je dnes pozdě, ale trvám si na tom, že jsme mohli připravit nějakou variantu, která by změnila rozsah zpoplatnění,“ řekl na posledním předprázdninovém zasedání výboru Laudát.
Ministerstvo svůj postup odůvodňuje tím, že by se nestihlo výběrové řízení a především předání technologie případnému jinému vítězi. To ostatně potvrdily i odborné posudky, které si Doprava nechala vypracovat. Ptalo se dvou znaleckých ústavů na otázku: „Je možné , aby předmět plnění připravované veřejné zakázky Provoz systému elektronického mýta od 1.ledna 2017 s uvažovaným jediným uchazečem, jímž je konsorcium společnosti Kapsch, realizoval i kterýkoli jiný odborně způsobilý dodavatel?,“ položili ministerští úředníci dotaz znalcům. Jejich odpověď byla: „Není možné, aby předmět plnění připravované veřejné zakázky „Provoz stávajícího systému elektronického mýta mýtného systému od 1. ledna 2017“ s uvažovaným jediným uchazečem, jímž je konsorcium společnosti Kapsch, realizoval i kterýkoli jiný odborně způsobilý dodavatel.“ Podrobně jsme o obsahu posudků psali v květnovém textu Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS
Jiří Reichl
Přečtěte si další články o mýtu
Ťok: Skytoll nemůže ve sporu o mýto uspět
SkyToll chystá právní bitvu o mýto
Ministerstvo dopravy navrhuje mýto jen na některé „jedničky“
ANO se diví, že na ně ČSSD „střílí“ kvůli mýtu. Náboje jí však dalo samo
SkyToll CZ: Mýto na tři roky bez tendru napadneme
Vláda schválila mýto pro Kapsch na další tři roky
Posudky na mýto potvrzují Kapsch, SkyToll nesouhlasí a vyčkává kroků ÚOHS