INZERCE

Modernizované vlaky Stadler GTW od společnosti Arriva budou jezdit od poloviny prosince na Znojemsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Foto: Krajský úřad Jihomoravského kraje

Modernizované vlaky Arrivy mají přitáhnout cestující v Jihomoravském kraji k železnici

Cestujícím v Jihomoravském kraji by měly být od poloviny letošního prosince k dispozici modernizované vlaky společnosti Arriva. Celkem 13 vlakových jednotek Stadler GTW  bude obsluhovat Znojemsko, Břeclavsko a Hodonínsko. Smlouvu s Arrivou podepsal Jihomoravský kraj na deset let, společnost se v ní zavázala k tomu, že nasadí odpovídající vozy.

„Naším dlouhodobým záměrem je přilákat lidi k cestování vlakem. Modernizované vlaky nabízí všestranný komfort od klimatizace, internetového připojení až po prostor na převoz kol pro cyklisty. Ročně zaplatíme 231 milionů korun za 1,4 milionu ujetých kilometrů,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Jiří Crha (ODS).

Vlaky bude muset Arriva upravit pro provoz v České republice, od prosince 2025 budou navíc dovybaveny systémem ETCS. A úpravou projde i jejich vnitřní uspořádání. Podle generálního ředitele Arrivy Daniela Adamka budou jezdit v oblasti, kde se pohybuje hodně cyklistů, během modernizace proto společnost nechá zvětšit prostor pro přepravu kol a kočárků.

O modernizaci se postará Škoda Group. Ta ve svém závodě v Šumperku na konci března ukončila modernizaci prvních dvou jednotek, další budou následovat v pravidelném intervalu. Jednotky posléze vyrazí na trať v barvách Jihomoravského kraje.

Vlaky Arrivy mají nabídnout bezbariérový nástup, přehledný informační systém, klimatizaci, Wi-Fi či připojení nebo toaletu s uzavřeným oběhem.

Dalším dopravcem, který v kraji zajišťuje železniční dopravu, jsou České dráhy, ty na začátku března uspěly v tendru na nejvytíženější linky S2 a S3. Dalších deset let se tak budou starat o spojení mezi Brnem a Blanskem, Brnem a Tišnovem nebo Brnem a Hustopečemi. O veřejnou zakázku projevili zájem tři dopravci, mezi nimi byla i Arriva a RegioJet.

Jihomoravský kraj od Škody Transportation pořídil 37 elektrických vlakových souprav za šest a půl miliardy korun. Šest jednotek je dvouvozových, 31 čtyřvozových. Vítez tendru tak nemusí dodávat vlastní vozy, ale stará se o zajištění strojvůdců a dalších profesí.

(teč)